۴-۲) غربالگری داده ­ها ۵۸
۴-۳) ویژگی­های جمعیت شناختی ۵۸
۴-۴) توصیف آماری داده ­ها ۵۹
۴-۵) آزمون فرضیه ­های پژوهش ۶۰
آزمون فرضیه اوّل ۶۰
آزمون فرضیه دوّم ۶۲
آزمون فرضیه سوّم ۶۳

 ۶۵
۵-۱) مقدمه ۶۶
۵-۲) خلاصه پژوهش ۶۶
۵-۳) بحث و نتیجه گیری ۶۶
۵-۵) پیشنهادها ۷۱
۵-۵-۱) پیشنهادهای کاربردی ۷۱
۵-۵-۲) پیشنهادهای پژوهشی ۷۱
فهرست منابع و مأخذ ۷۳
پیوست ………… ۷۸
پیوست ۱ ۷۹
پیوست ۲ ۸۰
جدول ۱-۴. میانگین و انحراف معیار سن (برحسب سال) و تعداد آزمودنی­ها…………………………………………… ۵۸
جدول ۲-۴ میانگین و انحراف معیار در پیش­آزمون و پس آزمون خرده­مقیاس کنترل شی…………………….. ۵۸
جدول ۳-۴ میانگین و انحراف معیار در پیش­آزمون و پس آزمون خرده­مقیاس جابجایی…………………………. ۵۹
جدول۴-۴ میانگین و انحراف معیار در پیش­آزمون و پس آزمون ­مقیاس TGMD-2……………………………..59
جدول ۵-۴: آزمون لوین مربوط به داده های پیش آزمون و پس آزمون………………………………………………….. ۵۹
جدول ۶-۴: بررسی نرمال بودن داده ها …………………………………………………………………………………………………….. ۶۰
جدول ۷-۴ نتایج تحلیل عاملی در خرده مقیاس جابجایی…………………………………………………………………………. ۶۰
جدول۸-۴ نتایج مقایسه­های درون­گروهی در خرده­مقیاس جابجایی ……………………………………………………….. ۶۱
جدول ۹-۴ نتایج مقایسه­­های بین گروهی در خرده مقیاس جابجایی……………………………………………………….. ۶۱
جدول ۱۰-۴ نتایج تحلیل عاملی در خرده مقیاس کنترل شی………………………………………………………………….. ۶۲
جدول ۱۱-۴ نتایج مقایسه درون گروهی در خرده­مقیاس کنترل شی ……………………………………………………. ۶۲
جدول ۱۲-۴ نتایج مقایسه بین گروهی در خرده مقیاس کنترل شی ………………………………………………………. ۶۲
جدول ۱۳- ۴ نتایج تحلیل عاملی ­مقیاس TGMD-2 کل…………………………………………………………………………. ۶۳
جدول ۱۴-۴ نتایج مقایسه درون گروهی در ­مقیاس TGMD-2 کل……………………………………………………… ۶۳
جدول ۱۵-۴ نتایج مقایسه بین گروهی در ­مقیاس TGMD-2 کل ………………………………………………………. ۶۳
فهرست شکل­ها
عنوان صفحه

شکل ۱-۲ مدل محدودیت­های نیوول ۱۵
شکل ۲-۲ مدل ساعت شنی گالاهو ۱۷
شکل۳-۲ کوه رشد حرکتی کلارک و متکالف ۲۲
شکل ۴-۲ مکانیزم رشدی اثرگذار بر خط سیر فعالیت بدنی کودکان …………………………………………۲۶
فصل اول
طرح پژوهش

فصل اول طرح پژوهش

 

        1. مقدمه همه انسانها، از بی تعادلی در حین حرکات تاثیر می­پذیرند و یا اینکه پتانسیل تاثیر پذیری از آن را دارند. اگرچه اکثر ما انسانها خیلی روان و بی­تلاش حرکت می­کنیم، اما اغلب از اینکه چگونه بدن و مخصوصا سیستم عضلانی ناحیه­ی مرکز، حرکات ما را تحت تاثیر قرار می­دهد ناآگاهیم. به­علاوه احتمالا نسبت به این موضوع نیز بی­اطلاعیم که عدم تعادل عضلات تا چه حد می تواند بر کارکرد و شکل اجرای ما تاثیر بگذارد. برای اینکه بدن انسان بدون محدودیت حرکت کند و به منظور تکمیل اهداف حرکتی دلخواه، قابلیت عملکردی یک امر بسیار مهم محسوب می­ شود. اهمیت عملکرد و توانایی فرد در انجام آزادانه حرکات، شدیدا به توانایی مرکز بدن در ثابت کردن خود هنگام تعادل و بی تعادلی بستگی دارد (۱). تمرینات ناحیه مرکزی واژه­ای ناشناخته در دنیای آمادگی جسمانی و توان­بخشی است هنوز به درستی درک نشده است (۲). در حقیقت، ثبات مرکزی جزء ضروری و حیاتی عملکرد محسوب می شود. برای عملکرد مطلوب، این مرکز بدن است بایستی قسمت­ های دیستال را در وضعیت، زمانبندی و سرعت بهینه قرار دهد. به منظور انجام این امر بدن باید قدرت و تعادل را به کار برد. هدف ناحیه مرکزی بدن، ایجاد قدرت لازم در جهت دستیابی به تکلیف حرکتی موجود است. ثبات مرکزی و عملکرد زنجیره­ی حرکتی برای ثبات و قابلیت عملکردی همه حرکات ضروری است(۱, ۳). توانایی تولید نیرو برای فعالیت­هایی از قبیل ضربه با پا، پرتاب کردن، دویدن و ضربه از پهلو همگی از طریق مرکز و زنجیره حرکتی حاصل می شود (۳). پژوهش ها نشان می دهد بهبود قدرت کلی می تواند باعث افزایش ثبات مرکزی شود، همچنین نشان داده شده است افزایش ثبات مرکزی عملکرد را بهبود خواهد داد (۴). از طرفی در سال­های اولیه زندگی، کودکان شروع به یادگیری گروهی از مهارتهای حرکتی موسوم به مهارتهای حرکتی بنیادی (FMS)[1] می کنند، که در واقع زیربنای حرکات و فعالیتهای جسمانی آینده افراد را تشکیل می دهند ( کلارک و متکالف ۲۰۰۲؛ سیفلد ۱۹۸۰) (۵, ۶).

      پایان نامه - مقاله - پروژه

     

     

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...