ميانگين هايي که در هر ستون و براي هر صفت داراي حروف متفاوت هستند، بر اساس آزمون دانكن در سطح احتمال 1% اختلاف معني دار با یکدیگر دارند.
نتایج نشان داد که وزن تر و خشک برگ­های بالایی و پایینی در تمامی گیاهان با اعمال تنش شوری و افزایش غلظت آن کاهش یافت. کمترین وزن تر و خشک برگ در تیمار 8/4 گرم در لیتر، مشاهده شد. همچنین، میزان کاهش وزن تر و خشک در برگ­های بالایی و پایینی در ژنوتیپ­های مورد بررسی، با یکدیگر اختلاف معنی­داری را نشان داد. میزان کاهش وزن تر و خشک در برگ­های بالایی پایه GF677 و ژنوتیپ 16-1، در غلظت 6/3 و 8/4 گرم و در رقم­های سهند، نان­پاریل، مامایی و ژنوتیپ­های 25-1 و 40-13 در غلظت 8/4 گرم به طور معنی­داری نسبت به گیاهان شاهد کاهش نشان داد در حالیکه میزان کاهش وزن تر و خشک در برگ­های پایینی در ژنوتیپ 16-1و رقم­های تونو و نان­پاریل در غلظت­های 4/2، 6/3 و 8/4 گرم در لیتر، در رقم­های مامایی، سهند و ژنوتیپ­های 40-13 و 25-1 و پایه GF677 در غلظت­های 6/3 و 8/4 گرم در لیتر و در رقم­های شاهرود 12، شکوفه و A200 تنها در غلظت 8/4 گرم در به طور معنی­داری نسبت به گیاهان شاهد، کاهش نشان داد. مقایسه نتایج حاصل از کاهش وزن تر و خشک در برگ­های بالایی و پایینی نشان می­دهد، علاوه بر اینکه میزان کاهش وزن تر و خشک در برگ­های پایینی با سرعت بیشتری از برگ­های بالایی انجام می­ شود، چگونگی عکس العمل ارقام و ژنوتیپ­های مختلف نسبت به کاهش وزن تر و خشک، در برگ­های بالایی و پایینی متفاوت می­باشد (جدول 3-4). این نتایج با نتایج پاپاداکیس و همکاران [2007]، مطابقت داشت. این محققان، شاخص­ های رشدی، در دو رقم گیلاس ‘Bigarreau Burlat’ و ‘Tragana Edessis’ پیوند شده بر روی پایه مازارد تحت شرایط تنش شوری (0، 25 و 50 میلی مول در لیتر) بررسی و گزارش نمودند که با افزایش شوری، وزن تر و خشک برگ در برگ­های بالایی و پایینی در هر دو رقم به طور معنی­داری کاهش یافت با این تفاوت که سرعت کاهش رشد، در برگ­های پایینی بیشتر از برگ­های بالایی بود.
نتایج نشان داد که سطح برگ و نسبت سطح برگ در برگ­های بالایی و پایینی تحت تاثیر برهمکنش ژنوتیپ و تنش شوری قرار گرفت. کمترین میزان سطح برگ و نسبت سطح برگ در تیمار 8/4 گرم در لیتر، مشاهده شد. میزان کاهش سطح برگ و نسبت سطح برگ در برگ­های بالایی پایه GF677، ژنوتیپ 16-1 و رقم­های سهند، نان­پاریل، مامایی در غلظت­های 6/3 و 8/4 گرم در لیتر و در رقم تونو و ژنوتیپ­های 25-1 و 40-13 در غلظت 8/4 گرم در لیتر به طور معنی­داری نسبت به گیاهان شاهد، کاهش نشان داد ولی در رقم­های شکوفه و شاهرود 12، میزان کاهش سطح برگ و نسبت سطح برگ اختلاف معنی­داری را نشان ندادند (جدول 3-4). این نتایج با نتایج حاصل از بررسی سایر صفات مورفولوژیکی بررسی شده در این تحقیق از جمله تعداد کل برگ­، تعداد برگ تولیدی، درصد برگ­های سبز و نکروزه شده مطابقت داشت.
­ در مجموع، نتایج حاصل از بررسی صفات مورفولوژیك و میزان آسیب های ظاهری گیاهان نشان داد که رقم شاهرود 12، دارای وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر ارقام و ژنوتیپ­های بررسی شده در این تحقیق بود و بعد از آن رقم­های شکوفه و ژنوتیپ 25-1 قرار گرفتند. کمترین میزان رشد در شرایط اعمال تنش شوری و بیشترین میزان آسیب­های ظاهری به ترتیب در پایه GF677 ، رقم سهند و بعد از آنها در ژنوتیپ 16-1، رقم مامایی و ژنوتیپ 40-13، مشاهده شد.
همچنین نتایج نشان دادند، پایه­ های GF677 که پیوندی روی آنها انجام نشده بود، توانستند تیمار شوری 4/2 گرم در لیتر (با هدایت الکتریکی 9/4 دسی زیمنس بر متر) را به خوبی تحمل کنند، ولی با افزایش بیشتر غلظت شوری دچار تنش شدند. میزان تحمل پایه­ های GF677 استفاده شده در این تحقیق نسبت به گزارشات قبلی، تا حدودی کمتر بود. در گزارشی اعلام شده است که این پایه دارای حساسیت پایینی نسبت به شوری است و شوری تا 60 میلی مول در لیتر (5/5 دسی زیمنی بر متر) را تحمل می نماید . همچنین در تحقیق دیگری نیز گزارش شده بود، این پایه شوری تا 50 میلی مولار (2/5 دسی زیمنس بر متر) را تحمل می نماید ]اورعی وهمکاران، 1388[. با توجه به نتایج سایر محقیقن و نتایج حاصل از این تحقیق، می­توان نتیجه گرفت که این پایه، به خوبی شوری تا حدود 5 دسی زیمنس بر متر را تحمل می نماید و در غلظت­های بالاتر دچار تنش می­ شود و از آن می­توان به عنوان یک پایه متحمل به شوری برای مناطقی با شوری متوسط استفاده نمود. همچنین، نتایج به دست آمده از این بخش نشان داد که نوع رقم پیوندی نیز، در افزایش تحمل شوری بسیار موثر است، بطوریکه در این تحقیق، رقم شاهرود 12 در شوری با غلظت 6/3 گرم در لیتر (3/7 دسی زیمنس بر متر)، هیچ گونه علائم آسیب را نشان نداد و میزان کاهش در سرعت رشد آن نسبت به گیاهان شاهد معنی­دار نبود.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

نسبت سطح برگ (برگ­های پایینی)
(سانتیمتر مربع بر گرم)

 

نسبت سطح برگ (برگ­های بالایی)
(سانتیمتر مربع بر گرم)

 

سطح برگ (برگ های پایینی)
(سانتیمتر مربع )

 

سطح برگ (برگ های بالایی)
(سانتیمتر مربع )

 

وزن خشک برگ های پایینی
(گرم)

 

وزن خشک برگ­های بالایی
(گرم)

 

وزن تر برگ های پایینی
(گرم)

 

وزن تر برگ های بالایی
(گرم)

 

سطوح شوری
(گرم در لیتر)

 

ژنوتیپ

 

 

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

0001>

 

-

 

Pr > F

 

 

 

37/94 b-e

 

93/89 b-f

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...