۵۸۶

 

 

 

۶۶۲۲۲۰۵

 

۱۳۵۶۸۳۹

 

جمع کل

 

 

 

منبع: سازمان جهاد کشاورزی، ۱۳۹۰

۴-۵-۳-بادام زمینی

بادام زمینی که منحصراً در آستانه اشرفیه کاشته می شود، گاهی پسته زمینی و پسته شامی می گویند. این وجه تسمیه خالی از معنی نیست، زیرا مانند پسته خوش طعم و از آن چرب تر است. با این تفاوت که پسته خام خوردنی است ولی بادام زمینی را باید نخست برشته کرد و سپس خورد، خام ان علاوه بر آنکه خوش طعم نیست، ممکن است بیماری هایی را نیز سبب گردد. از چه وقت زمین های آستانه اشرفیه بادام را در خورد پرورانده معلوم نیست. چه جوانمردی آن را آورده و بذرش را در دل زمین نشانید و مردم را آموزش داد ؟ جایی ثبت و ضبط نشده اتس. بارها شنیده ایم و چند جا هم خوانده ایم که استاد پور داود ضمن تحقیق های علمی خود و مسافرت های متعدد به خارج و از جمله هندوستان و شامات تخم بادام زمینی را با خود به ارمغان آورده است. اما آقای مهدی آستانه ای که خود از مرحوم استادپور داود سؤال کرده بود، می نویسد که آن مرحوم منکر این مسئله شد. مهدی آستانه ای در مقاله ای که به گیلان نامه (جلد سوم) تقدیم داشتند، ثابت نمود که این محصول از آورده های (کاشف السلطنه) از هندوستان است و ۵۵ سال پیش هم مرحوم حاج سید جواد که از اعضای ۵ نفری این شهر بود آن راتأیید کرده است و اضافه می کند مرحوم کاشف السلطنه علاوه بر آوردن تخم چای و بادام، درخت (کافور) و (گنه گنه) را هم از هندوستان به این منطقه آورد.
روستاهای تازه آباد، عبدالله آباد، نقره ده، کیاشهر، کشل، آزاد سرا، نازک سرا، پنجاه، رودبنه، سرد کوه، جسیدان، املش، کیسم، کیسم جوگل و تجن گوکه محل کشت این بادام است و بهترین محصول از زمین های تازه آباد و کشل و نقره ده به دست می آید. اراضی فوق در دست پنج هزار خانواده کشاورز می باشد که خود در کاشت، داشت و برداشت آن مستقیماً دخالت دارند و گاهی نیز هنگام کندن بادام از زمین، کارگر روز مزد استخدام می‎کنند. بهترین نوع زمین برای بادام، زمین های شنی و رسی است. پس از شخم، کاشت و بذر افشانی حداقل زمنی را دوبار وجین می کنند تا علف های هرز وانگل از بین برود و مانع تغذیه بادام نگردد. در زمین های خوب و مرغوب ۲٠٠کیلو در زمین های معمولی و نامرغوب ۵٠٠ کیلو کودشیمیایی مصرف می کنند. مزارع بادام در این شهرستان نضج و قوامی نگرفته است، شاید سبب آن، نبود کارخانه روغن کشی است که اگر می‎بود مایه امید کشاورزان بادام کار می شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
البته در شرایط امروز جز دولت هیچ کس نمی تواند کارخانه روغن کشی (آراشید) تأسیس کند ؛ زیرا نیازمند به سرمایه های بزرگ و بازار فروش است که قیمت آن باید مشخص و معین شود و همچنین دانش و تخصص کافی لازم دارد که هر سه این عوامل فقط در اختیار دولت است. یکی از جهات تعلل و تأمل دولت آن است که این بادام و یا روغن آن خیلی گران به بازار عرضه خواهد شد. با استقبالی که طی سال های گذشته از کاشت این محصول در شهرستان آستانه اشرفیه شده و با توجه به عملکرد نسبتاً بالای آن در این استان انتظار می رود که کاشت بادام زمینی در اراضی ساحلی کناره های دریای خزر که مستعد این نوع کشت است بیش از پیش توسعه یابد. (حسینی نثار، ۱۳۸۵، ص ۱۴۱-۱۴۳)

