در ارتباط با تحلیل ضرایب مدل که نتایج در جدول ۱۳-۴مشخص است با بررسی سطح معناداری آماره t تغییرات رتبه‌بندی(Ranking) که بزرگ تر از ۰۵/۰ می‌باشد نشان می­دهد که تغییر رتبه‌بندی موجب تغییر افشاء اختیاری نمی‌شود و در سطح ۹۵ درصد رایطه­ی معناداری وجود ندارد.
در مورد متغیرهای کنترلی لازم به ذکر است که از بین شش متغیر کنترلی که در این مدل وجود دارد هیچ کدام از متغیرهای کنترلی معنی‏دار نیستند.
۳-۵- محدودیت‌های ناشی از تعمیم نتایج
هر پژوهشی متاثر از عوامل کلان و محدودیت‌هایی است که قابل‌کنترل نیستند. برخی از این محدودیت‌هایی که باید در تعمیم یافته‌های پژوهش حاضر به آن توجه نمود به شرح زیر می‌باشد:
- با‌توجه به اینکه معیارهای غیر‌مالی کیفی بسیاری اعم از کیفیت محصولات، کیفیت مدیریت، خلاقیت و نو‌آوری، مسئولیت پذیری اجتماعی و محیط زیست و .. هستند که بر رتبه‌بندی شرکت یا به صورت دقیق تر بر شهرت و اعتبار شرکت اثر می گذارند. متاسفانه، تاکنون در ایران موسسه ای این وظیفه را برعهده نگرفته است که شرکت‌ها را از نظر معیارهای غیر‌مالی کیفی رتبه‌بندی کند. با‌توجه به این محدودیت ، دراین پژوهش، رتبه‌بندی، صرفا بر‌اساس شاخص‌های بنیادی مالی و غیر‌مالی کمی انجام می‌گیرد.
- از جمله محدودیت‌های دیگر، با‌توجه به متغیرهای کلان اقتصادی و شرایط محیط اقتصادی کشور ممکن است برخی از داده‌های شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.
۴-۵- پیشنهادهای کاربردی
با توجه به اینکه این پژوهش به دنبال یافتن رابطه ای بین شهرت شرکت و میزان افشای اختیاری اطلاعات است ولی تاکنون در ایران موسسه ای وظیفه ارزیابی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های غیر‌مالی که در بر شهرت و اعتبار شرکت اثر میگذارند، از جمله کیفیت محصولات، کیفیت مدیریت، خلاقیت و نو‌آوری، مسئولیت پذیری اجتماعی و محیط زیست، صحت مالی و… را، به عهده نگرفته است. از اینرو به مراجع و مسئولین در حوزه حسابداری و گزارشگری مالی پیشنهاد می‌شود موسسه ای با هدف ارزیابی شهرت شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های غیر‌مالی، تشکیل دهند و هر ساله فهرست برترین شرکت‌ها را منتشر کنند.
همچنین با توجه به اینکه موضوع افشای اختیاری توسط شرکت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا به مراجع و مقامات تدوین کننده استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی پیشنهاد می‌شود که الزامات افشای اطلاعات را افزایش دهند، چرا که اطلاعات بیشتر به شفافیت بیشتر محیط کسب و کار می انجامد.
۵-۵- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
دانلود پایان نامه
۱- با توجه به اینکه در این رساله رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل بنیادی صورت پذیرفت، می توان با بهره گرفتن از روش‌های رتبه‌بندی دیگری که در فصل دوم به صورت مفصل توضیح داده شد، اقدام به رتبه- بندی شرکت‌ها نمود.
۲- به منظور تعیین میزان افشای اختیاری می توان از شاخص‌های دیگر که در فصل دوم تشریح گردید استفاده نمود و به صورت گسترده تر به بررسی رابطه شهرت شرکت‌ها با میزان افشای اختیاری پرداخت.
۳- معیارهایی برای شهرت انتخاب شود که همه عوامل و شاخص‌های مالی و غیر‌مالی اعم از کمی و کیفی را در نظر بگیرد. بنابراین می بایست عوامل متعدد دیگری که بر شهرت شرکت تاثیرگذار است را شناسایی نمود و آنها را در رتبه‌بندی لحاظ کرد.
۴- به صورت مطالعه خاص، می توان این پژوهش را برای شرکت‌های یک صنعت خاص انجام داد و نتایج را در صنایع مختلف با یکدیگر مقایسه کرد.
۵- تکرار تحقیق در مورد شرکت‌های غیربورسی و مقایسه نتایج حاصله با نتایج این تحقیق
منابع فارسی:
- اردبیلی، محمدحسن؛ لقمان سنجری، بررسی رابطه بین ویژگی‌های حسابداری شرکت‌ها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
-‌انواری رستمی، علی اصغر. ختن‌لو، محسن. (۱۳۸۵). “بررسی مقایسه ای رتبه‌بندی شرکت‌های برتر بر‌اساس نسبت‌های سودآوری و شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران". بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره۴۳، ص.ص.۴۳-۲۵.
-انواری رستمی، علی اصغر. حسینیان، شهامت. رضایی اصل، مرتضی. (۱۳۹۱). “رتبه‌بندی مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه و مدل ترکیبی". تحقیقات مالی، دوره۱۴، شماره ۱، ص.ص.۵۴-۳۱٫
-بلکویی، احمد. (۱۳۸۱). تئوری حسابداری (پارسائیان، مترجم). تهران. دفتر پژوهش های فرهنگی.
-‌بنی مهد،بهمن. محسنی شریف،محسن. (۱۳۸۹). “بررسی عوامل موثر بر رتبه‌بندی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ کیفیت افشا و به موقع بودن". مجله حسابداری مدیریت،شماره هفتم، ص.ص.۶۳-۵۱.
