۷) استفاده از تکنیک های داده کاوی (خوشه بندی) در برنامه ریزی استراتژیک با تاکید روی مدل مبنا در یک سازمان ایرانی
زهرا فرج زاده؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر کاوه محمد سیروس؛ استاد مشاور: دکتر جمال شهرابی؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۸۸.
در این پایان نامه که به کاربرد داده کاوی در مدل مدیریت استراتژیک مبنا که یک مدل علمی اثبات شده جهت اجرا در سازمان های ایرانی می باشد پرداخته شده است. مدل مبنا شامل ۴ مجموعه می باشد که از طریق مجموعه های اول و دوم بطور کلی، استراتژی ها را تدوین می کند. در این پژوهش به کاربرد داده کاوی از طریق مجموعه های اول و دوم که مرحله تدوین استراتژی در فرایند مدیریت استراتژیک می باشد و در حقیقت مرحله برنامه ریزی استراتژیک است پرداخته شده است.در این پژوهش بر اساس مدل مبنا مأموریت سازمان تعیین و سپس با شناسایی عوامل خارج از سازمان اهداف بلند مدت تعیین و استراتژی های گوناگون انتخاب گردیده است.
در این پژوهش از نرم افزار های Excel در تبدیل داده های اولیه به فرمت قابل قبول در نرم افزار داده کاوی SPSS و Visual Stadio جهت برنامه ریزی کامپیوتری استفاده گردیده است. مورد مطالعاتی در این تحقیق نیز فروشگاه زنجیره ای Family در مشهد بوده است که در راستای افزایش رضایت مشتری و بهبود مستمر، اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت و درک صحیح نیازمندی های مشتریان و تلاش در جهت برآورده نمودن این نیاز ها صورت گرفته است.
۸) تدوین استراتژی ورود خودروهای هیبریدی به بازار خودرو ایران
محسن میرآتی زمان؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر رمضان خورشید دوست؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۹۱.
در این پایان نامه با توجه به ضرورت های تحقیق عنوان شده سعی بر تدوین استراتژی ورود نسل خودروهای هیبریدی در فناوری خودرو در بازار حمل و نقل کشور شده است. در این تحقیق ابتدا مسیر جهانی خودروسازی برای پاک نمودن صنعت خودرو مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در ادامه با بررسی ۱۲ فاکتور تاثیر گذار و تحلیل در مورد بازار خودروی ایران با بهره گرفتن از تکمیل پرسشنامه به یافتن بهترین خودرو پرداخته شده است. در نهایت با بهره گرفتن از مدل مبنا در مدیریت استراتژیک، به تدوین استراتژی های اصلی( زیر ساخت انرژی و توسعه سرمایه گذاری و مدیریت دانش) برای چشم اندازهای ۲۰ ساله صنعت خودرو در راستای توسعه فناوری هیبریدی پرداخته شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این تحقیق پس از تعیین عوامل داخلی و خارجی با کمک ابزار SPACE و ماتریس SWOT موقعیت در صنعت و همچنین استراتژی های مورد اهتمام بدست آمده و در نهایت به کمک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) رتبه بندی استراتژی ها صورت گرفته است که ۵ استراتژی بدست آمده ۱- ورود محصول بصورت آزمایشی و انجام مهندسی معکوس ۲- بهتر سازی محصولات فعلی صنایع خودروسازی به منظور افزایش اطمینان و محبوبیت ۳- تولید خودرو تحت لیسانس برای دریافت گواهینامه ها و مدیریت دانش فناوری هیبریدی در توسعه زیر ساخت های انرژی ۴- انجام سرمایه گذاری گسترده بر تحقیق و توسعه و ۵- تولید مستقل بر پایه دانش بومی سازی شده هستند.
۹) بررسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک در صنایع ملی شده تهویه مطبوع
تیمور آقایی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر حسام الدین بیان؛ اساتید مشاور: دکتر منوچهر زندیه و دکتر محمدتقی شهیدی؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۷۰.
