دانلود مطالب پایان نامه ها در رابطه با اندازه گيری پویایی کسب و کار بين بنگاه های موجود ... |
![]() |
به طور متوسط تمرکز در صنایع دو رقمی استان آذربایجان شرقی کاهش یافته است.
صرفهجویی ناشی از مقیاس یکی از مهمترین عوامل موثر و تعیین کننده اختلاف سطح تمرکز در این صنایع است.
اندازه صنعت رابطه معکوسی با تمرکز نشان داد.
شاخص های معکوس تعداد بنگاهها، نسبت چهار بنگاه و شاخص هرفیندال- هیرشمن، به وسیله متغیرهای ارزش افزوه و اشتغال
تسوجی زاده(1383)
” اندازه گیری تمرکز صنعتی در استان آذربایجان شرقی و بررسی عوامل موثر بر آن “
در سال 1373 و 1381 صنایع تولید محولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تجهیزات، تولید سایر محصولات کانی فلزی، پوشاک، تولید مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده به ترتیب نوشته شده، رقابتیترین صنایع بوده اند
نسبت تمرکز پنج بنگاه برتر بر حسب اشتغال در صنایع مختلف کشور با بهره گرفتن از لگ نرمال
ادامه جدول1-1-
ابونوری و غلامی (1387)
” برآورد و مقایسه نسبت تمرکز در صنایع ایران با بهره گرفتن از لگ نرمال “
صنایع تولید سایر وسایل حمل و نقل، تولید وسایل تقلیه موتوری و تریلر، تولید کاغذ و محصولات کاغذی، تولید فلزات اساسی، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی و تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی نسبت به سال پایه از رشد ارزش افزوده بالایی دارد، یعنی تغییرات ساختاری مثبت .
- تجزیه و تحلیل ساختار صنعتی و تعیین قدرت رقابتپذیری هر یک از فعالیتهای صنعتی
- متوسط شاخص تغییرات ساختاری و شاخص قدرت رقابتپذیری برای سالهای 1384- 1374
درونپرور و صادقی(1388)
” بررسی تحلیلی ساختار صنعتی و رقابتپذیری صنایع ایران به تفکیک کدهای ISIC در دوره 1384-1374 “
تایید نظریه ساتن
33
کاهش سطح تمرکز صنعتی در اکثر صنایع(63 درصد) در دوره زمانی 1378- 1386
- به مطالعه میزان اختلاف تمرکز صنعتی با میزان یکنواخت آن در صنایع کارخانهای ایران
- روش مقطعی
صدرایی و منوچهری (1391)
” پویایی تمرکز صنعتی در صنایع کارخانهای ایران”
دوره حيات تحت تأثير هشت متغير اندازه بنگاه در زمان ورود، سودآوري، شدت سرمايهبري، نرخ تمركز صنعت، اندازه بهينهی صنعت، مخارج تبليغات، سرمايهگذاري و جنسيت نيروي كار
توجه به اندازه بنگاه امري ضروري در تمامي برنامه هاي ايجاد بنگاه هاي جديد است.
- بررسی دوره حيات بنگاههاي جديدالورود صنعت مواد غذايي و آشاميدني
- مخاطره نسبي كاكس
فيض پور(1392)
“دوره حيات بنگاههاي جديدالورود و عوامل مؤثر بر آن در ايران: شواهدي از صنعت مواد غذايي و آشاميدني طي برنامه هاي دوم، سوم و چهارم توسعه”
فصل سوم
مبانی نظری
3-1- مقدمه
از آنجا که پویایی کسب و کار را تغییر در ساختار بازار معرفی شده است(فولگرینگا و وناستل، 2009 :3)، در این فصل ابتدا مفاهیم بازار و ساختار را توضیح میدهیم. به دلیل اهمیت ویژه مبحث ساختار و الزام ما برای بررسی تغییرات آن، به بیان رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد (SCP) با هدف کمی کردن این عنصر بازار میپردازیم.
مفاهيم ساختار، رفتار و عملكرد بازار، تحت عنوان عناصر سه گانه بازار در ادبيات اقتصاد صنعتي مطرح هستند كه نحوه ارتباط اين عناصر و چگونگي اثرگذاري متقابل آنها مورد اختلاف نظر اقتصاددانان مكاتب مختلف اقتصادي است. مطالعات اوليه پيرامون رابطه بين عناصر سهگانه بازار در ابتدا توسط مكتب “ساختارگرايي” مطرح شد. طرفداران اين مكتب با معرفي مفهوم موانع ورود و تأثير آن بر رفتار و عملكرد اقتصادي بنگاهها بر اهميت ساختار بازار تاكيد نمودند(شهنازی و ذبیحیدان،1392: 154).
میدانیم که ساختار بازار نحوه قرار گرفتن اجزای تشکیلدهنده بازار در کنار یکدیگر است که این اجزا عبارتند از، خریداران و فروشندگان، پس با بررسی روابط بین این دو جز ساختار بازار مشخص می شود. تمام بازارها به لحاظ ساختاری بین دو حالت حدی رقابت کامل و انحصار کامل قرار میگیرند(صدرایی،1390: 46). برای بررسی دقیق باید به شیوهای آن را کمی نمود، به این منظور، بین[44] پیشنهادهایی مطرح نموده است که به صورت مختصر به بیان آنها پرداخته شده است. میتوان گفت اولین پیشنهاد ارائه شده وی، یعنی تعداد بنگاههای حاضر و اندازه نسبی آنها برای دستیابی به هدف کمی کردن ، در تحقیقات،بیشترین استفاده را داشته است.
در پژوهشها به خصوص در ایران بیشتر، صنایع در حالت ایستا مورد مطالعه قرار گرفته است، با مطرح کردن بحث تمرکز و بررسی ساختار بازار به وسیله شاخص های تمرکز زمینه را برای مباحث پویایی و تحقیق در مورد صنایع در حالت پویا به وسیله شاخص های تحرک فراهم میکنیم. همانطور که میدانیم حالت ایستای صنعت بررسی صنایع در یک نقطه از زمان و حالت پویا بررسی آنها در یک بازه زمانی است.
در بخش بعد به معرفی و توضیح رقابت و رقابتپذیری، به عنوان محوریترین و مهمترین وسیله برای دستیابی به رشد مطلوب و توسعه پایدار اقتصادی میپردازیم. اینکه در حالت ایستا و پویا به وسیله شاخص های تمرکز یا تحرک در حقیقت این رقابتپذیری است که مورد بحث قرار میگیرد و میزان آن است که ساختار بازار را تعیین می کند.
در پایان پس از بیان و بررسی انواع شاخص های تحرک، روش زنجیره مارکوف شرح داده می شود که در اینجا از این روش برای ساختن شاخص های تحرک و بررسی پویایی صنایع استفاده شده است. پس از توضیح حالت پایدار، مواردی که باید در این روش،در نظر گرفته شود، آخرین بحثی است که مطرح گردیده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 09:28:00 ب.ظ ]
|