دانلود منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله بررسی-تأثیر-بهرهگیری-از-شبکههای-اجتماعی-علمی-و-پژوهشی-مجازی-بر-عملکرد-اعضای-هیأت-علمی- فایل ۱۱ |
سنجش عملکرد واقعی که ضرورت دارد اطلاعات لازم درباره آن کسب شود.
مقایسه عملکرد واقعی با استانداردها؛ نکتهای که در این مرحله وجود دارد انحراف بین عملکرد استاندارد و عملکرد واقعی است.
مصاحبه ارزیابی کارکنان؛ در این مرحله نتایج حاصل از مقایسه مرحله قبل و انحرافات احتمالی با فرد درمیان گذاشته شده و تصمیمات مقتضی اتخاذ میگردد.
مرحله نهایی ارزیابی، شناسایی، تشخیص و آغاز فعالیت اصلاحی است که امری ضروری میباشد.
دانشگاه میتواند از نتایج حاصل از ارزشیابی به منظور فراهمکردن امکان تصمیمگیری در موارد زیر استفاده نماید:
تبدیل وضعیت استخدامی اعضایهیأتعلمی
ترفیع سالانه اعضای هیأتعلمی
ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأتعلمی
تفویض مسؤولیتهای اجرایی آموزش به اعضای هیأتعلمی
اعطای امتیازات ویژه به اعضای هیأتعلمی موفق
(آیین نامه ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی، ۱۳۸۷)
بهطورکلی شاخصهایی که برای ارزیابی عملکرد بهکاربرده میشوند باید خصوصیاتی داشته باشند که استفاده از آنها دقت، صحت و اثربخشی فرایند ارزیابی را افزایشدهد (سعادت، ۱۳۸۰). این خصوصیات عبارتند از:
بتوان به آنها اعتماد کرد، یعنی اندازهگیری شاخص در زمانهای متفاوت کم و بیش نتایج یکسانی را عاید سازد. همچنین شاخص باید به گونهای باشد که اندازهگیری آن به وسیله افراد یا روشهای مختلف، تأثیری در نتایجی که از آن به دست میآید نداشتهباشد.
تفاوتهایی که از نظر عملکرد میان کارکنان وجود دارد، تشخیص داده، آنها را از یکدیگر مجزا نماید.
متصدی شغل قدرت تاثیرگذاری بر آن را داشتهباشد. از آنجا که با اندازهگیری شاخصهای بخصوصی میخواهیم توان و کارایی فرد را بسنجیم طبیعتاً شاخصی را انتخاب کنیم که تحت کنترل فرد باشد.
برای کسانی که به وسیلۀ آن ارزیابی میشوند قابل قبول باشد. این امر که کارکنان باور داشته باشند عملکردشان بر اساس شاخصهای درست و منصفانهای ارزیابی میشود از اهمیت زیادی برخوردار است.
سیستم ارزیابی عملکرد هنگامی میتواند مؤثر باشد که از شاخصهای واقعی که ارتباط مستقیم با شغل دارند استفاده شود.
اعضای هیأتعلمی دانشگاه
رسالت و کارکرد اصلی دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه و فراهم آوردن زمینهای مساعد برای رشد و توسعه پایدار کشور است و اعضای هیأتعلمی مجموعه نیروی انسانی متخصصی هستند که مسئولیت آموزش و اشاعه علم و دانش را در دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی بر عهده دارند. کیفیت و توسعه دانش تا اندازه زیادی به نحوه عملکرد این اعضا وابسته است (قهرمانی و همکاران، ۱۳۸۷).
اعضای هیأتعلمی دانشگاهها، به عنوان یکی از نیروهای مولد اطلاعات در کشور، حایز اهمیت فراوان هستند (فهیمیان، ۱۳۸۱). در شرایطی که امکان دسترسی راحت به منابع درسی وجود دارد، نقش اعضای هیأتعلمی دانشگاهها نیز تغییرکردهاست. گرین در پژوهش خود به این نتیجه رسید که اعضای هیأتعلمی جوانتر نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت و نوآوریهایی از این دست در فعالیتهای پژوهشی خود راغبتر هستند (گرین، ۲۰۰۴).
