۶-۱ محاسبه نرخ سازگاری و وزن هریک از شاخص ها با بهره گرفتن از نرم افزار SUPER DECISION
گام دوم :
هدف دوم : شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر در منظر مشتری با رویکرد کارت امتیاز متوازن برای بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی ( ERP) در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما )
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۲-تدوین پرسشنامه با مقیاس لیکرت جهت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ERP در منظر مشتری
۲-۲ محاسبه اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از روش دلفی
۳-۲-استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه
۴-۲استفاده از آزمون ناپارامتریک فریدمن جهت شناسایی عوامل موثر کلیدی موفقیت از منظر مشتری
۵-۲-تدوین پرسشنامه مقایسات زوجی جهت اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت ERP از منظر مشتری
۶-۲-محاسبه نرخ سازگاری و وزن هریک از شاخص ها با بهره گرفتن از نرم افزار SUPER DECISION
گام سوم :
هدف سوم : شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر در منظر فرایند داخلی با رویکرد کارت امتیاز متوازن برای بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی (ERP) در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما)
۱-۳-تدوین پرسشنامه با مقیاس لیکرت جهت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ERP در منظر فرایند داخلی
۲-۳-محاسبه اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از روش دلفی
۳-۳- استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه
۴- ۳ استفاده از آزمون ناپارامتریک فریدمن جهت شناسایی عوامل موثر کلیدی موفقیت از فرایند داخلی
۵-۳ تدوین پرسشنامه مقایسات زوجی جهت اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت ERP از فرایند داخلی
۶-۳- محاسبه نرخ سازگاری و وزن هریک از شاخص ها با بهره گرفتن از نرم افزار SUPER DECISION
گام چهارم :
هدف چهارم : شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر در منظر رشد و یادگیری با رویکرد کارت امتیاز متوازن برای بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی ( ERP) در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما )
۱-۴-تدوین پرسشنامه با مقیاس لیکرت جهت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ERP در منظر رشد و یادگیری
۲-۴- محاسبه اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از روش دلفی
۳-۴- استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه
۴-۴-استفاده از آزمون ناپارامتریک فریدمن جهت شناسایی عوامل موثر کلیدی موفقیت از منظر رشد و یادگیری
۵-۴-تدوین پرسشنامه مقایسات زوجی جهت اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت ERP از منظر رشد و یادگیری
۶-۴-محاسبه نرخ سازگاری و وزن هریک از شاخص ها با بهره گرفتن از نرم افزار SUPER DECISION
گام پنجم :
هدف پنجم : تشکیل SUPER MATRIX و ارزیابی گزینه ها با نرم افزار SUPER DECISION
۳-۹) روش دلفی
هدف از این متد دسترسی به مطمئن ترین توافق گروهی از عقاید خبرگان برای یک موضوع قابل بحث خواهد بود که با بهره گرفتن از پرسشنامه و نظر خواهی از خبرگان به دفعات مکرر با توجه به بازخور حاصل از آن ها صورت می پذیرد . این متد دارای ۳ ویژگی مخصوص می باشد که عبارتند از ک
پاسخ بی طرفانه به پرسشنامه ها
تکرار دفعات ارسال پرسشنامه و دریافت بازخور از آن ها
تجزیه و تحلیل آماری از پاسخ به سوالات به صورت گروهی
که در این تحقیق پرسشنامه (۱) به منظور استفاده از این روش برای رسیدن به مطمئن ترین توافق گروهی از عقاید خبرگان در زمینه شناسایی شاخص های موثر در ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان ERP با رویکرد کارت امتیاز متوازن در شرکت هواپیمایی هما استفاده شده است .(نمونه پرسشنامه در پیوست –الف – ۱)
بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه (۱) و انجام روش دلفی میانه محاسبه شد و میانه میانه ها نیز محاسبه گردید (نتایج در پیوست –ب-۲ ارائه شده است)
آزمون فریدمن [۲۸]
۳-۱۰) آزمون فریدمن
هنگامی که پژوهشگر بخواهد K (بیش از ۲) متغیر را در سطح مقیاس ترتیبی سنجیده شده ، اولویت بندی نماید ، می توان از این آزمون استفاده نماید . هنگام استفاده از آزمون فریدمن ، تمامی K تیمار به گونه ای تصادفی به n بلوک[۲۹] تخصیص می یابند .بعد از آنکه مشاهدات برای هر ترکیب تیمار - بلوک ثبت شدند ، داده ها در یک جدول دو بعدی که در آن هر سطر بیانگر یک بلوک و هر ستون بیانگر یک است ، نمایش داده می شود بنابراین جدول داده ها متشکل از n سطر و k ستون است در هر سطر (بلوک) داده ها رتبه بندی می شوند یعنی وقتی که k موقعیت مورد مطالعه قرار می گیرد رتبه ها در هر سطر از ۱ تا k رتبه بندی می شوند در این صورت آزمون فریدمن به دنبال تحلیل مجموعه رتبه های ستون ها است . ( آذر ، عادل ؛ مومنی ،منصور ؛۱۳۸۵)
آزمون فریدمن معلوم می کند که آیا این احتمال وجود دارد که ستون های جدول یعنی گروه های نمونه از یک جامعه آماری مشترک باشند یا خیر و همچنین معلوم میکند که آیا حاصل جمع رتبه ها ( (Rj به طور معنی داری با یکدیگر تفاوت دارند یا خیر . وقتی که تعداد ردیف ها و ستون ها خیلی کوچک نباشند می توان نشان داد که r تغریباً دارای توزیعی برابر با مجذور خی با درجه آزادی k-1 فرض صفری که آزمون فریدمن به دنبال آزمون آن است عبارتند از :
تیمار مشابه k توزیع احتمال
و فرضیه مخالف آن به صورت زیر است :
آماره آزمون فریدمن به این صورت است.(عادل آذر ؛ مومنی،۱۳۸۵)
آماره آزمون فریدمن(۲-۳)فرمول
که در آن
N: تعداد بلوک ها ( سطرها )
K: تعداد ستون ها
Rj:مجموعه رتبه های j امین ستون
اگر مقدار محاسبه شده از رابطه (۳-۴)برای یک سطح معنی دار معین و درجه آزادی dp=k-1 بزرگتر یا مساوی مقدار نشان داده شده در جدول باشد ، معنی آن این است جمع های رتبه ها ( میانگین رتبه ها ) برای ستون های مختلف به طور معنی داری با هم متفاوت هستند . (اندازه نمرات بستگی به موقعیتی دارد که آن نمرات از آن ها به دست آمده است ) و بدین ترتیب می توان را در آن سطح معنی داری رد کرد . در این تحقیق از آزمون فریدمن جهت تعیین شاخص های موثر در چهار حوزه کارت امتیاز متوازن ( منظر مالی ، منظر مشتری ، فرایند داخلی و رشد و یادگیری) استفاده شده است.
بر اساس آزمون فریدمن شاخص های موثر شناسایی می شود و با بهره گرفتن از تکنیک بردار ویژه با هدف الویت بندی و تعیین وزن شاخص ها پرسشنامه سوم (نمونه پرسشنامه در پیوست –الف-۳-ارائه شده است .)تهیه و مجدداً بین افراد جامعه آماری توزیع می شود و نهایتاً طبق روش بردار ویژه الویت بندی و وزن دهی به شاخص های موثر در منظر مالی مورد استفاده قرار می گیرد.
تکنیک بردار ویژه
۳-۱۱- تکنیک بردار ویژه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...