در این پایان نامه سعی گردیده است تا به علت نبود و نداشتن استراتژی و برنامه ریزی برای تولید کنندگان تهویه مطبوع که قادر به استفاده از منابع و امکانات و فرصت های پیش رو نبوده اند و همچنین توانایی مقابله با تهدیدات و نوسانات محیطی را بطور کلی نداشته اند، تا مشکلات موجود بر سر راه برنامه ریزی استراتژیک شناسایی ئ تجزیه و تحلیل شده و پیشنهادات لازم و راه گشا برای مدیران عالیه سازمان ارائه گردد.از جمله این پیشنهادات ۱- صدور موافقت های اصولی جدید ۲- ارائه راهکارهای جدید در زمینه توزیع و هدایت فرآورده های تولیدی ۳- جمع آوذی اطلاعات مطلوب دریافتی از شرکت ها اعم از گزارشات حسابرسی و اطلاعات مدیریت و همچنین کسب اطلاعات از مدیران و مسئولین اجرایی از طریق مصاحبه بوده است.
۱۰) برنامه ریزی استراتژیک برای صنعت لوازم صوتی و تصویری کشور در یک شرکت
مهران ایازی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر مهدی غضنفری و علیرضا علی احمدی؛ دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع، ۱۳۷۹.
در این پروژه اجرای کامل برنامه ریزی استراتژیک در یک بنگاه بزرگ صنعتی مد نظر است. ابتدا این بنگاه اجمالاً معرفی می شود و پس از استخراج چشم انداز سازمان با بهره گرفتن از پنج نیروی پورتر، وضعیت ساختار صنعت تلویزیون سازی در ایران بررسی می گردد. وضعیت داخلی با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده تحلیل شده و نقاط قوت و ضعف شرکت استخراج می شود. در گام بعدی وضعیت فعلی بازار بررسی می گردد آنگاه به بررسی تحولات محیطی و تعیین فرصت ها و تهدیدات موجود در محیط خارجی پرداخته خواهد شد. هم زمان با انجام فرایند برنامه ریزی استراتژیک مشکلاتی به وجود خواهد آمد که بعضاً مختص شرایط خاص کشور ایران هستند. در فصل پایانی پایان نامه حاضر این مشکلات با بهره گرفتن از نظرات متخصصین به تفصیل بررسی می شوند و در حد توان راه حل مناسب پیشنهاد می گردد.
۱۱) برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب با بهره گرفتن از تکنیک AHP (فرایند تحلیل سلسله مراتبی) در شرکت کارتن مشهد
فرهاد فروغی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر محمد حقیقی؛ استاد مشاور: دکتر محمد رضا مهرگان؛ دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت،۱۳۷۹.
در این پایان نامه مبانی عملی مدیرت استراتژیک با تاکید بر برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی برای شرکت کارتن مشهد تبیین و بر آن اساس راهکارهایی ارائه شده است.
۱۲) طراحی الگوی برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای سیستم پویای نیروی انسانی متخصص (حوزه وزارت جهاد کشاورزی)
امیر حاجی احمدی؛ پایان نامه(دکتری)؛ به راهنمایی: دکتر علی رضاییان؛ دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک در آموزش های علمی- کاربردی وزارت جهاد کشاورزی می باشد. تاکنون مدله ای مختلفی برای برنامه ریزی آموزشی طراحی شده است، که با بررسی صورت گرفته بر روی مدل های مختلف، مدل ارائه شده برنامه ریزی استراتژیک آموزشی بر اساس نگرش سیستمی برای نظام آموزش های علمی – کاربردی وزارت جهاد کشاورزی طراحی گردیده است. این مدل طراحی شده با بهره گرفتن از آزمون های معتبر آماری از جمله آزمون T، مقایسه میانگین ها، آنالیز واریانس مورد سنجش قرار گرفته، که پس از تایید خبرگان مدل نهایی برنامه ریزی استراتژیک آموزشی بر اساس نگرش سیستمی ارائه شده است.
۱۳) طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری خبره برای اجرای فرایند برنامه ریزی استراتژیک
معصومه کاظمی زنجانی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر داوود فدایی؛ استاد مشاور: دکتر کاوه محمد سیروس؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)،۱۳۸۲.