۴-۹-نمایی از بادام زمینی

۴-۵-۴-برنج

برنج اصولاً یک گیاه آسیایی است و به همین دلیل حداکثر سطح کشت برنج در کشورهای آسیایی  بویژه در آسیایی جنوب شرقی کشت می‌شود و برنج قوت غالب آنها است. تنها هند و چین ۴۹درصد سطح کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند. اگر چه اکثر نوشته‌های مربوط به تاریخ کشاورزی رواج کشت و تولید برنج را در ۶-۷ هزار سال قبل از میلادی می‌دانند اما عملیات باستان شناسی در استان چانگباک کره جنوبی منجر به پیدا شدن ۵۹ دانه برنج شده است که قدمتی ۱۵٠٠٠ساله دارد.
در مورد ایران نیز اگر چه مورخین گسترش کشت برنج را به زمان ادغام دو فرهنگ سومر و ایلام در غرب آسیا و تمدن باستانی کناره رود سند در جنوب آسیا در هزاره ششم تا پنجم قبل از میلاد می‌دانند و اگر چه امپراطوری هخامنشی که بر قسمت بزرگی از آسیا حکم می‌راند (قرن ششم تا چهارم قبل ا زمیلاد) دست به توسعه کانهال و تأسیسات آبی و آبیاری زده است، اما نوشته‌های اندکی که در مورد تاریخ برنج در کشور ما وجود دارد حاکی از این است که کشت برنج در ایران در اوایل قرن اول میلادی شروع شد و در دوره ساسانی و به ویژه در قرون ششم و هفتم میلادی توسعه پیدا کرد.
سطح کشت برنج در ایران حدود ۶٠٠ هزار هکتار است و برنج قوت غالب کشور است و تنوع غذایی برنج بویژه در شمال کشور از قبیل شیرینی‌ها، شیر برنج، شله زرد و انواع پله‌ها و غیره حاکی از این امر و گسترش مصرف برنج است. در حال حاضر برنج در ۱۶ استان کشور کشت می‌شود اما ۷۵درصد آن به دو استان مازندران و گیلان اختصاص دارد.
برنج گیاهی است از راسته غلاف داران، خانواده غلات (Poaceae) زیر تیره oryzoidae و از جنس oryza و دارای ۲۴=n2 کروموزوم می‌باشد، ‌جنس oryza دارای ۲۰ تا ۲۵ گونه می‌باشد. در تکوین ارقام زراعی برنج آسیا گونه O. sativa و در تکوین ارقام زراعی آفریقا گونه O. glaberrima نقش مهمتر و اساسی‌تری دارند.
اکثر برنجهای مورد کشت ممالک مختلف دنیا از گونه O. sativa می‌باشند که به علت گستردگی کشت در نقاط مختلف جهان به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی و جغرافیایی به سه تیپ یا زیر گونه هندی
(Indica) ، ژاپنی (sino-japonica) و جاوه‌ای (javanica) تقسیم می‌شوند:
- نیازهای آب و هوایی برنج
حداقل درجه حرارت برای جوانه زدن برنج ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد و مقدار حرارت مورد نیاز از کاشت تا رسیدگی کامل آن ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درجه گزارش شده است، و حساسترین مرحله رشد برنج به سرما و گرما شدید قبل از خوشه رفتن تا شیری شدن دانه می‌باشد. در مراحل اولیه رشد در خزانه‌های برنج منطقه زرین‌شهر گیاهچه‌های جوان ارقام محلی تا ۵ درجه سانتی‌گراد درجه حرارت آب را تحمل نموده‌اند. برنج برای رشد و نمو خود احتیاج به نور فراوان دارد. در این صورت علاوه بر افزایش فتوسنتز حرارت مورد نیاز گیاه نیز تأمین  می‌شود. برنج گیاهی است ماهیتاً گرما دوست و روز کوتاه است ولی برنجهای محلی اصفهان به طول روز حساس نیستند.
برنج در اغلب  خاکها رشد می‌کند ولی معمولاً در خاکهایی که حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد رس همراه با مواد آلی پوسیده داشته باشد بیشترین محصول را تولید می‌کند. بطور کلی بهترین اراضی برای کشت برنج زمین‌های رسی و لومی است. در اراضی شنی زمانی می‌توان برنج کشت نمود که اولاً آب کافی در دسترس باشد و ثانیاً کود حیوانی، شیمیایی و سبز به اندازه کافی مصرف گردد. بهترین اسیدیته خاک در زراعت برنج بین ۵/۶- ۵/۵ است ولی برنج در اسیدیته ۸-۴ نیز رشد می‌کند. مقاومت برنج در مقابل شوری در سنین مختلف متفاوت است و هر چه برنج مسن‌تر گردد مقاومت  آن به شوری افزایش می یابد. برنج در مرحله پغه‌زنی به شوری حساس است زیرا وجود نمک باعث جلوگیری از پنجه‌زنی می‌گردد زراعت برنج در خاکهای شور نیاز به مدیریت ویژه دارد. به طور کلی آستانه تاثیر شوری ۳ دسی‌زیمتر بر متر محسوب می‌گردد.
از نظر نیاز آبی برنج گیاهی نیمه آبزی است و اکثر ارقام آن در شرایط غرقابی رشد بهتری دارند. میزان آب مورد نیاز برنج با طول دوره رشد، رقم، بافت خاک، مدیریت تهیه زمین و درجه حرارت آب و هوا بستگی دارد و در مراحل مختلف نمو نیز متفاوت است. کمبود آب در هر مرحله از رشد و نمو برنج باعث کاهش عملکرد می‌گردد و بطوریکه در مراحل نمود رویشی باعث کاهش ارتفاع، تعداد پنجه، وس طح برگ و در مراحل نمو زایشی مستقیماً عملکرد دانه را کاهش می‌دهد. طبقه‌بندی علمی زیادی برای ارقام برنج موجود می‌باشد لیکن مرسوم‌ترین و عمومی ترین طبقه‌بندی برنج، طبقه‌بندی از لحاظ نسبت طول به قطر با شکل دانه می‌باشد.

