۶-۱۲-۲ اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا

 

DSM-IV-TR طبقه‌ای تشخیص برای اختلال خلقی ناشی از مواد توهم‌زا منظور ‌کرده‌است. برخلاف اختلال ناشی از کوکائین و اختلال ناشی از آمفتامین که در آن ها نشانه های تا حدودی قابل پیش‌بینی است. علائم اختلال خلقی همراه با سوء مصرف مواد توهم‌زا ممکن است متغیر باشد. سوء مصرف کنندگان ممکن است دچار علایم شبیه مانیا (شیدایی) یا هذیان‌های خود بزرگ بینی یا افکار و احساسات شبیه علائم شبیه افسردگی و یا مختلط شوند. همچون علائم اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا معمولاً پس از دفع دارو از بدن برطرف می‌شوند (همان منبع).

 

۷-۱۲-۲ درمان

 

مسمومیت با مواد توهم‌زا در گذشته از طریق حمایت روانشناختی در مدت باقی مانده تأثیر ماده توهم زا یا اصطلاحاً آرامبخش کلامی درمانی می‌شد. این روش وقت‌گیر است و با توجه به بی‌ثباتی افراد دچار هذیان ناشی از مواد توهم‌زا ممکن است خطرناک باشد. ‌بنابرین‏ درمان انتخابی مسمومیت با مواد توهم‌زا تجویز ۲۰ میلی‌گرم دیازپام خوراکی است. این دارو ظرف ۲۰ دقیقه تجربه LSD و هر گونه جمله هول مرتبط با آن را متوقف می‌کند و نسبت به آرامبخشی کلامی که چند ساعت طول می‌کشد با تجویز داروهای آنتی سایکوتیک ارجحیت دارد. فروش دوزهای پایین‌تر LSD و روش های درمانی پیچیده‌تر حوادث مصرف‌کنندگان دارو سبب شده است این اختلال که زمانی شایع بود امروزه کمتر در مراکز روانپزشکی دیده شود (همان منبع).

 

۱۳-۲ اختلالات مربوط به مواد استنشاقی

 

طبق اختلالات مربوط به مواد استنشاقی شامل سندرم‌های روانی ناشی از مصرف حلال‌ها، چسب‌ها و مواد چسباننده، مواد مولد فشار در آئروسل‌ها، تینر موجود در رنگ، و انواع سوخت است. نمونه های خاص این مواد عبارتند از بنزین، مواد پاک کننده لاک، سوخت فندک، چسب هواپیما، سیمان لاستیک، مایع پاک کننده، رنگ اسپری، نرم‌کننده کفش و لاک غلط‌گیری، رواج دوباره مواد استنشاقی در بین جوانان گزارش شده است. اجزای فعال در این مواد عبارتند از تولوئن استون، بنزین، تری کلرواتان، پروکلرواتیلن، تری کلرواتیلن، ۱و۲- دی کلروپروپان و هیدروکربن‌های هالوژنه. DSM-IV-TR اختصاصاً گازهای هوش بری (نظیر اکسید نیترو واتر) و گشادکننده‌های عروقی کوتاه اثر (نظیر آمیل نیتریت‌ها) را از اختلالات مربوط به مواد

 

    1. – Restriction Fragment Length Polymorphism ↑

 

    1. – World Health Organization ↑

 

    1. – Substance ↑

 

    1. – drug ↑

 

    1. – addiction ↑

 

    1. – drug dependence ↑

 

    1. – addict ↑

 

    1. -NIDA ↑

 

    1. – Comorbidity ↑

 

    1. – rrait market ↑

 

    1. – متشکل از مولکول‌های راست گردان و چپ گردان به نسبت مساوی، به طوری که تأثیری بر نور پولاریزه ندارد. ↑

 

    1. – FDA ↑

 

    1. – Primatence ↑

 

    1. – Cannabis ↑

 

    1. – grass ↑

 

    1. – pot ↑

 

    1. – weed ↑

 

    1. – tea ↑

 

    1. – Mary Jeine ↑

 

    1. – Formication ↑

 

    1. – Psychedelics ↑

 

    1. – Psychotormimmetics ↑

 

    1. – Psilocybin ↑

 

    1. – mescaline ↑

 

    1. – harmine ↑

 

    1. – harmaline ↑

 

    1. – ibogaine ↑

 

    1. – dimethyltryptamine ↑

 

    1. – Albert Haffman ↑

 

    1. – lysergic acid diethylamide ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...