در این پایان نامه یک سیستم خبره مبتنی بر قوانین برای اجرای دو گام مهم از مدل برنامه ریزی استراتژیک CMS طراحی شده است. دو گام فوق شامل آنالیز SWOT و تعیین استراتژی هایی که در زمره مسائل ساختار یافته و کیفی قرار دارند. این سیستم از دو زیر سیستم مجزا برای اجرای این دو گام تشکیل شده است که در زیر سیستم مربوط به اجرای آنالیز SWOT از تکنیک استنتاج زنجیره جلو رونده و در زیر سیستم مربوط به تعیین استراتژی ها از تکنیک زنجیره برگشت به عقب استفاده شده است. نرم افزار کامپیوتری سیستم فوق به نام SWOTES در محیط ویژوال بیسیک در میکروسافت اکسل ۲۰۰۰ نگاشته شده است و نتایج اعتبارسنجی سیستم فوق و بکارگیری آن برای یک شرکت تولیدی صنایع چوب و بررسی خروجی های آن برای شرکت مزبور بیانگر منطقی بودن خروجی ها با شرایط شرکت و نظر مدیران ارشد آن است.
۱۴) شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تدوین اجرای برنامه های استراتژیک در شهرداری منطقه ۶ تهران
اصغر ترابی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر محمد حقیقی و دکتر عباس منوریان؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۸۹.
پیچیدگی روزافزون فعالیت ها و محیط متغیر و متلاطم جهان امروز مدیریت را به چالش می دارد. از این رو در این پایان نامه سعی گردیده است تا تاثیر عواملی نظیر فرهنگ، ساختار، حمایت و پشتیبانی رهبری سازمان آشنایی و آگاهی مدیریت ارشد برتدوین و برنامه ریزی استراتژیک شهرداری تهران در منطقه ۶ بعنوان یکی از سازمان های موثر در مدیریت شهر شناسایی گردد. جامعه آماری این تحقیق مدیران، کارشناسان و مشاوران برنامه ریزی شهداری منطقه ۶ تهران بوده است. جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات مکتبخانه ای و تحقیق میدانی بوده است و یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل نام برده هر یک تاثیر بسزایی در مقوله برنامه ریزی استراتژیک سازمان داشته اند.
۱۵) برنامه ریزی استراتژیک شرکت مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو دیزل( اپکو )
سیاوش بیژنی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛به راهنمایی: دکتر محمد علی عبدالوند؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،۱۳۸۲.
در این پژوهش با درک اهمیت و تنش روز افزون مدیریت استراتژیک در سازمان های امروز، برنامه ریزی استراتژیک شرکت مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو و دیزل(اپکو) را موضوع کار خود قرار داده است تا با تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدات خارجی و نقاط قوت و ضعف داخلی به استراتژی های مناسب شرکت دست یابد. در این پژوهش پس از بررسی ادبیات موضوع و انجام مطالعات لازم، نخست ارزش ها و چشم انداز شرکت تبیین شد و بیانیه مأموریت شرکت تدوین گردید. سپس با در نظر داشتن بیانیه مأموریت، عوامل محیط داخلی و خارجی شرکت بررسی شد و پس از امتیازدهی و تعیین اولویت عوامل استراتژیک، زمینه برای تهیه و تنظیم جدول تجزیه و تحلیل SWOT میسر شد. پس از دستیابی به استراتژی های قابل اجرای بر گرفته از جدول SWOT، با توجه به نتایج حاصل تز یافته های تحقیق، مناسبترین استراتژی برای شرکت اپکو، استراتژی های توسعه بازار و توسعه محصول تشخیص داده شد. که هر دو از استراتژی های متمرکز هستند.
۱۶) برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تولیدی و صنعتی شیشه آبگینه
علی رجایی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر کاوه محمد سیروس؛ دانشگاه علوم و فنون مازندران، دانشکده مهندسی صنایع، ۱۳۷۸.
