به طور متوسط تمرکز در صنایع دو رقمی استان آذربایجان شرقی کاهش یافته است.
صرفه­جویی ناشی از مقیاس یکی از مهم­ترین عوامل موثر و تعیین کننده اختلاف سطح تمرکز در این صنایع است.
اندازه صنعت رابطه معکوسی با تمرکز نشان داد.

 

شاخص­ های معکوس تعداد بنگاه­ها، نسبت چهار بنگاه و شاخص هرفیندال- هیرشمن، به وسیله متغیرهای ارزش افزوه و اشتغال

 

تسوجی زاده(1383)
” اندازه ­گیری تمرکز صنعتی در استان آذربایجان شرقی و بررسی عوامل موثر بر آن “

 

 

 

در سال 1373 و 1381 صنایع تولید محولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تجهیزات، تولید سایر محصولات کانی فلزی، پوشاک، تولید مبلمان و مصنوعات طبقه ­بندی نشده به ترتیب نوشته شده، رقابتی­ترین صنایع بوده ­اند

 

نسبت تمرکز پنج بنگاه برتر بر حسب اشتغال در صنایع مختلف کشور با بهره گرفتن از لگ نرمال
ادامه جدول1-1-

 

ابونوری و غلامی (1387)
” برآورد و مقایسه نسبت تمرکز در صنایع ایران با بهره گرفتن از لگ نرمال “

 

 

 

صنایع تولید سایر وسایل حمل و نقل، تولید وسایل تقلیه موتوری و تریلر، تولید کاغذ و محصولات کاغذی، تولید فلزات اساسی، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی و تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی نسبت به سال پایه از رشد ارزش افزوده بالایی دارد، یعنی تغییرات ساختاری مثبت .

 

- تجزیه و تحلیل ساختار صنعتی و تعیین قدرت رقابت­پذیری هر یک از فعالیت­های صنعتی
- متوسط شاخص تغییرات ساختاری و شاخص قدرت رقابت­پذیری برای سال­های 1384- 1374
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

درون­پرور و صادقی(1388)
” بررسی تحلیلی ساختار صنعتی و رقابت­پذیری صنایع ایران به تفکیک کدهای ISIC در دوره 1384-1374 “

 

 

 

تایید نظریه ساتن
33
کاهش سطح تمرکز صنعتی در اکثر صنایع(63 درصد) در دوره زمانی 1378- 1386

 

- به مطالعه میزان اختلاف تمرکز صنعتی با میزان یکنواخت آن در صنایع کارخانه­ای ایران
- روش مقطعی

 

صدرایی و منوچهری (1391)
” پویایی تمرکز صنعتی در صنایع کارخانه­ای ایران”

 

 

 

دوره حيات تحت تأثير هشت متغير اندازه­ بنگاه در زمان ورود، سودآوري، شدت سرمايه­بري، نرخ تمركز صنعت، اندازه­ بهينه­ی صنعت، مخارج تبليغات، سرمايه­گذاري و جنسيت نيروي كار
توجه به اندازه بنگاه امري ضروري در تمامي برنامه هاي ايجاد بنگاه هاي جديد است.

 

- بررسی دوره حيات بنگاه­هاي جديدالورود صنعت مواد غذايي و آشاميدني
- مخاطره نسبي كاكس

 

فيض پور(1392)
“دوره­ حيات بنگاه­هاي جديدالورود و عوامل مؤثر بر آن در ايران: شواهدي از صنعت مواد غذايي و آشاميدني طي برنامه هاي دوم، سوم و چهارم توسعه”

 

 

 

فصل سوم
مبانی نظری
3-1- مقدمه
از آنجا که پویایی کسب و کار را تغییر در ساختار بازار معرفی شده است(فولگرینگا و ون­استل، 2009 :3)، در این فصل ابتدا مفاهیم بازار و ساختار را توضیح می­دهیم. به دلیل اهمیت ویژه مبحث ساختار و الزام ما برای بررسی تغییرات آن، به بیان رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد (SCP) با هدف کمی کردن این عنصر بازار می­پردازیم.
مفاهيم ساختار، رفتار و عملكرد بازار، تحت عنوان عناصر سه گانه بازار در ادبيات اقتصاد صنعتي مطرح هستند كه نحوه ارتباط اين عناصر و چگونگي اثرگذاري متقابل آنها مورد اختلاف نظر اقتصاددانان مكاتب مختلف اقتصادي است. مطالعات اوليه پيرامون رابطه بين عناصر سه­گانه بازار در ابتدا توسط مكتب “ساختارگرايي” مطرح شد. طرفداران اين مكتب با معرفي مفهوم موانع ورود و تأثير آن بر رفتار و عملكرد اقتصادي بنگاه­ها بر اهميت ساختار بازار تاكيد نمودند(شهنازی و ذبیحی­دان،1392: 154).
می­دانیم که ساختار بازار نحوه قرار گرفتن اجزای تشکیل­دهنده بازار در کنار یکدیگر است که این اجزا عبارتند از، خریداران و فروشندگان، پس با بررسی روابط بین این دو جز ساختار بازار مشخص می­ شود. تمام بازارها به لحاظ ساختاری بین دو حالت حدی رقابت کامل و انحصار کامل قرار می­گیرند(صدرایی،1390: 46). برای بررسی دقیق باید به شیوه­ای آن را کمی نمود، به این منظور، بین[44] پیشنهادهایی مطرح نموده است که به صورت مختصر به بیان آن­ها پرداخته شده است. می­توان گفت اولین پیشنهاد ارائه شده وی، یعنی تعداد بنگاه­های حاضر و اندازه نسبی آنها برای دستیابی به هدف کمی کردن ، در تحقیقات،بیشترین استفاده را داشته است.
در پژوهش­ها به خصوص در ایران بیشتر، صنایع در حالت ایستا مورد مطالعه قرار گرفته است، با مطرح کردن بحث تمرکز و بررسی ساختار بازار به وسیله شاخص­ های تمرکز زمینه را برای مباحث پویایی و تحقیق در مورد صنایع در حالت پویا به وسیله شاخص­ های تحرک فراهم می­کنیم. همان­طور که می­دانیم حالت ایستای صنعت بررسی صنایع در یک نقطه از زمان و حالت پویا بررسی آنها در یک بازه زمانی است.
در بخش بعد به معرفی و توضیح رقابت و رقابت­پذیری، به عنوان محوری­ترین و مهم­ترین وسیله برای دست­یابی به رشد مطلوب و توسعه پایدار اقتصادی می­پردازیم. اینکه در حالت ایستا و پویا به وسیله شاخص­ های تمرکز یا تحرک در حقیقت این رقابت­پذیری است که مورد بحث قرار می­گیرد و میزان آن است که ساختار بازار را تعیین می­ کند.
در پایان پس از بیان و بررسی انواع شاخص­ های تحرک، روش زنجیره مارکوف شرح داده می­ شود که در اینجا از این روش برای ساختن شاخص­ های تحرک و بررسی پویایی صنایع استفاده شده است. پس از توضیح حالت پایدار، مواردی که باید در این روش،در نظر گرفته شود، آخرین بحثی است که مطرح گردیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...