۱ گروه گواه زنان

 

R

 

T1

 

ــــ

 

T2

 

 

 

۳-۳ متغیرهای پژوهش
در این تحقیق اموزش شادکامی به شیوه رفتاری شناختی فوردایس به عنوان متغیر مستقل و خوشبینی و کیفیت زندگی به عنوان متغیر وابسته مطرح می باشد.
همچنین متغیرهایی همچون سن ، تحصیلات و درامد به عنوان متغیرهای کنترل و متغیرهایی همچون پایگاه اجتماعی ، وضعیت تاهل و تعدادفرزندان به عنوان متغیرهای تعدیل کننده مطرح می باشند.
۳-۴ جامعه اماری
جامعه آماری تحقیق شامل کلیه بیماران زن مبتلا به سرطان که طی مقطع زمانی ۶ ماهه دوم سال۱۳۹۲در بیمارستان امام خمینی ، شهر تهران جهت درمان مراجعه نموده بودند .
۳-۵ نمونه
تعداد ۳۰ نفر که از طریق آزمون GHQ-28 نمره بالایی کسب کنند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و گواه قرار گرفت .
۳-۶ روش نمونه گیری
نمونه گیری به روش هدفمند و از میان زنان بیمار مبتلا به سرطان که حاضر و مایل به همکاری داوطلبانه در تحقیق و شرکت در جلسات آموزشی بودند و در متغیر هایی همچون ، سن ، وضعیت تاهل ، تحصیلات ، جنس،طبقه اجتماعی و وضعیت خانوادگی کم و بیش یکسان و مشابه بوده و متجانس بودند، انتخاب شد.
نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده و از میان بیماران سرطان در دسترس محقق انتخاب گردید . تعداد ۳۰ نفر از این بیماران (با توجه به ریزش نمونه) که در آزمون ابتدایی (GHQ-28) نمره بالاتری(نمره بالاتر از ۲۰) کسب نموده بودند، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. شرکت این افراد به صورت کاملاً داوطلبانه بوده و ملاحظات اخلاقی در نظر گرفته شد. حجم نمونه تعداد ۳۰ بیمار سرطانی که به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون گواه تقسیم شدند.
۳-۷- ابزار گرداوری اطلاعات
به منظور جمع اوری اطلاعات در این تحقیق از ابزار زیر استفاده شده است:

 

 

  • پرسشنامه استاندارد شادکامی اکسفورد

 

 

برای اندازه‌گیری از پرسشنامه شادی آکسفورد استفاده شده است .این پرسشنامه یک تست استاندارد شده است و شامل ۲۹ سؤال است که هر سؤال دارای ۴ گزینه است و روش نمره‌گذاری به این صورت است که به گزینه یک نمره صفر تعلق می‌گیرد، به گزینه دو نمره یک تعلق می‌گیرد، به گزینه سه نمره دو تعلق می‌گیرد و به گزینه چهار نمره سه تعلق می‌گیرد. و در آخر هر سؤال هر نمره‌ای که گرفته باشد با یکدیگر جمع می‌شود و مجموع نمره‌های هر سؤال نمره کامل یک نفر می‌باشد. روایی این پرسشنامه در تحقیقات مکرر که توسط سلیگمن(۲۰۰۸)، وین هوون(۲۰۰۷) ، ارگیل(۲۰۰۷) و احمد پور انجام شده است از طریق روایی محتوا تایید شده است. این پرسشنامه دارای ۵ خرده مقیاس است که ضریب پایایی ان برای کل پرسشنامه ۹۱/۰ گزارش شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  • پرسش نامه خوش بینی شیرر و کارو

 

 