در این تحقیق صنعت شیشه مورد مطالعه قرار گرفته است. این صنعت در سال های آتی با بحرانی جدی مواجه خواهد بود و فشار رقابتی (بیش از بقیه عوامل داخلی و خارجی) روی تولید کنندگان افزایش خواهد یافت، لذا اجرای برنامه ریزی استراتژیک و تعیین استراتژی های مناسب برای فعالان این صنعت اجتناب ناپذیر است. از میان تولیدکنندگان شیشه در ایران، شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه بعنوان یکی از سازمان های بزرگ این صنعت انتخاب شده است. در اینجا یک مدل ترکیبی متناسب با شرایط سازمان مورد مطالعه بنا شده است که اجزاء مختلف آن از مدل های معتبر و معروف موجود انتخاب گردیده است. مراحل این مدل عبارتند از مرحله اول: تعیین مأموریت سازمان، تعیین اهداف سازمان، ارزیابی داخلی و تعیین فرصت ها، تهدیدات، قوت ها و ضعف ها، مرحله دوم: تعیین استراتژی کلی(ماتریس داخلی – خارجی)، آنالیز SWOT، مرحله سوم: الویت بندی استراتژی ها با بهره گرفتن از روش QSPM پس از ساخت این مدل، به اجرای آن با اطلاعات شرکت اقدام شده است.بطور خلاصه استراتژی های ارائه شده عبارتند از: توسعه محصول و ارائه محصولات جدید، تبلیغات و نمادسازی، توسعه بازار، جذب تکنولوژی های نوین، بهبود وضعیت نیروی انسانی، انگیزش.
۱۷) برنامه ریزی استراتژیک بهینه برق کشور
سعید رضا آرائی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر کاوه محمد سیروس؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، ۱۳۷۳.
رساله مذکور اصول تئوریک حاکم بر این برنامه ریزی را تدوین و فرایند برنامه ریزی استراتژیک بهینه برق کشور را به مرحله اجرا در آورده است. در این پژوهش ابتدا بحث کلی و جامع در زمینه مفهوم و تعاریف برنامه ریزی و مقایسه چند مدل مهم برنامه ریزی استراتژیک بعمل آمده و سپس یک مدل برای نیل به هدف پروژه انتخاب شده است و سپس با یک نگرش عمیق به شناسایی و آشنایی با مجموعه برق کشور پرداخته و در ادامه فرایند برنامه ریزی استراتژیک بهینه برق کشور را به انجام رسانیده است که منجر به تعیین مأموریت، رسالت و اهداف و تعیین استراتژی های مجموعه برق کشور شده است.
۱۸) برنامه ریزی استراتژیک در شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان
حسن ملکی پور کاشان؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر علیرضا علی احمدی؛ استاد مشاور:دکتر نیکبخش جوادیان؛ دانشگاه علوم و فنون مازندران، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۸۰.
هدف از این تحقیق تعیین یک برنامه استراتژیک با توجه به نقاط قوت و ضعف شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان بررسی محیط و پیش بینی آینده( از جمله نغییرات بازار، سیاست های اقتصادی، سیاسی صنعت نساجی و …) و کلاً تهدیدات و فرصت هایی که می تواند وجود داشته باشد و بسیج کلیه امکانات و افراد موثر در داخل و خارج شرکت و سپس اجرای هدف تحقیق یعنی استراتژی های اولویت دار که بتوان به اهداف شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان که همان رونق اقتصادی و کمک به مسائل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی شهر است دست یافت.
۱۹) تهیه و تدوین برنامه استراتژیک جهت استفاده در شرکت ایران خودرو عشق آباد
نظام الدین وفا؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی : دکتر صارمی؛ استاد مشاور: دکتر اصغری زاده؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۷۸.
به دلیل اینکه این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و عملی می باشد نمی توان فرضیه و یا فرضیه هایی مشخصی را برای آن به صورت عملی و تئوریک تعریف نمود. بنابراین برای رسیدن به نتیجه مشخص و معین بایستی برنامه استراتژیک و راهبردی تنظیم شده را در عمل به مرحله اجرا گذاشت تا آثار ناشی از اجرای برنامه را ارزیابی کرد. هدف از انجام این تحقیق تدوین برنامه بلند مدتی است که در آن تمامی جنبه های تأثیر گذار بر فعالیت های صادراتی شرکت ایران خودرو عشق آباد شناسایی گردد تا به کمک شناخت همه جانبه فرصت ها و تهدیدات محیط، استراتژی های عملیاتی شرکت به صورت منظم تدوین گردد. در این تحقیق ضمن شناسایی ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، قانونی و رقبا به عنوان عوامل اصلی محیط شرکت ایران خودرو عشق آباد و ابعاد مختلف حسابداری و مالی، بازاریابی و مدیریتی به عنوان مزیت های استراتژیک شرکت ایران خودرو عشق آباد سعی خواهد شد با منظور نمودن این عوامل برنامه استراتژیک حضور ایران خودرو در یک بازار صادراتی تدوین گردد.
