در قسمت‏های گذشته تعدادی مقاله در زمینه مکان‏یابی پایانه‏های شبکه اتوبوس‏رانی، جایگاه‏های عرضه سوخت، مدارس، ایستگاه‏های آتش‏نشانی، محل‏های دفن زباله، ایستگاه راه‏آهن و واحدهای خدماتی بیمارستان مطالعه و بررسی شد. هر یک از این مقاله‏ها با بهره گرفتن از روش‏های مختلف مکان‏یابی تسهیلات را بر روی شهرهای مختلف اجرا نموده ­اند که هر کدام از آنها معایب و مزایایی دارد. در جدول ۲-۶ ویژگی‏های مختلف مقاله‏های بررسی شده به طور خلاصه ذکر شده است.

 

        1. خلاصه فصل

       

       

 

در این فصل به بررسی تعدادی از مقاله‏ها که در زمینه مکان‏یابی تسهیلات اشاره کرده‏اند پرداخته شد. همچنین روش‏های مورد استفاده در آنها به طور خلاصه معرفی گردید. مقاله‏هایی که در این فصل بررسی شد شامل مکان‏یابی پایانه‏های شبکه اتوبوس‏رانی درون شهری، جایگاه‏های عرضه سوخت، مدارس، ایستگاه‏های آتش‏نشانی، محل‏های دفن مواد زاید شهری، اضافه کردن ایستگاه راه‏آهن و واحدهای خدماتی بیمارستان هستند. این مقاله‏ها از روش‏های مختلفی استفاده کرده‏اند که این روش‏ها شامل الگوریتم ژنتیک، برنامه‏ ریزی ریاضی، AHP، TOPSIS و SAW هستند. هر کدام از این مقاله‏ها روش‏های خود را بر روی شهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز، البرز، قزوین و شادگان آزمایش نمودند.
مطلبی که در اکثر این مقاله‏های بررسی شده مشترک است، استفاده از روش‏های غیر هوشمند و نرم‏افزاری است. بنابراین در آن‏ها در حین زمان‏بری بالای اجرا، به طور حتم به بهترین پاسخ‏ها دست یافته نمی‏شود و اگر نیاز باشد بهترین پاسخ یافته شود باید همه فضای حالات جستجو گردد که این امر مستلزم زمان زیادی است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ۲-۶ جمع‏بندی ویژگی‏های مختلف مقاله‏های بررسی شده

 

مقاله نوع تسهیلات روش استفاده معیارها معایب مزایا
مکان‏یابی ایستگاه آتش‏نشانی [۱] آتش‏نشانی TOPSIS
SAW
- تراکم کارخانجات از نظر شاخص جمعیت
- مساحت و شعاع پوشش
- شبکه ازدحام
- کاربری اراضی
- پتانسیل خطر
لزوم ارائه پیشنهاد
- نیاز به فرد خبره
- عدم اطمینان از کیفیت پیشنهادها
- عدم امکان بررسی همه حالات به علت NP-Hard بودن مسأله
امکان مقایسه و ارزیابی مکان‏های مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای مورد نظر
مکان‏یابی جایگاه عرضه سوخت [۳] پمپ بنزین برنامه ریزی ریاضی - پتانسیل هر ناحیه
- میزان خدمت‏دهی به دیگر نواحی
// بهترین پاسخ و مکان از بین پیشنهادها انتخاب می‏شود.
بررسی و تحلیل مکان‏یابی مدارس ابتدایی [۵] مدارس AHP - فاصله از کاربری صنعتی، تجاری و اداری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...