شییر وکارور (۱۹۸۵)برای ارزیابی خوش بینی سرشتی ٬ آزمون جهت گیری زندگی خود (LOT) گزارش خلاصه ای را تدوین کرده است و بعدها آن را مورد تجدید نظر قرار دادند(شییر و همکاران ٬ ۱۹۹۴).
نوع خوش بینی که توسط LOTارزیابی می شود٬ یک صفت شخصیتی است که مشخصه آن انتظارات مطلوب شخصی در آینده است(کار ٬ ۲۰۰۴ ٬ ترجمۀ نجفی زند و پاشا شریفی ۱۳۸۵).
آزمون جهت گیری زندگی (LOT)شامل ۸ ماده بود.۴ ماده بیانگر خلق خوش بینانه و ۴ ماده بیانگر خلق بدبینانه بود٬ وپاسخ دهندگان در یک مقیاس چند درجه ای میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را باهر یک از جملات اعلام می کردند.این آزمون از لحاظ بیشتر ویژگیهای روان سنجی مناسب بود وتنها انتقادی که به آن وارد شد این بود که جملات آیتم های خوش بینانه و بدبینانه آزمون همیشه ازهمسانی درونی بالایی برخوردار نبودند (الیورز[۲۰۹]۱٬ ۱۹۹۴: مارشال[۲۱۰]۲ ولانگ[۲۱۱]۳٬ ۱۹۹۰).افزون بر این بعضی از جملات این آزمون نشان دهندۀ دقیق انتظارات فرد از آینده نبودند(برد ٬ ۱۹۹۸).
بنابراین نسخه تجدید نظر شده آزمون جهت گیری زندگی (LOT-R)جانشین آزمون (LOT) شد(شییر وهمکاران ٬ ۱۹۹۴).نسخه تجدید نظر شده آزمون جهت گیری زندگی از آزمون اصلی خلاصه تر است (شامل ۶ ماده ٬ ۳ ماده ٬ نشان دهنده تلقی خوش بینانه و ۳ ماده نشان دهندۀ تلقی بدبینانه است.
با این وجود٬ ارتباط درونی جملات خوش بینانه وبدبینانه نسخه تجدید نظر شدۀ آزمون جهت گیری زندگی از نسخه اصلی آن بیشتر است .به دلیل مزیت های نسخه تجدید نظر شدۀ آزمون جهت گیری زندگی ٬ امروز در اکثر پژوهش ها از این آزمون استفاده می شود(کارور ٬ ۲۰۰۵). روایی و اعتبار این پرسشنامه در تحقیقات بیدرمن و همکاران(۲۰۰۵) و رضاپور و عابدی (۱۳۸۷ ) تایید شده است.
۳- پرسشنامه کیفیت زندگی
این پرسشنامه دارای ۱۵ سوال است که کیفیت زندگی افراد را اندازه می گیرد خرده مقیاسهای این ازمون عبارتند از پیشگیری ، فعالیت جسمانی و تفریح، مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بین فردی
روایی و اعتبار این پرسش نامه در تحقیق سیدی (۱۳۸۷) و نشاط دوست (۱۳۸۸) تایید شده است.
شیوه اجرا:
تعداد ۱۵ نفر زن به عنوان گروه آزمایش و تعداد ۱۵ نفر زن به عنوان گروه گواه انتخاب شدند.
سپس در مرحله پیش آزمون به هر دو گروه پرسشنامه های شادکامی آکسفورد ، GHQ، کیفیت زندگی و خوش بینی ارائه گردید . تعداد ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش در نظر گرفته شده و برنامه آموزش شادکامی به روش شناختی- رفتاری (مطابق با بسته آموزشی معرفی شده) بر روی آنها اجرا شد . بر روی گروه های گواه ۱ و ۲ این برنامه اجرا نشد . سپس بعد از ۲ ماه مجدداً پرسشنامه های مذکور بین گروه آزمایش اجرا و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
۳-۸ روش اجرای تحقیق
در این تحقیق ابتدا از میان بیماران زن مبتلا به بیماری سرطان مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ، تعداد ۳۰ نفر که داوطلبانه حاضر به شرکت در این پژوهش هستند انتخاب و سپس این افرا د در دو گروه ازمایش (۱۵ نفر ) و گواه (۱۵ نفر ) به گونه ای که کم و بیش دارای ویژگیهای مشابه از نظر تحصیلات ، پایگاه و طبقه اجتماعی و درامد و نظایر ان باشند قرار داده شده است. سپس در قالب پیش ازمون پرسش نامه های شادکامی اکسفورد ، خوشبینی و کیفیت زندگی به انها ارائه می گردد. سپس به گروه ازمایش به مدت ۸ جلسه دو ساعته ( هرهفته دو جلسه ) اموزش شادکامی به روش فوردایس به صورت گروهی و با بهره گرفتن از رویکرد رفتاری شناختی ارائه می گردد . پس از ۸ جلسه پس ازمون اجرا و نتایج اثر بخشی اموزش های ارائه شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۳-۹ محتوای جلسات اموزش شادکامی
جلسه اول:
خوشامد گویی به اعضا، معرفی اعضا و درمانگر ، بیان اهداف تحقیق و شیوه کار ، انجام پیش ازمون، معرفی روش شادکامی فوردایس
جلسه دوم:
بررسی شیوه های شادکامی اعضا و موقعیتهای شادی اور و نگران کننده، ارائه تکلیف به اعضای گروه و بحث پیرامون وضعیت روانی و جسمانی انها
جلسه سوم:
بررسی تغییر شناخت و طرح واره های ذهنی اعضای گروه پیرامون شادی و بحث پیرامون تکلیف ارائه شده و ارائه بازخورد گروهی به اعضا
جلسه چهارم:
بحث گروهی پیرامون رضایت از زندگی و خلق مثبت و روش های به وجود اوردن شادکامی و ارائه تکلیف به اعضای گروه
جلسه پنجم:
بررسی نحوه و میزان احترام به خود و بهزیستی اجتماعی و صحبت پیرامون تغییرات صورت گرفته طی جلسات و ارائه تکلیف
جلسه ششم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...