۲۰) تدوین برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل دیوید (مطالعه موردی کشت و صنعت امام خمینی)
حسین ولی عیدی و علی مرداسی؛ مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی فناوران نیشکر ایران، انجمن علمی فناوری نیشکر ایران؛ تهران؛ اسفند ۱۳۹۰.
کشت و صنعت امام خمینی(ره) با ۱۵ سال تولید و در اختیار داشتن حدود ۲۰۰۰ نفر نیرو لازم است با درک شرایط درون و برون سازمانی استراتژی های موثری را تولید نموده و برای ادامه بقا خود نسبت به گام برداشتن در این مسیر اقدام نماید. بدیهی است کم توجهی و درک ضعیف اهداف عملیاتی بویژه با فقدان عنایت وافی به زوایا و منظرهای مختلف سازمانی برای تبیین وحفظ مزیت های رقابتی می تواند عواقب جبران ناپذیری را در سطح منطقه ای و ملی ایجاد نماید. برنامه ریزی استراتژیک گون های از برنامه ریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژی ها است. در پژوهش پیش رو محقق کوشیده است در دو حوزه به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد. در مرحله شروع بیانه ماموریت کشت و صنعت امام خمینی(ره) تدوین گردیده و بدست آمده است. با توجه (EFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (IFE) سپس در مرحله ورودی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی را استخراج کرده ایم. در مرحله تصمیم گیری با استفاده IE و ماتریس SWOT به اطلاعات به دست آمده از جامعه آماری ماتریس گزینه های مختف استراتژی شناسایی و اولویت بندی شده اند. در پایان (QSPM) از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی پیشنهادهایی برای مدیریت این کشت و صنعت ارائه شده است.
۲۱) بررسی و تدوین استراتژی های مناسب برای شرکت صنعتی مهرآباد
علیرضا اسکوئی زاده؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر محمد علی عبدالوند؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،۱۳۸۱.
در این پایان نامه که هدف از آن این است که متغیر های اصلی و موثر بر صنایع بالادستی صنعت برق کشور در چارچوب عوامل ضعف و قوت داخلی و فرصت ها و تهدیدات خارجی را مورد شناسایی قرار داده و الگوی مناسب جهت تجزیه و تحلیل آن طراحی گردد. از الگوی جامع مدیریت استراتژیک فرد .آر .دیوید استفاده شده است و برای شناسایی فرصت ها و تهدیدات از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی سازمان(EFE) و برای شناسایی قوت ها و ضعف های شرکت از ماتریس عوامل داخلی سازمان(IFE) استفاده شده است و سپس از طریق مدل SWOT، ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM) به تجزیه و تحلیل عوامل مذکور پرداخته و استراتژی های مناسب را توصیه و اولویت بندی نموده است.
۲۲) تدوین برنامه ریزی استراتژیک صنعت شیلات ایران (مطالعه موردی سازمان شیلات ایران)
توحید علیزاده و حسین حاجلو؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر مهدی زری باف؛ استاد مشاور: دکتر مجید جهانگیر فرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، دانشکده مدیریت،۱۳۸۸.
این پایان نامه با هدف تدوین برنامه ریزی استراتژیک سازمان شیلات ایران طراحی گردید که جامعه آماری مورد مطالعه عبارتست از مدیران و کارشناسان سازمان شیلات و نمونه گیری آماری هم بصورت تصادفی خوشه ای از میان جامعه تحقیق انجام شده است. با توجه به نتایج بدست آمده طی ارزیابی های انجام شده در این تحقیق، و با توجه به فصل مشترک استراتژی های پیشنهادی حاصل از ماتریس SWOT و ماتریس ارزیابی داخلی – خارجی، استفاده از استراتژی های رشد و ساخت، استراتژی پیشنهادی عبارتست از : توسعه تأمین پروتئین جامعه با همکاری بخش خصوصی، همکاری بین المللی در جهت رشد صنعت شیلات از طریق شرکت در نمایشگاه ها و اجلای های بین المللی، بازنگری در برنامه ها بعنوان استراتژی های پیش روی سازمان لحاظ گردیده اند.
