نیروی انسانی خبره

 

 

 

امکانات و تکنولوژی مناسب

 

 

 

آموزش کارکنان

 

 

 

پایگاه اطلاع رسانی

 

 

 

مدل مفهومی (وچیو[۳۴]، ۲۰۰۹، ۲۵)
مدل پژوهش مطرح شده در بالا بیانگر این است که با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع طبیعی، رشد تکنولوژی، افزایش و انفجار دانش و اطلاعات و تغییر و تحولات سریع و پیچیدگی و پویائی جوامع و سازمان ها، بدون مشارکت در تصمیم گیری ها بدون استفاده از فکرهای نو و متنوع نمی توان تصمیمات مهم را اتخاذ نمود و اگر هم بتوان، نمی توان از اجرای صحیح آن مطمئن بود. به دلایل مذکور سازمان ها سعی می نمایند با بهره گرفتن از نظام مدیریتی از ایده ها، نظرات و ابتکارات کارکنان در اداره امور خود استفاده نمایند و برای اجرای نظام مدیریتی از روش متفاوتی استفاده می شود که از میان آن ها، سیستم پیشنهادات مهمترین روش اجرای نظام مدیریتی و ایجاد تحولات اداری است. به عبارتی دیگر با توجه به اینکه جلوه ای از نظام مدیریتی در درون هر سازمان منسجم دیده شود، یکی از بهترین سیستم ها برای تحقق این امور، سیستم پیشنهادات است. براساس این سیستم که با انگیزه اعتلای روحیه تعاون و همکاری و احساس مسئولیت در سرنوشت سازمان است، کلیه افراد می توانند پیشنهادات ، نظرات و ایده های خود را برای رفع مشکلات و نارسائی ها ارائه دهند این سیستم: اولاً صاحبان اندیشه های سازنده را به طور یکسان و بدون توجه به موقعیت سازمانی آنها، در تشکیلات خود پذیرا می باشد. ثانیاً : اختیارات و قدرت تصمیم گیری و مسئولیت مدیریت را به هیچ وجه تضعیف و یا مخدوش نمی کند و امکانات لازم برای تشویق مادی و معنوی افراد در قبال عرضه کردن اندیشه های سازنده را در دسترس می گذارد تا از خلاقیت انسان ها در جهت ساختن دنیای بهتر استفاده مطلوب به عمل آید و اداره امور به جای یک فرد به ماتریس خرد و اندیشه ، سپرده شود. این سیستم تکنیکی است که از طریق آن می توان به یافته های ذهنی و اندیشه های سازمان انسان در حل مسائل و ایجاد سئوالات جدید و راه حل های بهینه در راستای فرهنگ تغییر و بهسازی مستمر سازمان دست یافت. بنابراین سیستم پیشنهادات دو ویژگی مهم را در سازمان نهادینه می سازد: ارتقاء بلوغ سازمانی و حذف ترس از محیط کار و دوم، زدودن تفکر استبداد به رای است.
دانلود پروژه

