نیاز
منابع
انگیزه
شکل ۴-۳٫ طرح تکمیل شده تحقیق
کمیت مبادله
کیفیت مبادله
با توجه به معیارهای فوق، مدل سنجش متغیرهای پنهان این تحقیق از نوع انعکاسی است. برای مثال برای موفقیت فن‌بازار با توجه به اهدافی که فن‌بازار دنبال می‌کند از دو متغیر کمیت (تعداد مبادلات و حجم ریالی مبادلات) و کیفیت (رضایت طرف عرضه و رضایت طرف تقاضا) استفاده ‌گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
چنانکه ملاحظه می‌شود مدل سنجش از نوع انعکاسی است زیرا مسیر علّی از سازه (موفقیت فن‌بازار) به سمت شاخص‌ها می‌باشد. به همین ترتیب برای سایر متغیرهای پنهان نیز متغیرهای آشکار و مدل سنجش انعکاسی در نظر گرفته ‌شد.
کمیت مبادله
کیفیت مبادله
تعداد مبادلات
حجم ریالی مبادلات
رضایت طرف عرضه
رضایت طرف تقاضا
شکل ۵-۳٫ متغیرهای کمیت و کیفیت موفقیت فن‏بازار
چنانکه اشاره شد، در این گام از توسعه چهارچوب نظری، به عملیاتی کردن (قابل اندازه‌گیری کردن) مفاهیم پرداخته شد. نتایج این کار که با بهره گرفتن از شاخص‌های مطرح در ادبیات انجام گردید، در ستون چهارم جدول (۲-۳) مشخص شده است. برای اطمینان از مناسب بودن شاخص‌های حاصل از مرور ادبیات برای سنجش متغیرهای فن‌بازار دفاعی، ابتدا نظر ۵ نفر از خبرگان علمی پرسیده شد و شاخص‌های به موارد مستخرج از ادبیات اضافه گردید. سپس نظر یک گروه ۱۵ نفره از خبرگان بخش دفاع با بهره گرفتن از “پرسش‌نامه بررسی شاخص‏ها” پرسیده شد. جدول (۳-۳) نتایج این پرسش‌نامه و مناسب بودن شاخص‌ها را نشان می‌‌‌دهد. ستون اول جدول، متغیر مورد نظر، ستون دوم، شاخص‌های مربوط به هر متغیر و ستون سوم، میانگین مناسب بودن هر شاخص را از نظر خبرگان علمی بخش دفاع و بر مبنای مقیاس لیکرت یک تا پنج (۱= کاملاً مخالف و ۵= کاملاً موافق) نشان می‌‌‌دهد. در ادامۀ کار، شاخص‌های این جدول مبنای طراحی و تدوین پرسش‌نامه قرار گرفت.
جدول (۲-۳). عملیاتی کردن مفاهیم

 

ردیف مفهوم/ متغیر سنجه تعریف عملیاتی ادبیات مرتبط
۱ موفقیت فن‌بازار کمیت مبادله تعداد فناوری‌های مبادله شده
حجم ریالی فناوری‌های مبادله شده
Munkongsujarit & Srivannaboon (2011)
موحدی و طباطبایی (۱۳۸۹)
کیفیت مبادله رضایت طرفین از مبادلات فناوری
رضایت طرفین از سازوکارها
۲ طرف عرضه انگیزه نمرۀ شدت تلاش برای فروش فناوری بر اساس مقیاس لیکرت Edler &Georghiou (2007)
Mowery (1992)
Klerk & Leeuwis (2009)
حسینی و سهرابی (۱۳۸۲)
عملکرد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...