۲۳) توسعه استراتژی بهینه سازی شده توسط چارچوب جامع استراتژی (مطالعه موردی: یک شرکت بازرسی ساخت و ساز ساختمانی)
مرتضی یزدانی، امیرحسین لطفی لاریجانی، سیف الله طالبی زری محله و عباس منوریان؛ مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک،۱۳۹۱ .
به طور کلی رفتار سازمان ها در کسب و کار محیط آشفته در طول افق زمانی خاص و تشخیص مفهوم جهانی از استراتژی که مانند هر موضوع دیگر از سازمان ها، مدیران متعهد سطح بالا به برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و در نهایت مدیریت آن را بر روی فضای غالب جامعه یا صنعت بستگی دارد. برنامه ریزی استراتژیک در پاسخگویی به تغییرات سریع در محیط داخلی و خارجی بر اساس و شرکت های فعال در این منطقه کمک خواهد نمود. در سراسر تاریخ برخی از تغییرات وجود داشته اند، اما در این دوره تفاوت آنها دیگر ناشی از تغییرات سریع، پیچیده و محیط زیست توسعه یافته از سازمان است . در این وضعیت، سازمان و شرکت های تمایل به نگه داشتن تعادل و توسعه گام به گام مهارت های خود رادارند. در حال حاضر در این مقاله از طریق یک مورد واقعی مطالعه، برنامه ریزی استراتژیک طراحی در گروه مهندسی مهام ( MSI ) ، به عنوان یکی از شرکت های پیشگام در جوشکاری آزمایش های بازرسی و NDT در ایران ، برای حمایت و پوشش دادن ماموریت خود را با بهره گرفتن از چارچوب دیوید . در طول روند، در بیانیه اول ماموریت ، ماتریس عوامل داخلی ، ماتریس عوامل خارجی ، ماتریس داخلی- خارجی طراحی و اجرایی نموده است. با بررسی ماتریس SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف ، فرصت و تهدید) به دست آورده است . در نهایت تصمیم گیری می تواند انجام شود که استراتژی ها قابل اطمینان تر و دست یافتنی با بهره گرفتن از QSPM می باشد.
۲۴) برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی در کارخانه گلوله زنی ماشین سازی اراک
علی نیمروز؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر بهروز دری؛ دانشگاه علوم و فنون مازندران، دانشکده مهندسی صنایع، ۱۳۷۷.
امروزه، برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی، یکی از اصلی ترین برنامه های یک سازمان به شمار می آید که با توجه به نوع فعالیت، از یک تفاوت خاص در سازمان های مختلف برخوردار خواهد بود، اما با توجه به اینکه ارکان اصلی این نوع برنامه ریزی در جمیع جهات از یک روند یکنواخت برخوردار می باشد، بنابراین دراین مقوله سعی شده است الگویی ارائه شود که از آن بعنوان یک راهکار عمومی بتوان استفاده نمود. بدین گونه که در آغاز با بررسی وضعیت فعلی سازمان، عوامل موثر درونی و بیرونی آن از جهات، قوت و ضعف و تهدید و فرصت بررسی شده و با مقایسه با رقبا نسبت به استراتژیه ای متناسب اقدام و سپس با بهره گرفتن از روش های گوناگون از جمله ماتریس SPACE و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM را شناسایی و استراتژی های بدست آمده را اولویت بندی می نماییم، و در اجرای استراتژی های تعیین شده با توجه به موقعیت سازمان، وضعیت نیروی انسانی سازمان مربوطه را با توجه به اطلاعات موجود نیروی انسانی شاغل در آن، مورد بررسی قرار می دهیم سپس با مقایسه عرضه و تقاضای نیروی انسانی و با در نظر گرفتن رسالت و اهداف سازمان و استراتژی های بدست آمده راهکار های مناسب را انتخاب و برنامه اجرایی و عملیاتی آن را آغاز نماییم که در این تحقیق یکی از واحد های تولیدی کارخانه ماشین سازی اراک بعنوان نمونه انتخاب و الگوی ارائه شده در آن به مرحله اجرا گذارده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...