دانلود منابع پایان نامه در رابطه با شناسایی ورتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال ... |
![]() |
در ایرا ن نیز تحقیقات زیادی در مورد تاثیر آمیخته بازاریابی بر روابط برند و مشتری انجام نگرفته است برخی از آخرین تحقیقات صورت گرفته به شرح زیر است:
گراوند، نورایی، ساعی ارسی(۱۳۸۹)در تحقیقی تأثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید و میزان رضایت مشتریان شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت را بررسی میکنند و رابطه احتمالی میان کیفیت، قیمت، تبلیغات و نحوه توزیع محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت را با تصمیم خرید مشتریان و میزان رضایت مندی مشتریان در این زمینه بررسی میکنند. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت مهمترین عامل موثر بر تصمیم خریداران محصولات شرکتهای تعاونی مورد نظر است. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر هر یک از عوامل آمیخته بازاریابی در ایجاد رضایت و نهایتاً تصمیم خرید مشتری یکسان نبوده و متفاوت است.
فخیمیآذر، اکبری ونه آبادی و رسولی(۱۳۹۰)در تحقیقی تاثیر بازاریابی بر افزایش فروش را بررسی کرده اند. مورد مطالعه در این تحقیق تأثیر آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش آبگرمکن های تولیدی شرکت قاینار خزر و چهار فرضیه فرعی در باب تأثیر هر یک از آمیخته ها برافزایش فروش آبگرمکن های تولیدی شرکت قاینار خزر در شهر تبریز بوده است. که پس از آزمون فرضیه های تحقیق در نهایت نشان داده شد که آمیخته بازار یابی و هر یک از عوامل آن (محصول، قیمت، فروش، توزیع و ترفیع ) در افزایش فروش آبگرمکن های شرکت قاینارخزر تأثیر دارد. همچنین نشان دادند که اولویت تأثیر متغیرهای ۴p بر میزان فروش به ترتیب محصول، ترفیع، توزیع و قیمت میباشد.
ایران زاده، رنجبر و پور صادق(۱۳۹۱) تاثیرآمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند در شرکت صنایع غذایی شیرین عسل که یکی از برندهای مطرح در صنعت شیرینی و شکلات است را بررسی کردند. در این تحقیق، اثرات همزمان عناصر آمیزه بازاریابی مانند محصول، قیمت، توزیع و ترویج بر ارزش ویژه برند بررسی گردید. وبه این نتیجه رسیدند که دو عنصر قیمت و محصول با هر سه بعد ارزش برند(وفاداری به برند، آگاهی از برند وکیفیت ادراک شده برند) رابطه دارند. بنابراین با توجه به ضرایب همبستگی مثبت باید در مورد سیاست های قیمت گذاری محتاط بود. همچنین در مورد محصول نیز شرکت باید در مورد ایجاد تغییر در ویژگیهای کارکردی و ظاهری مراقب بوده و از طریق تحقیقات گسترده و ایجاد نوآور ی و خلاقیت زمینه را برای اثرگذاری بیشتر و مثبت بر روی ارزش ویژه برند فراهم نماید. از طریق فعالیت های ترویجی مناسب با سلیقه مصرف کنندگان میتوان آگاهی از برند را گسترش داده و تداعیات شکل گرفته از شرکت را نیرومندتر نمود. اما باید دقت نمود که این فعالیت ها مطابق با سلیقه مصرف کنندگان بوده و برای آنها جذاب و جالب باشد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق فرایندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات است. پایه هر تحقیق «روش شناخت یا روش تحقیق» است. روش شناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم میپردازد.روش تحقیق، مجموعهای از قواعد، ابزار و راههای معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز میشود. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر میشود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأئید یا رد فرضیاتمی باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، دادههای جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق می باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و مشخص می باشد، داده ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل دادهها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود.
در این فصل پس از مقدمه به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، ابزار تحقیق روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
۳-۲ روش تحقیق
هدف از انتخاب روش تحقیق تعیین روش و شیوهای مناسب برای بررسی موضوعی خاص است. دستیابی به هدف های علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی[۴۸] درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق(خاکی،۱۳۸۲ص۱۵۲). پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود ( عزتی،۱۳۷۶ ).
تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه ی دانش بشری در زمینه ای خاصی که مورد علاقه محقق است. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق میپردازیم آن را تحقیق کاربردی[۴۹] مینامیم. اما وقتی که که اساسا برای بهبود درک خود درباره ی مسائل به خصوصی که به طور معمول در محیط های سازمانی روی میدهند و نیز چگونگی حل آنها تحقیق میکنیم آنرا تحقیق بنیادی یا پایه ای[۵۰] میخوانیم (سکاران، ۱۳۸۶).
لذا تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد زیرا نتایج حاصل از آن میتواند مورد استفادهی مدیران و مسئولین حوزه وسایل خانگی قرار گیرد. در نتیجه میتوانند به این نکته پی ببرند که رتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال چیست. همچنین از نظر متغیر، شامل متغیرهای کیفی بوده و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای (مطالعات کتابخانه ای، مقالات وکتابها، اینترنت) و روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شده است.
۳-۳ ابزار تحقیق
پرسشنامه[۵۱] یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالها(گویه ها[۵۲]) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. از طریق سؤالهای پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد آگاهی یافت.
در این تحقیق از ۲ پرسشنامه با سوالات بسته استفاده شده است. در پرسشنامه اول و در مرحله اول جهت شناسایی عناصر آمیخته بازاریابی موثر بر خرید یخچال پرسشنامه ای با مقیاس۵ نقطه ای استفاده شده است.
پرسشنامه این تحقیق شامل دو بخش اصلی می باشد:
الف) مشخصات پاسخدهنده: این بخش از پرسشنامه مرتبط با ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخدهندگان (شامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات و سابقه فروشندگی) میباشد.
ب) سوالات مرتبط با متغیرهای تحقیق:
این بخش از پرسشنامه متغیرهای تحقیق را را اندازه گیری می کند که شامل ۳۰ سوال میباشد.
پس از توزیع پرسشنامه اول و شناسایی عناصر آمیخته بازاریابی موثر بر خرید یخچال، پرسشنامه دوم که به صورت مقایسه زوجی میباشد در بین فروشندگان پخش گردید تا به اولویت بندی این عوامل و مقایسه دو برند الجی واسنوا براساس عناصر شناسایی شده پرداخته شود.
۳-۴ جامعه آماری
جامعه آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده هایی اطلاق میشود که محقق میتواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگیهای مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص میسازد، این ویژگی ها را صفت مشترک جامعه آماری میگویند(متانی،۱۳۸۶،ص۱۰۸).
بنابراین جامعه آماری تحقیق حاضر در برگیرنده کلیه فروشندگان یخچال در خیابان جمهوری شهر تهران میباشد.
۳-۵ نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه، یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه “این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی های آن قسمت، گروه، یا جامعه بزرگتر باشد". معمولاً حجم نمونه را با n نشان میدهند. به عبارت دیگر می توان گفت که نمونه عبارت است از “تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند"(شاه محمدی،۱۳۸۸،ص ۹۰).
از آنجایی که در تحقیق حاضر جامعه آماری مشخص و از لحاظ تعداد متناهی و کم میباشد از روش سرشماری استفاده گردید. سرشماری از جامعه متناهی، بررسیای است که تمام واحدهای جامعه را در بر میگیرد. در بسیاری از موارد، اجرای سرشماری در یک جامعه متناهی، کاری است شدنی. در تحقیق حاضر با توجه به اینکه از روش سرشماری استفاده شده است نمونه و جامعه یکسان میباشند.
۳-۶ روش های آماری مورد استفاده:
۳-۶-۱آزمون میانگین یک جامعه
در این آزمون، فرضیه مطرح شده در مورد میانگین جامعه در سطح خطای α مورد بررسی قرار میگیرد. آماره t در این آزمون دارای درجه آزادی n-1 بوده و به کمک رابطه زیر محاسبه میشود.
در این رابطه میانگین نمونه، خطای معیار بوده که به صورت محاسبه میشود(مومنی و قیومی،۱۳۸۹).
۳-۶-۲ فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
در علم تصمیمگیری که در آن انتخاب یک راهکار از بین راهکارهای موجود و یا اولویتبندی راهکارها مطرح است، چند سالی است که روش های تصمیمگیری با شاخصهای چندگانه «MADM» جای خود را باز کردهاند. از این میان روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بیش از سایر روشها در علم مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است. فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از معروفترین فنون تصمیم گیری چند منظوره است که اولین بار توسط توماس ال. ساعتی عراقی الاصل در دهه ۱۹۷۰ ابداع گردید. فرایند تحلیل سلسله مراتبی منعکس کننده رفتار طبیعی و تفکر انسانی است. این تکنیک، مسائل پیچیده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسی قرار میدهد و آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده به حل آن میپردازد.