-‌ثقفی،علی.ملکیان،اسفندیار. (۷۷-۱۳۷۶). “جامعیت گزارش‌های سالانه و ویژگی‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران".بررسی‌های حسابداری، شماره۲۲و۲۳، ص.ص.۷-۳۴.
-حافظ نیا، محمدرضا. ۱۳۸۲٫ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات سمت.
- حساس یگانه، یحیی. و پژنگ، سحر. (۱۳۸۸)، رابطه ویژگی‌های شرکت با میزان افشای اختیاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).
- حساس یگانه، یحیی. و صادقی، حسین. (۱۳۹۱)، رابطه سطح افشای اختیاری اطلاعات و هزینه حقوق صاحبان سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).
-‌حسنی، محمد. بشیر حسینی، سید محمد. (۱۳۸۹). “بررسی رابطه سطح افشای اطلاعات حسابداری و نوسانات قیمت سهام در شرکت‌های بورس تهران". پژوهشنامه اقتصاد کسب و کار، شماره دوم، ص.ص.۸۴-۷۵.
-خاکی، غلامرضا. ۱۳۹۰٫ روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران، نشر بازتاب.
-دلاور، علی. ۱۳۸۵، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، چاپ پنجم.
-‌سازمان حسابرسی، مصوبات کمیته حسابرسی عملیاتی. (۱۳۸۰). “آشنایی با حسابرسی عملیاتی". حسابرس، شماره۱۰، ص.ص.۱۰۲-۹۶٫
-‌سجادی،حسین. زراءنژاد، منصور. جعفری،علیرضا. (۱۳۸۸). “ویژگی‌های غیر‌مالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران". بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره۵۷، ص.ص. ۶۸-۵۱.
-سرمد، ز؛ بازرگان،ع؛ حجازی، ا. (۱۳۸۸). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری.
-شباهنگ، ر. (۱۳۸۱). تئوری حسابداری (جلد۱)، تهران، انتشارات مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی.
-صمدی گرگانی، م. (۱۳۸۹). تبیین ارتباط بین شفافیت گزارشگری با گزارشگری مالیاتی. پایان نامه دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
-طاهری، م. (۱۳۸۹). شفافیت، مشکلات و راهکارها، مجموعه مقالات چهارمین همایش سراسری سالانه دانشجویان حسابداری ایران.
-علوی، محمد. (۱۳۹۰). اصول ۷گانه گزارشگری شفاف در اطلاعات مالی/www.accpress.com/news/1390/07بازیابی از 
-قلی زاده، محمدحسن. طراحی مدل رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها. دانشگاه تهران، رساله دکترا، ۱۳۸۳٫
-قلی زاده، محمدحسن. ابراهیم پور ازبری، مصطفی. ۱۳۸۸٫ “طراحی مدل رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها. مورد: صنعت موارد غذایی و آشامیدنی". پژوهشنامه اقتصادی، شماره۵٫
-کُهلر، ا. (۱۳۸۷). فرهنگ اصطلاحات حسابداری (جلالی، مترجم). انتشارات گسترش علوم پایه.
-گجراتی دامور. ۱۳۸۶٫ مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
-‌مهرانی،ساسان. مهرانی،کاوه. کرمی، غلامرضا. (۱۳۸۳). “استفاده از اطلاعات تاریخی مالی و غیر‌مالی جهت تفکیک شرکت‌های موفق از ناموفق".بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره ۳۸، ص.ص.۹۲-۷۷.
-‌مهرانی،کاوه. تحریری،آرش. (۱۳۹۰). “رتبه‌بندی شرکت‌هابر‌اساس شاخص‌های مالی و بررسی رابطه آن با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران". دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره۵۰، ص.ص.۷۰-۵۱.
-مهرگان،محمدرضا. ۱۳۸۳٫ ارزیابی عملکرد سازمانها، تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
-‌نوروش،ایرج.ذاکری،حامد.سلامی،حامد.(۱۳۸۹). “رتبه‌بندی شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق(ارائه رویکردی در انتخاب روش تصمیم‌گیری چندشاخصه مناسب)".توسعه کارآفرینی،شماره هفتم، ص.ص. ۱۶۳-۱۴۱.
- نوری فرد، یداله ، (۱۳۷۷)، “اطلاعاتحسابداریوافشادرگزارش‌هایمالیشرکت‌هادرایران"، دانشگاه دهلی.
-‌‌هندریکسن، الدون اس. ون بردا، مایکل اف. “تئوری‌های حسابداری". ترجمه پارسائیان، علی. انتشارات ترمه. جلد دوم. سال۱۳۸۶٫ ص.ص. ۵۴۳-۵۲۶٫
منابع انگلیسی
-‌Ahmed, K., and Courtis, J. K. (1999). “ Association between Corporate Characteristics and Disclosure Levels in Annual Reports: A MetaAnalysis”. British Accounting Review, Volume 31, No. 1, pp: 35-61.
-‌Anginer, D., Warburton, A. J., and Yildzhan, C. ( 2011).” Corporate Reputation and Cost of Debt”. Working paper, The World Bank, Syracuse University, and University of Michigan.
-Botoson, C.A. (1997), “Disclosure level and cost of equity capital”, The Accounting Review. Vol.72, pp. 323-349.
-Bulow, J., and Rogoff, K. (1989).” Sovereign Debt: Is to forgive to forget?”. American Economic Review,Volume 79, No.1, pp: 43-50
-‌Cao, Y., Cassel, C.A., Myers , L.A., and Omer, T.C. (2013a).” Does Company reputation Matter for Voluntary Disclosure Quality? Evidence from Management Earnings Forecasts”. Working paper, The Chinese University of Hong Kong, University of Arkansas, University of Arkansas, University of Nebraska-Lincoln.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...