این افراد یکی از کلیدیترین عناصر عوامل پیشرفت در رشد علمی دانشگاهها هستند. لذا عملکرد مثبت آنها باعث رشد اقتصادی و فناوری بازار صنعتی جامعه و بالعکس، عملکرد منفی آنها منجر به افت و بحران اقتصادی جامعه خواهد شد (محبی، ۲۰۱۱).
از آنجا که تولید علم در جامعه ما یکی از وظایف اصلی دانشگاهها است و اعضای هیأتعلمی از ارکان اصلی دانشگاه محسوب میشوند. توجه به فعالیتهای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. اعضای هیأتعلمی پرهزینهترین بخش دانشگاه محسوب میشوند و فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی آنها تشکیلدهنده و جهتدهنده فعالیتهای دانشگاه است و اگر اساتید وظایف آموزشی، پژوهشی و اجرایی خود را به نحو احسن انجام دهند دانشگاه در انجام رسالت خود موفق خواهدبود (توکلی، یمانی و جوادی، ۱۳۸۹).
جمع بندی
با توجه به مبانی نظری عنوان شده در این فصل، محقق پیش بینی میکند استفاده از شبکههای اجتماعی علمی و پژوهشی مجازی تأثیر مثبتی بر عملکرد آموزشی، پژوهشی و خدماتی اعضای هیأت علمی دانشگاهها دارد.
بخش سوم:
الگوی مفهومی تحقیق
مقدمه
نتایج تحقیق بیگلری و آگهی (۱۳۸۹) نشان داده است که، بین تعداد مقالات چاپ شده در کنفرانسها، مجلههای داخلی و خارجی، آشنایی با سرویسهای اینترنتی، نگرش نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش و پژوهش با میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به وسیلۀ اعضای هیأت علمی رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش سلیمانی و همکاران (۱۳۹۰) نشان داده است که بین میزان استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشی و پژوهشی آنها رابطه مثبت مستقیم وجود دارد.
نتایج تحقیق بازرگانی هرندی و همکاران (۱۳۹۱) نیز نشان دادهاست بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد و اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی به میزان متوسط از فنآوری اطلاعات استفاده میکنند و عملکرد آموزشی آنان در سطح مطلوب قرار دارد.
به نظر میرسد عده کثیری اعتقاد دارند که شبکههای اجتماعی میتوانند بر عملکرد تأثیر بگذارند. مقالات متعددی به تأثیر منفی این سایتها بر عملکرد تأکید دارند. اما تحقیقات جدید نشان میدهد شبکههای اجتماعی میتوانند تأثیر مثبتی بر عملکرد داشته باشند زیرا افرادی که از آنها استفاده میکنند حتما چیزی از آن یاد میگیرند و اگر چه ممکن است به اندازه یک رابطه رو در رو تأثیر اجتماعی نداشته باشند اما به عنوان یک پدیده مثبت وجود دارند (شلدون و همکاران، ۲۰۱۱).
نتایج یک تحقیق بیان میدارد که هیچگونه رابطه منفی بین استفاده از شبکههای اجتماعی و عملکرد علمی وجود ندارد. یک بررسی در ادامه به این نتیجه رسید که استفاده از شبکههای اجتماعی کمی بیشتر بین افراد با علمکرد بالاتر رایج بود (پازک و همکاران، ۲۰۰۹).
عوامل مختلفی میتواند، بر روند تولید علم توسط اعضای هیأت علمی مؤثر باشد که رستمی (۱۳۸۷) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بین مرتبه علمی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و تولیدات علمیشان رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین فدائی و حسنزاده کمند (۱۳۸۹) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که بین سن و جنس و مرتبه علمی و محل اخذ مدرک تحصیلی با میزان تولیدات علمی رابطه معناداری وجود دارد.
الگوی مفهومی تحقیق
الگوی مفهومی تحقیق در نمودار شماره ۲-۱ نشان داده شده است.
عملکرد اعضای هیأت علمی
________________________
نمودار ۲-۱- مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کرده اند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸).
از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹: ۱۴۳).
در این فصل پس از بیان روش تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه، نمونه آماری، اعتبار و روایی پرسشنامه، پایایی پرسشنامه، روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات و مکان تحقیق مطرح میگردند.
روش تحقیق
تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس طرح تحقیق توصیفی و از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی است.
روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار و شیوههای گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 06:47:00 ب.ظ ]
|