۲-۸جمع بندی

با مشارکت دادن کارکنان در امر سازمانی می توان نتایج و پیامدهای همه جانبه ای را برای سازمان و کارکنان آن فراهم آورد. در نظام مشارکت سازمانی، مدیران و کارکنان به تبادل نظر با یکدیگر می پردازند و همین امر منجر به ایجاد محیطی دوستانه و توام با اعتماد اطمینان متقابل در سازمان می و شود. کارکنان با مشارکت در کارها، خود را در سود و زیان سازمان سهیم می سازند و همه تلاش خود را با کمک مدیران جهت افزایش کارآیی و اثربخشی سازمانی به کار می گیرند. در نظام مشارکت سازمانی، مدیران برای رسیدن به هدفهایشان با راه حلهای پیشنهادی بسیاری از سوی کارکنان مواجه می شوند که پس از ارزیابی آنها می توانند بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنند. باید توجه داشت که در شیوه های مشارکتی، را ه حلهای پیشنهادی کارکنان اجرا شود و تشویق مالی و معنوی مناسب از پیشنهاد دهندگان به عمل آید. نکته مهم در بکارگیری شیوه های مشارکتی توجه به موانع و دشواریهای فراروی مدیران در سازمانهاست زیرا با کسب آگاهی در زمینه های اجرایی و درک صحیح موانع، بهتر می توان به رویارویی با آنها پرداخت. ضمناً باید زمینه های لازم اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، ساختاری و…… را برای اجرای موفقیت آمیز این نظام فراهم کرد تا اجرای آن با وقفه و بحران مواجه نشود.
جباری(۱۳۹۲) در پژوهشی به این نتایج دست یافت که با مشارکت دادن کارکنان در امر سازمانی می توان نتایج و پیامدهای همه جانبه ای را برای سازمان و کارکنان آن فراهم آورد. در نظام مشارکت سازمانی، مدیران و کارکنان به تبادل نظر با یکدیگر می پردازند و همین امر منجر به ایجاد محیطی دوستانه و توام با اعتماد اطمینان متقابل در سازمان می و شود.کارکنان با مشارکت در کارها، خود را در سود و زیان سازمان سهیم می سازند و همه تلاش خود را با کمک مدیران جهت افزایش کارآیی و اثربخشی سازمانی به کار می گیرند. در نظام مشارکت سازمانی، مدیران برای رسیدن به هدفهایشان با راه حلهای پیشنهادی بسیاری از سوی کارکنان مواجه می شوند که پس از ارزیابی آنها می توانند بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنند.
تسلیمی (۱۳۹۰) در پژوهشی بیان نمود، در سازمان های امروزی نیاز بیشتری به مشارکت کارکنان در مدیریت سازمان می باشد. در حقیقت تغییر سبک مدیریت از حالت مدیریت سنتی به سمت نظام مدیریتی منجر به موفقیت هر چه بیشتر سازمان می گردد. سبک رهبری که منجر به مشارکت گروهی کارکنان و تشکیل گروه های کاری گردد، موجب انجام اثربخش، کارآمد، منظم و هماهنگ کارها می گردد. علاوه بر این به کارگیری سبک رهبری حمایتی و مشارکت منجر به افزایش لذت انجام کار در کارکنان می گردد.
پایبان (۱۳۸۹) پژوهشی را در مورد تأثیر مشارکت در تصمیم گیری و در کاهش تنیدگی شغلی انجام داد که با بهره گرفتن از طرح چهار گروه سالمون و با بهره گرفتن از دو پس آزمون، تأثیر مشارکت را بر روی کارمندان دفتری و پرستاران مورد بررسی قرار داد و نتیجه بررسی وی پس از ۶ ماه نشان داد که مشارکت، تأثیر منفی بر تضاد نقض و دوگانگی نقش داشته و مشارکت در تصمیم گیری عامل تعیین کننده مهمی در کاهش تنیدگی شغلی می باشد.
بزازجزایری(۱۳۹۰) مطالعه ای در زمینه تأثیر نظام مدیریتی و مدیریت سنتی بر میزان رضایت شغلی پرستاران ، رضایت بیماران و میزان علاقه و تعهد پرستاران در ادامه حرفه پرستاری انجام داده است. در این مطالعه ۵ بیمارستان در شهر شیراز انتخاب شدند و در هر بیمارستان تسهیلاتی فراهم شد تا هر دو نوع نظام مدیریتی و سنتی اجرا شود. نتایج نشان داد که در بخش هایی که نظام مدیریتی در آن اجرا می شد، میزان رضایت شغلی پرستاران و رضایت بیماران و میزان علاقه و تعهد پرستاران به ادامه حرفه پرستاری و عدم ترک خدمت بیشتر بوده است. نتایج نشان داد که اجرای نظام مدیریتی سبب کاهش هزینه ها و ارائه کار بهتر با کیفیت بالاتر و افزایش انگیزه در پرسنل شده و به دنبال آن رضایت شغلی ایجاد می شود و به همین ترتیب پرستاران مراقبت های بهتری ارائه می دهند و در نهایت رضایتمندی در بیماران حاصل می شود. بنابراین با همین معیار می توان بخش های بیمارستان را از نظر ارائه مراقبت های پرستاری مورد ارزیابی قرار داد.

