تحقیق دیگری درمورد«تبیین ارتباط ابعادغنی سازی شغل ورضایت شغلی کارکنان(مورد:شرکت برق) انجام گرفته است .ودرموردکارمندان شرکت توزیع برق منطقه شمال شرق تهران می باشدونتایج تحقیق نشان می دهدکه ابعادغنی سازی شغل (بجزمهارت کاری )،بارضایت کارکنان همبستگی قوی ومستقیمی وجوددارد.همچنین سهم متغیرها وابعادغنی سازی شغل درپیش بینی وتغییرات رضایت شغلی حدود۶۰درصدمی باشد.
ب)پیشینه خارجی:
تحقیقات ناهاپیت وگوشال (۲۰۱۰)درخصوص غنی سازی شغلی درسازمان
ناهاپیت و گوشال تحقیقی با عنوان ” غنی سازی سازمانی و سرمایه فکری و مزیت سازمانی” را در سال ۲۰۱۰ انجام داده اند. برای اجرای این پژوهش آنان مدلی را معرفی کرده اند که در آن غنی سازی سازمانی دارای سه بعد ساختاری ، شناختی و ارتباطی است. این سه بعد از طریق ترکیب و مبادله سرمایه فکری ( به عنوان متغیرهای میانجی)، سرمایه جدیدی در سازمان با عنوان ارتقای سازمانی ایجاد می کنند. آنان در این تحلیل با تاکید بر رابطه متقابل غنی سازی سازمانی و سرمایه فکری به دنبال بیان اهمیت انتقال دانش و نقش آن در مزیت سازمانی بودند و تقریباً یک ارتباط نظری بین ابعاد ارتقای سازمانی و پدید آمدن سرمایه فکری وعملکرد سازمان ایجاد کرده اند. مفهوم سازی ناهاپیت و گوشال برای نوآوری سازمانی نه تنها بسیاری از جنبه های مختلف توضیح داده شده در آثار قبلی را یکپارچه کرده ، بلکه برای تحقیق و تست غنی سازی سازمانی در مجموعه های سازمانی مفید است. به عبارت دقیق تر وقتی سایر مفهوم سازی های غنی سازی شغلی، برای مطالعات نوآورانه در سطح فردی کاملا مناسب هستند. مدل ناهاپیت و گوشال برای مطالعه غنی سازی شغلی درون سازمانی ایده آل است (,bolino & turnly2011:568).
دانلود پایان نامه
تحقیقات کندی(۲۰۰۱) در خصوص غنی سازی شغلی موثر در خدمات اینگونه بیان می کند:
کندی اشاره می‌کند که غنی سازی موثر در خدمات می‌تواند حداکثر رشد در درآمد را به همراه رشد سودآوری در پی داشته باشد. او می‌گوید برای فهم این مطلب موارد زیر اساسی هستند
- فهم ارزش‌آفرینی مشتری
-هدف گیری بخشی از مشتریان که ارزش بالایی ایجاد می‌کنند
- انتخاب مدل صحیح تعامل با مشتری
- ایجاد قیمت‌گذاری
- فهم جریان نقدی

فصل سوم
فرایند پژوهش
۳-۱مقدمه
در این فصل جزئیات مربوط به روش پژوهش، جامعه، نمونه و روش نمونه گیری تعیین شده­است. همچنین ابزارهای اندازه ­گیری معرفی و مراحل تعیین ورایی و پایایی آن بررسی شده­است که با توصیح روش اجرا و روش تجزیه و تحلیل داده ­ها به پایان می­رسد.
۳-۲روش پژوهش
روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . در این قبیل تحقیقات متغیرها دستکاری نشده و آنچه که رخ داده بدون دست کاری توصیف ، تحلیل و بررسی می شوند . در ضمن این تحقیق با توجه به هدفی که دنبال می کند از نوع کاربردی است زیرا هدف آن ارائه و توضیح دقیق نتایج حاصله به طور روشن و گویا با ذکر بیان علت است ، هدف بکارگیری نتایج تحقیق در محیط واقعی کار است و به عبارت دیگر بررسی و پژوهش در مقیاس کوچک و سپس تعمیم ان در سطح کل مدارس برای استفاده از یافته های تحقیق در جهت بهبود فعالیتها و عملکردها می باشد . همچنین این تحقیق از نوع میدانی است . در روش میدانی با بهره گرفتن از نظر سنجی و مراجعه به دیدگاه های موجود درباره ی پدیده های مشخص، چگونگی تأثیر گذاری آن در جامعه بر اساس زمان ، مکان و حرکات مورد بررسی قرارمی گیرد .
۳-۳جامعه آماری
جامعه آماری به عنوان همه ی عناصری تعریف می شود که دارای یک یا چند ویژگی مشترک است و امکان دارد برای مطالعه انتخاب شود ( هومن ، ۱۳۷۶،ص۱۶۷) .
نمونه گیری، یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیا از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه. تعریف جامعه_ بنابر نظر اغلب محققان _ عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته­های پژوهش را به آن­ها تعمیم دهیم. مزیت انتخاب یک نمونه از یک جامعه، جلوگیری از اتلاف وقت محقق و صرفه­جویی در منابع مالی است.(دلاور،۱۳۸۳،ص۱۲۰).
جامعه آماری این پژوهش عبارتند از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان شهریار که تعداد آنها ۱۲۷۵ نفراست که تعداد۳۴۰ نفر مرد و تعداد ۹۳۵ نفر زن هستند.

 

کل معلمان ابتدائی شهرستان شهریار تعدادزنان تعدادمردان
۱۲۷۵نفر ۹۳۵نفر ۳۴۰نفر

جدول۳-۳توزیع جامعه آماری پژوهش
۳-۴ نمونه هاوروش نمونه گیری
در این پژوهش با توجه به این که جامعه مورد نظر مشخص و محدود می باشد ، برآورد حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان انجام گرفته است .
حجم نمونه حاضر ،.۳۰۲ نفر درنظرگرفته شده است. و برحسب تناسب ۷۹ نفرمردو۲۲۳ نفرزن انتخاب شده اند.

 

حجم نمونه زنان مردان
۳۰۲نفر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...