میزان نیرو
جهت نیرو(شعاعی یا محوری)
خود میزانی
سرعت
دقت
صدا
صلبیت(یعنی عدم تغییر پلاستیک)
حرکت محوری: هرگاه شفت در معرض حرارت توربین بخار باشد به لحاظ انبساط طولی از رولربرینگ استفاده می شود.
مونتاژ و دمونتاژ: مونتاژ و دمونتاژ بلبرینگهای مخروطی٬ سوزنی٬ کف گرد ساده٬ کف گرد شیار عمیق، تماس زاویه ای و بشکه ای مشکل است.
۱-۶-۲- علل تعویض رولربیرینگ ها
خستگی
سایش به علت نفوذ گرد و غبار
شکستن قفسه
تغییر شکل
۱-۶-۳- اندازه ها
رولر بیرینگ ها با شماره های استاندارد مشخص می شوند,به عنوان مثال برای بلبرینگ شیار عمیق ۶۲۰۵ دو رقم سمت چپ نشان دهنده ی نوع رو لربیرینگ و اندازه ی آن است.
پایان نامه
در محدوده ی قطر داخلی بین ۲۰ میلی متر و ۴۸۰ میلی متر اگر دو رقم سمت راست را در ۵ ضرب کنیم قطر حلقه داخل شفت بدست می آید.
۱-۶-۴- اندازه اصلی یک رولربیرینگ

 

    • عرض رولر بیرینگ

 

    • قطر خارجی

 

    • قطر داخلی

 

در رولر بیرینگ۶۲۰۵z یک طرف رولر بیرینگ در پوش دارد.
در رولربیرینگ۲ ۶۲۰۵ z دو طرف رولر بیرینگ درپوش دارد.
دررولربیرینگ۶۲۰۵ Rs یک طرف رولر بیرینگ کاسه نمد دارد.
در رولربیرینگ۲ ۶۲۰۵ Rs دو طرف رولر بیرینگ کاسه نمد دارد.
دررولر بیرینگ خارجی۶۲۰۵w یک شیار برای خارج­سازی شده است[۳].
۱-۷- انتخاب نوع بلبرینگ
هر کدام از بیرینگ ها برای منظور خاصی طراحی می شود و به همین دلیل کاربرد ویژه ای دارد. برای نمونه بلبرینگ های شیار عمیق قادر به تحمل بارهای نیمه سنگین شعاعی و بارهای محوری هستند. اصطکاک در این نوع بلبرینگ­ها کم و امکان تولید آنها با دقت زیاد وجود دارد، لذا از آنها در موتورهای الکتریکی کوچک و متوسط استفاده می شود. رولربرینگ­های بشکه­ای قادر به تحمل بارهای سنگین بوده و دارای خاصیت خود تنظیمی هستند. این ویژگی آنها را برای کاربردهای سنگین مهندسی که بارها بزرگ و باعث ناهمراستایی شافت می شود، مناسب می سازد.

 

    • فضای موجود

 

