نگاهی به پژوهشهای انجامشده درباره : تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان وعزت نفس ... |
![]() |
حل مساله | - کمک به فراگیران در مورد حل مشکلات و مسائل زندگی خود - استفاده از روش مواجهه منطقی با موضوع ، توانایی حل مسائل زندگی خود - شناخت مشکل و ابعاد آن ، بررسی پیامدهای ناشی از مواجهه با مشکل و مقابله با آن |
توانمندی در بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات و انتخاب بهترین راه حل مساله و رسیدن به هدف |
برقراری ارتباط موثر | - آموزش در مورد چگونگی بیان افکار و احساسات خود به دیگران با بهره گرفتن از اشعار و سروده ها و خواندن دکلمه و انشاء - انتقال مفاهیم تفاوت بین ارتباط یک سویه و دو سویه - عوامل موثر در ارتباط دو سویه و احساسات مرتبط با آن - جلب توجه به اجزای کلامی و غیر کلامی ارتباط و شناخت موانع ارتباط |
توانایی در افراد برای برقراری ارتباط کلامی یا رفتاری مناسب با فرهنگ جامعه و موقعیت خود و ارزش ها و باورهای خود |
روابط بین فردی | - این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر با دیگران کمک می کند . - روش آموزشی این مهارت ، استفاده از بازی ها به خصوص بازی های کلامی ، تقویت ، ایجاد و ابقای روابط دوستانه با دیگران ، تقویت حس روابط گرم و صمیمانه با خانواده و قطع روابط ناسالم با دیگران |
ایجاد توانایی در غلبه بر کمرویی و خجالت و گوشه گیری تقویت مهارت مکالمه بین فردی ایجاد روابط رفتاری و کلامی سالم و راحت با دیگران |
تفکر خلاق | - این توانایی به افراد کمک می کند تا راه حل های مسائل و پیامدهای هر کدام را بررسی کند . - استفاده از یک آگهی تبلیغاتی برای تحلیل و استخراج نتایج - روش بارش فکری ، فرد قادر می شود مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و باسازگاری و انعطاف پذیری بیشتری به زندگی روزمره بپردازد . |
توانمندی افراد آموزش دیده برای خلاقیت و ایجاد طرح های نو و جدید و فکر کردن به چیزهایی فراتر از آن چه موجود است ، مطرح کردن آن چه یک باره به ذهن خطور می کند . |
تفکر نقادانه | - توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب شخصی ، استفاده از تصاویر و تابلو در کلاس ، این مهارت فرد را قادر می سازد در برخورد با ارزش ها ، فشار گروه همسالان و رسانه های جمعی مقاومت نماید و قدرت اندیشه و تفکر خود را پرورش دهد . | توانمندی برای قرار دادن علامت سوال در مقابل انجام هر کار یا رفتاری ، نپذیرفتن هر مساله ای قبل از نقد و بررسی و انتخاب صحیح ترین راه . |
مقابله با استرس | - شناسایی منابع تنش و استرس و نحوه ی تاثیر آن بر انسان - استفاده از روش فعال آموزشی ایفای نقش - تهیه فهرستی از شایع ترین مشکلات جسمانی و روانی ناشی از استرس میان دوستان و آشنایان ، یادگیری درجات مختلف استرس و شناسایی تنش های مفید و بی ضرر |
ایجاد توانایی برای شناسایی منابع استرس ، راه های صحیح مقابله با کاهش آن ، یادگیری تفکیک بین استرس های مفید و مضر . |
مقابله با هیجان ها | - شناخت انواع احساسات و هیجان ها ، روش آموزشی این مفاهیم ایفای نقش و نمایش بوده ، در این مهارت تفاوت بین احساسات و هیجانات منفی و مثبت آموزش داده شد و موقعیت هایی که موجب بروز هیجان های منفی می گردد مشخص گردید . |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 06:42:00 ب.ظ ]
|