۲۲

 

۱۹

 

۱

 

۸

 

۶

 

۱۰

 

۷

 

 

 

سهم وسایل نقلیه شماره­گذاری شده در شهر تهران
با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت­های ایران­خودرو[۳۳] و سایپا[۳۴] مشخصات مورد نیاز از این وسایل نقلیه استخراج شده و طبق سهم­های بدست آمده در مدل شبیه­سازی شده در نرم­افزار،کلیه وسایل نقلیه وارد می­شوند.
مدل­سازی
مدل­سازی تقاطع­های غیرهمسطح لوزی ، شبدری کامل ، نیمه­شبدری ، تک­نقطه­ای و جهتی در نرم­افزار ایمسان با عنایت به آیین­ نامه­ ها،کتب و مقالات موجود،صورت می­گیرد و حجم­های ترافیکی مختلف تحت سناریوهای مختلف و همچنین مشخصات فنی خودروها در ابتدای کار بر مدل­های پنج تقاطع غیرهمسطح اعمال می­شوند.
تقاطع غیرهمسطح جهتی در نرم­افزار ایمسان
خروجی­های نرم­افزار
پس از آنکه مدل­سازی تقاطع­ها به اتمام رسید،خروجی­ها پس از اجرای نرم­افزار قابل استحصال می­باشد، که این خروجی­ها ارقام مربوط به میزان پارامترهای مورد بررسی در حجم­های مختلف ترافیکی است که پس از آنکه بر نمودار رسم شدند به صورت معادلات درجه دوم و یا درجه سوم درآمدند.
یکسان سازی واحد پارامترهای زمان سفر،آلاینده­ها و سوخت
جهت استفاده از هر سه پارامتر در معادله­ تابع هدف می­بایست هر سه پارامتر دارای یک واحد باشند تا بتوان آنها را با یکدیگر جمع کرد.به این منظور واحد هر سه پارامتر با روش­هایی که در ادامه توضیح داده شده است،به هزینه تبدیل گشته است بدین صورت که اعدادی که در ادامه از هر قسمت بدست آمده است در معادلات مربوط به همان پارامتر ضرب شده است.
هزینه­ زمان سفر
زمان سفر شامل عدم مطلوبیت­هایی است که تحت عنوان عدم مطلوبیت زمانی تعریف می­ شود.طولانی­تر شدن زمان سفر یک عامل نامطلوب برای افراد است.مهمترین عوامل موثر در عدم مطلوبیت سفر ، زمان و هزینه می باشد. ]۱[
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
روش­های برآورد ارزش زمان سفرروش­های برآورد ارزش زمان سفر به دو دسته عام روش­های مفهومی- رفتاری و روش­های محاسباتی تقسیم ­بندی می­شوند.با توجه به مبانی و فرض­های مختلف،چندین روش برای برآورد پارامتر زمان سفر به وجود آمده­اند که عبارتند از:

 

 

  • روش تولید محور[۳۵]

 

 

 

  • روش هزینه زمان[۳۶]

 

 

 

  • روش مبتنی بر ترجیح مشاهداتی[۳۷]

 

 

 

  • روش مبتنی بر ترجیح اظهاری[۳۸]

 

 

در این پژوهش از روش چهارم جهت محاسبه­ی هزینه­ زمان استفاده شده است. ]۲۱[
برآورد ارزش زمان سفر با بهره گرفتن از توابع مطلوبیت و داده ­های ترجیح اظهاری: در روش حداکثر سازی مطلوبیت، از داده ­های بدست آمده با نظرخواهی استفاده می­ شود.مهم­ترین مسئله در این روش ساخت مدل­های مطلوبیت به شکل زیر است :
U= – αt – βc + ε ) (۲-۱
که در آن:
:t زمان سفر
:c هزینه سفر
:U تابع مطلوبیت
: ε بخش تصادفی (خطا)
با توجه به استدلال­هایی که در مباحث اقتصاد کلان و در بحث حداکثرسازی مطلوبیت مطرح­اند، نرخ جا به ­جایی در تابع مطلوبیت برای دو پارامتر زمان و هزینه بیانگر ارزش زمان سفر است. مفهوم نرخ جایگزینی را با مفهوم مطلوبیت حاشیه­ای نیز می توان بیان کرد. به این ترتیب رابطۀ زیر بیانگر ارزش زمان سفر است که از روابط مطلوبیت نتیجه شده است:
(۲-۲) = Vot
در مدل­های حمل و نقل، تابع مطلوبیت بیانگر مطلوبیت در هر نوع وسیله سفر است.بر این اساس با مشاهده رفتار مرسوم در انتخاب نوع وسیله سفر خود، مدل­های مطلوبیت ایجاد می­شوند. ]۱[
در رابطۀ مطلوبیت α و β مقادیر منفی دارند، زیرا با افزایش مقادیر زمان و هزینه از مطلوبیت کاسته می­ شود.تغییرات زمان و هزینه قابل اندازه ­گیری­اند، اما در مورد تغییرات بخش تصادفی خطا می­توان گفت که عوامل پنهانی که در مطلوبیت اثر می­گذارند در ε نهفته اند.
مسئله اصلی دراین روش، تخمین ضرایب α و β در مدل است، متداول­ترین راه تعیین ضرایب، در مواردی که مطلوبیت مقدارکمّی مشخص نیست، استفاده از روش حداکثرسازی است و قابل ذکر است که این روش از روش­های متداول اقتصادسنجی است. مدل مطلوبیت سفر در شهر تهران به صورت رابطه زیر است: ]۱و۳ [
U= – t – c + 383/2 (2-3)
در رابطه فوق مقدار α برابر ۶۸۱۵۶۲۵/۱ و مقدار β برابر ۰۰۰۳۰۴/۰ به دست آمده است. همانگونه که پیش­تر استدلال شده نسبت بیانگر ارزش زمان سفر خواهد بود،به این ترتیب روش برآورد ارزش زمان سفر بر اساس حداکثرسازی مطلوبیت برابر است با:
Vot=== 7/33188 ( ) (2-4)
در این پژوهش هزینه زمان سفر ۳۳۲۰۰ ریال بر ساعت در نظر گرفته می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...