فرایند تحلیل سلسله مراتبی در هنگامی که عمل تصمیم گیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیم گیری روبروست میتواند استفاده گردد. معیارهای مطرح شده میتواند کمی و کیفی باشند. اساس این روش تصمیم گیری بر مقایسات زوجی نهفته است. تصمیم گیرنده با فرآهم آوردن درخت سلسله مراتبی تصمیم آغاز میکند. درخت سلسله مراتب تصمیم، عوامل مورد مقایسه و گزینههای رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان میدهد. سپس یک سری مقایسات زوجی انجام میگیرد. این مقایسات وزن هر یک از فاکتورها را در راستای گزینههای رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان میدهد. در نهایت منطق فرایند تحلیل سلسله مراتبی به گونهای ماتریسهای حاصل از مقایسات زوجی را با یکدیگر تلفیق میسازد که تصمیم بهینه حاصل آید.
۳-۶-۲-۱ اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی
توماس ساعتی (بنیان گزار این روش) چهار اصل زیر را به عنوان اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی بیان نموده و کلیه محاسبات، قوانین و مقررات را بر این اصول بنا نهاده است. این اصول عبارتند از:
شرط معکوسی: اگر ترجیح عنصر A بر عصر B برابر n باشد، ترجیح عنصر B بر عنصر A برابر خواهد بود.
اصل همگنی: عنصرA با عنصر B باید همگن و قابل مقایسه باشند. به بیان دیگر برتری عنصر A بر عنصر B نمیتواند بی نهایت یا صفر باشد.
وابستگی: هر عنصر سلسله مراتبی به عنصر سطح بالاتر خود میتواند وابسته باشد و به صورت خطی این وابستگی تا بالاترین سطح میتواند ادامه داشته باشد.
انتظارات[۵۳]: هرگاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام گیرد. (قدسی پور،۱۳۸۱،ص۶).
۳-۶-۲-۲ مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی
بکارگیری این روش مستلزم چهار قدم عمده زیر میباشد:
الف) مدل سازی : در این قدم، مسأله و هدف تصمیم گیری به صورت سلسله مراتبی از عناصر تصمیم که با هم در ارتباط میباشند، در آورده میشود. عناصر تصمیم شامل «شاخصهای تصمیم گیری» و «گزینههای تصمیم» میباشد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند شکستن یک مساله با چندین شاخص به سلسله مراتبی از سطوح است. سطح بالا بیانگر هدف اصلی فرایند تصمیمگیری است. سطح دوم، نشان دهنده شاخصهای عمده و اساسی “که ممکن است به شاخصهای فرعی و جزئیتر در سطح بعدی شکسته شود) میباشد. سطح آخر گزینههای تصمیم را ارائه میکند. در شکل زیر سلسله مراتب یک مساله تصمیم نشان داده شده است (مهرگان،۱۳۸۳،ص۱۷۰).
شکل۳-۱ نمایش سلسله مراتب یک مسئله تصمیم
ب) قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی): انجام مقایساتی بین گزینههای مختلف تصمیم، بر اساس هر شاخص و قضاوت در مورد اهمیت شاخص تصمیم با انجام مقایسات زوجی، بعد از طراحی سلسله مراتب مساله تصمیم، تصمیم گیرنده میبایست مجموعه ماتریسهایی که به طور عددی اهمیت یا ارجحیت نسبی شاخصها را نسبت به یکدیگر و هر گزینه تصمیم را با توجه به شاخصها نسبت به سایر گزینهها اندازهگیری می کند، ایجاد کند. این کار با انجام مقایسات دو به دو بین عناصر تصمیم (مقایسه زوجی) و از طریق تخصیص امتیازات عددی که نشان دهنده ارجحیت یا اهمیت بین دو عنصر تصمیم است، صورت میگیرد.
برای انجام این کار معمولاً از مقایسه گزینهها با شاخصهایi ام نسبت به گزینهها یا شاخصهای j ام استفاده میشود که در جدول زیر نحوه ارزش گذاری شاخصها نسبت به هم نشان داده شده است.
جدول۳-۱ ارزش گذاری شاخصها نسبت به هم
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 09:38:00 ب.ظ ]
|