در بیشتر موارد، یکی از ابعاد اصلی برینگ در طراحی ماشین (معمولاً قطر داخلی) معین شده است. بر همین اساس اندازه­ های بیرینگ همواره استاندارد است. در شافت­های کم قطر از تمامی بیرینگ ها می­توان استفاده کرد که متداول­ترین نوع آنها بلبرینگ­های شیار عمیق است. رولربرینگ های سوزنی نیز در اینگونه موارد مناسب هستند. در شافت­های قطور رولربرینگ­های استوانه­ای، مخروطی و بشکه­ای مناسب هستند. بلبرینگ­های شیار عمیق در اینگونه موارد هم کاربرد دارند. در مواردی که فضای شعاعی محدود باشد، از بیرینگ های با ضخامت کم باید استفاده نمود، نظیر رولربرینگ های سوزنی بدون حلقه داخلی و بیرونی و نیز رولربرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده است. گروه خاصی از بلبرینگ های شیار عمیق و تماس زاویه ای، رولبرینگ های استوانه ای و بشکه ای نیز در اینگونه موارد کاربرد دارند. وقتی محدودیت فضای محوری داشته باشیم گروه خاصی از رولبرینگ های استوانه ای و بلبرینگ های شیار عمیق در مورد بارهای مرکب شعاعی و محوری بکار می روند. اگر در این حالت فقط بار محوری داشته باشیم از رولبرینگ سوزنی کف گرد، رولبرینگ های استوانه­ای کف گرد و بلبرینگ های کف گرد می توان استفاده نمود.
۱-۸- نظریه جدید در مورد طول عمر بلبرینگ
تحقیقات پیشرفته و تجربیات عملی نشان داده اند که اگر بیرینگ تحت شرایط معینی کار کند می تواند طول عمری به مراتب بیشتر از آنچه از فرمولها به دست می آید داشته باشد. طبق این تئوری، مفهوم بار خستگی[۵] در نظر گرفته شده و این مقدار باری است که اگر بیرینگ تحت مقادیری کمتر از آن قرار می گیرد، دچار خستگی نمی شود. مقدار بار خستگی در جداول مشخصات بیرینگ ها را، با علامت Pu برای هر بیرینگ نشان می دهند. خستگی در بیرینگ از اعمال تناوبی بار حاصل می شود.
هر جزء غلتشی در بیرینگی که با سرعت دورانی خاصی در حال چرخش است در هر ثانیه چندین بار در معرض اعمال بار قرار گرفته و سپس رها می شود.
این نوع اعمال بار باعث خستگی بیرینگ و نهایتاً از کارافتادگی زودرس آن می شود. حتی اگر از قدرت تحمل بار بیرینگ نیز کمتر باشد.
۱-۹- ظرفیت تحمل بار و طول عمر
اندازه یک بیرینگ براساس ظرفیت تحمل بار بیرینگ با در نظر گرفتن مقدار بار و طول عمر مورد انتظار با ضریب اطمینان خاص انتخاب می شود.
باری که بر بیرینگ وارد می شود ممکن است به صورت دینامیکی یا استاتیکی باشد. معمولاً در جداول بیرینگها این دو بار با نامهای نرخ بار دینامیکی[۶] و نرخ بار استاتیکی[۷] درج می شوند. همانگونه که از نام آنها پیداست مقادیر درج شده در جداول فقط یک مقدار پیشنهادی است که بسته به طول عمر مورد انتظار از بلبرینگ می توان بارهای مورد بحث را کم و زیاد کرد.
دامنه کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق وسیع می باشد، زیرا طراحی آنها ساده، غیر قابل تفکیک و با قدرت کارکرددر سرعت های زیاد است. این نوع بیرینگ ها در چند نوع یک ردیفه، دو ردیفه و یک ردیفه با شیار ساچمه خور تولید می شوند.
این بلبربنگ دارای شیار ساچمه عمیق و یکپارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطاقبت هندسی کاملی داشته، بطوریکه علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند .متداولترین اندازه های بیرینگهای مورد بحث با کاسه نمد فلزی و لاستیکی نیز تولید می شود. آن دسته از این نوع بیرینگ ها که در دو طرف خود، کاسه نمد دارند با گریس نیز پر شده اند، به همین دلیل نباید آنها را جهت جا زدن گرم نمود و یا شست. مقدار گریس داخل بیرینگ معمولاً ۲۵ الی ۳۵ درصد فضای داخل بیرینگ است. کاسه نمدهای فلزی معمولاً با پسوند Z )یک طرف) و ۲Z )دو طرف بلبرینگ) مشخص می شوند. این نوع کاسه نمدها با حلقه داخلی بیرینگ فاصله داشته و اصولاً وقتی باید مورد استفاده قرار گیرند که حلقه های داخلی بچرخد. در صورت چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد. نوع دیگری کاسه نمد با اصطکاک تولیدی کم[۸] وجود دارد به طوریکه سرعت بیرینگ می تواند همپایه سرعت آن با کاسه نمد فلزی باشد. این نوع کاسه نمد با پسوند ZR مشخص شده و شامل یک لاستیک مصنوعی است که با یک واشر فلزی تقویت شده است. فاصله این کاسه نمد با حلقه داخلی بسیار ناچیز بوده، بطوریکه خاصیت آب بندی را به نحو مطلوبی بالا می برد. محدوده دمایی کارکرد این نوع کاسه نمد -۴۰°C الی +۱۲۰°C است. کاسه نمد لاستیکی شامل یک لاستیک مصنوعی با یک واشر فلزی بوده و با حلقه داخلی در تماس است و در دمای -۴۰°C الی +۱۲۰°C کارکرد دارد. سرعت بیرینگ با این نوع کاسه نمدها افت می کند.
نوع تولید شده دیگر آنها با جای خار[۹] است که با قرار دادن یک خار در آن می توان بیرینگ را از لحاظ محوری با صرفه جویی در مقدار فضای اشتغالی محکم کرد. خار به همراه جای خار با پسوند NRدر جلوی شماره بیرینگ مشخص می شوند. نوع دیگر برای مواقعی است که میزان صدای تولید شده توسط بیرینگ، نظیر لوازم خانگی اهمیت دارد با پسوند QE5  مشخص می شود.
این بیرینگ دارای دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک است که شیار ساچمه در آن بصورت منحنی بوده و  این باعث ایجاد خاصیت خود تنظیمی بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت می شود. در صورتیکه قدرت تحمل بار این نوع بلبرینگ کافی نباشد، می توان از رولبرینگ های بشکه ای[۱۰] که دارای خاصیتی مشابه هستند استفاده نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...