پژوهش های انجام شده در رابطه با بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و حکمروایی شایسته در مدیریت روستایی در ... |
سطح توسعه صنعتی روستایی
نابرابری سطح درآمدی
ثروت و دارایی روستاییان
توسعه بنگاهها و بخش خصوصی
توریستی بودن سکونتگاه
موقعیت
مکانی- فضایی
حوزه نفوذ و حوزه تاثیر
موقعیت مکانی مناسب مقیاس
مساحت روستا
تراکم جمعیتی
توسعه کالبدی
ارائه خدمات عمومی
کیفیت زیرساختها
موفقیت مدیریت محلی متاثر از عواملی متعدد مانند پاسخگویی، مشارکت، ویژگیهای فردی مسئولان (نظیر دهیاران) و سرمایه اجتماعی است. این عوامل ارتباط نزدیکی با حکمروایی روستایی دارند. بنابراین، نیاز است تا الگویی مناسب برای حکمروایی شایسته در مدیریت روستایی به عنوان مبنایی برای سیاستگذاری و برنامهریزی، اجرا، کنترل و نظارت معرفی شود.
۲-۳- حکمروایی شایسته در مدیریت روستایی
۲-۳-۱- تعریف حکمروایی شایسته
یکی از رویکردهای جدید حکمروایی، حکمروایی شایسته نام دارد که در سه سطح محلی، ملی و فرا ملی کاربرد دارد. در سطح محلی، روستا و شهر را شامل می شود. در واقع حکمروایی شایسته یکی از الگوهای حکمروایی است که مدیریت روستا با بهره گرفتن از آن می تواند راحتتر به اهداف و برنامههای از پیش تعیین شده دست یابد. به منظور نیل به توسعه روستایی با مدیریت قوی، الگوی حکمروایی شایسته سودمند جلوهگر میشود (دادورخانی و همکاران، ۱۳۹۰ به نقل از UNDP). حکمروایی شایسته یک جز ضروری برای نیل به رشد و توسعه پایدار و منصفانه است.
واژه حکمروایی شایسته اولین بار در سال ۱۹۷۹ توسط ویلیامسون در ادبیات اقتصادی به کار برده شد (دادورخانی و همکاران، ۱۳۹۰). سال ۲۰۰۰ رهبران کشورهای جهان طی قطعنامهای، حکمروایی شایسته را به عنوان راهبردی برای کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی مورد پذیرش قرار دادند؛ تا رویکردی نوین برای مقابله با پدیده فقرا ارائه دهند (دادورخانی و همکاران، ۱۳۹۰).
طبق تعریف کارلیک[۴] حکمروایی شایسته به معنای مدیریت کارآمد امور عمومی از راه برپا کردن یک حکومت و قواعد مشروع و قانونی در راستای پیشبرد ارزشهای اجتماعی افراد و گروه ها است (سردارنیا، ۱۳۹۰).
براساس تجربه بانک جهانی حکمروایی شایسته اینگونه تعریف شده است: حکمروایی شایسته در نتیجه سیاستگذاری پیشبینیپذیر، آزاد و ارشادی با یک ساختار اداری آکنده از خصلتهای حرفهای، ابزار قوه مجریه برای پاسخگو کردن دولت در مقابل اقدامات خود، مشارکت وسیع جامعه مدنی در فعالیتهای عمومی، و تمام رفتارهایی که تحت لوای قانون انجام میشود، تجسم مییابد (Kaufman, 1999).
اتحادیه اروپا حکمروایی شایسته را اینگونه تعریف نموده است: مدیریت شفاف و پاسخگو با هدف نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی و عادلانه و پایدار. کمیسیون اروپا[۵] تصریح کرده است که حکمروایی شایسته، متضمن این موضوع است که سیاستمداران و سازمانها به حقوق بشر، اصول دموکراسی و حاکمیت قانون، احترام بگذارند (Otto Sano, 2002).
حکمروایی شایسته با وجود ویژگیها و شاخص های آن، نیازمند دولتی است که زمینه ساز تحقق مشارکت سایر بخشها در توسعه باشد. در الگوی جدید، دولت باید ثبات و پایداری در جامعه ایجاد کند، چارچوبهای قانونی مناسب و اثربخش برای فعالیت بخش عمومی و خصوصی وضع کند و ثبات و عدالت در بازار ایجاد کند، نقش میانجی در مصالح عمومی و اثربخشی و پاسخگویی در ارائه خدمات عمومی داشته باشد (قلیپور، ۱۳۸۳ به نقل از UNDP).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 09:48:00 ب.ظ ]
|