۴-۱۰-نمایی از برنج

۴-۵-۵-بهارنارنج

نارنج درختی ست به ارتفاع تا ۵ متر با شاخه هایی که دارای خارهای پراکنده هستند. برگ های نوک تیز و بیضی شکل ان به طول تا ۱٠ سانتی متراست و دمبرگ های ان نیز در بالا دارای بالی دو پهلو می باشند. گل‎های نارنج بصورت منفرد ویا چندتایی در طول محور شاخه ها قرار گرفته اند این گل ها سفیدرنگ معطر ترد و شکننده هستند و دارای ۵گلبرگ می باشند. قسمت مورد استفاده نارنج گل پوست میوه و اب نارنج می باشد که همگی دارای خواص دارویی هستند. گل های نارنج به نام بهارنارنج در ایران مشهور است که قسمت مهم مورد استفاده ان می باشد نارنج در ننقاطی از ایران از جمله استان های گیلان مازندران و فارس رویش دارد.
تاریخچه: نارنج یک گیاه دارویی با ارزش است ابتدا در کشور چین کشت می شود و سپس در قرون وسطی مورد توجه پزشکان غربی قرار گرفت چنان که گفته می شد در قرن شانزدهم یک پرنس ایتالیایی به نام (اناماری دنروله) برای اولین بار متوجه اسانس حاصل از گلهای گیاه شد و از ان برای خوشبو کردن دستکش هایش استفاده می کرد امروزه این اسانس که نام نرولی به خود گرفته از اسانس های گران قیمت است انواع این گیاه دارویی در میان مردم چین همچنان علاقمندان زیادی دارد.
منبع جغرافیایی: نارنج بطور وسیع درجنوب اروپا کشت می شود و از مکزیک و اسپانیا به سراسر جهان صادر می گردد.
اثرات مهم: در طب عوام جهت مشکلات عصبی بعنوان مسکن و رفع بدخوابی مصرف می شود همچنین از اسانس گل ها به میزان زیادی در تهیه عطر و ادکلن استفاده می شود (ص۱۱۵ کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی) جلد اول
خواص دارویی: تاثیر بروی دستگاه عصبی:
-دمنوش بهار نارنج بعنوان ضد تشنج در بیماری های عصبی مانند هیستری و ضعف اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.
-سردرد های عصبی و میگرنی را کاهش می دهد
-دارای اثر خواب اور است
-نشاط اور است
-تشویش و اضطراب را از بین می برد
-تاثیر بروی دستگاه قلبی عروقی:
-در رفع تپش قلب مفید است
-برای کنترل حمله قلبی موثر است
-تاثیر بروی دستگاه گوارش:
-اشتها اور است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...