فصل سوم

 

روش ‌شناسی پژوهش

 

۳-۱ مقدمه

در فرایند انجام پژوهش، این روش‌شناسی پژوهش است که مبنای علمی دانش را به طور منطقی توضیح می‌دهد و در تجزیه و تحلیل و کشف روابط علت و معلولی، منطقی را رعایت می‌کند که قواعد آن مربوط به تعاریف، طبقه‌بندی و استنباط، تئوری احتمالات و نحوه اندازه‌گیری و سنجش مفاهیم می‌باشد.
در این راستا، در این فصل به روش‌شناسی پژوهش حاضر پرداخته شده که شامل نوع روش پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه نمونه‌گیری، روش جمع‌ آوری داده‌ها، ابزار جمع‌ آوری داده‌ها، روایی و پایایی ابزار پژوهش، قلمرو پژوهش و شیوه تحلیل داده‌ها است.

۳-۲ نوع روش پژوهش

انتخاب روش تحقیق با توجه به هدف و ماهیت موضوع و همچنین اتفاقاتی که در حین اجرا رخ می‌دهد صورت می‌پذیرد. پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. مراد از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص گردد چه روشی برای بررسی موضوع لازم است. روش تحقیق به شیوه‌های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها اشاره دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. در واقع، پژوهش حاضر کاربردی است.
همچنین پژوهش حاضر از این جهت توصیفی است که شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آن توصیف شرایط و یا پدیده‌های مورد بررسی است که مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می‌شود و همین طور از آنجایی که پژوهش حاضر مبتنی بر تعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی از جامعه تحت عنوان نمونه به کل جامعه آماری می‌باشد و بیشتر مبتنی بر نظرسنجی خواهد بود از نوع پژوهشهای پیمایشی است. و نیز پژوهش همبستگی است چرا که به بررسی روابط بین متغیرها می پردازد.

۳-۳جامعه آماری

جامعه آماری پژوهش، مجموعه حقیقی یا فرضی است که نتایج تحقیق به آن انتقال داده می‌شود. به عبارت دیگر مجموعه‌ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگیهای همگون، مشترک و قابل اندازه‌گیری باشند و مبنای پژوهش محقق هستند را جامعه آماری می‌گویند.
جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران ستادی و مدیران عملیاتی و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه تشکیل می‌دهند که تعداد آنها ۱۸۸ نفر است.
N= 188

۳-۴حجم نمونه و شیوه نمونه‌گیری

 

نمونه آماری بخشی (زیر مجموعه‌ای) از جامعه (یا مجموع مرجع) آماری است. و تعریف آن به این صورت است که نمونه تعدادی از عناصر جامعه است که به دلایل مختلف جهت آزمون انتخاب می‌شود و باید معرف جامعه باشد. یعنی محقق باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق، ماهیت داده‌ها، نوع ابزارگردآوری داده‌ها و ساختار جامعه آماری، نمونه‌ای را که معرف کیفیت و کمیت جامعه باشد انتخاب کند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن تعداد جامعه آماری و مبتنی بر فرمول کوکران تعداد ۱۲۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده است.

n= 126

۳-۵ روش جمع‌ آوری داده‌ها

در این پژوهش اطلاعات به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی جمع‌ آوری شده است. در واقع، در روش کتابخانه‌ای، از اطلاعات به منظور تدوین ادبیات موضوع و تنظیم چارچوب نظری پژوهش استفاده شده است. در روش میدانی نیز، محقق با بهره گرفتن از پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین طریق جمع‌ آوری اطلاعات اقدام به گردآوری داده‌ها نموده است.

۳-۶ تعاریف عملیاتی متغیرها

نظام پیشنهادات: نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.
نظام مدیریتی: نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات پرسش نامه نظام پیشنهادات مدیریتی چین(۲۰۱۳) به دست می آید.
سیستم بازخورد مناسب نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات ۱تا ۵پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.
نیروی انسانی خبره نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات ۶ تا ۱۰پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.
امکانات و تکنولوژی مناسب نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات ۱۱ تا ۱۵ پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.
آموزش کارکنان نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات ۱۶ تا ۲۰ پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.
پایگاه اطلاع رسانی نمره ای است که بر اساس پاسخگویی به سئوالات ۲۱ تا ۲۵ پرسش نامه نظام پیشنهادات بردبار (۱۳۹۱) به دست می آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...