۱۵۰۰

 

۲۰۰۰

 

۲۵۰۰

 

۳۰۰۰

 

۴۰۰۰

 

۰

 

 

 

سیرینول

 

 

 

۲۰۰۰

 

۲۵۰۰

 

۳۰۰۰

 

۴۰۰۰

 

۵۰۰۰

 

۰

 

 

 

فن­پروپاترین

 

 

 

۲۵۰

 

۵۰۰

 

۷۵۰

 

۱۰۰۰

 

-

 

۰

 

 

 

بر روی پوره سن ۱ فقط غلظت ppm 500 از سموم گیاهی و غلظت ppm 250 سم شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه آزمایش بر روی حشره کامل در غلظت های ppm 3000 و ۴۵۰۰ از سموم گیاهی و غلظت ppm 1000 سم شیمیایی انجام گرفت.
در تیمار کفشدوزک از بیشترین دز تاثیر گذار سموم در کنترل شپشک آردآلود مرکبات مورد استفاده قرار گرفته است. دز استفاده شده از سموم گیاهی ppm 3000 و از سموم شیمیایی ppm 1000 معرفی شده است.

طرح آزمایش:

شپشک آردآلود مرکبات دارای ۳ سن پورگی می باشد که آزمایشات فوق بر روی هر سه سن و حشره کامل انجام گرفت در آزمایش اول اثر سموم فن­پروپاترین، پالیزین، سیرینول و تنداکسیر روی مراحل مختلف شپشک آردآلود مرکبات مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش دوم با سن دوم پورگی انجام گرفت با این تفاوت که سینرجیست برتر به سموم مورد استفاده اضافه گردید و نتایج حاصله به ثبت رسید. هر دو آزمایش در دزهای مختلف انجام گرفت. در آزمایشی جداگانه سمیت سموم فوق روی کفشدوزک کریپتولموس مورد سنجش قرار گرفت.
درهر گروه آزمایشی از ۳۰ عدد پتری دیش استفاده شده که بر روی درب هر یک از پتری دیش ها سوراخ کوچکی ایجاد کرده و توسط توری پوشانده می­ شود تا اکسیژن لازم برای حشره تامین شود. کف پتری ها توسط کاغذ صافی پوشانده و به وسیله آب مقطر خیس شده تا رطوبت لازم برای حشره تامین گردد داخل هر یک از پتری ها ساقه سیب زمینی یا برگ مرکبات یا شاخه شکسته از مرکبات قرار می­دهیم تا حشره تغذیه لازم را داشته باشد با عملیات انجام گرفته فوق درصد خطا برای میزان مرگ ومیر به حداقل رسیده است.
پایان نامه
بعد از عملیات فوق آزمایشهای مورد نظر انجام گرفت و بعد از هر سری آزمایش پتری های مذکور کاملا” ضدعفونی شده است.
هر گروه آزمایشی با ۵ تیمار در یک دز مشخص انجام گرفت آزمایشهای مذکور برای هر تیمار و برای هر غلظت به صورت جداگانه از سه تکرار که در هر تکرار از دو پتری دیش استفاده شده است ۱۵ حشره آفت داخل هر پتری انتقال داده شدند در انتقال و جابجایی پوره های متحرک به سبب ظرافتی که داشتند ممکن است با کوچکترین ضربه از بین بروند و یا پا و شاخک آنها بشکند لذا قلم مو کمی در آب خیس شده و سپس به بدن پوره تماس داده می شود بعد از چسبیدن پوره به نوک قلم مو با وارد کردن چند ضربه ملایم به دسته قلم مو پوره به روی برگ منتقل می­ شود. سپس سم مورد نظر در غلظت های تعیین شده به صورت جداگانه به وسیله اسپری دستی تا حدی که حشره کاملا” خیس شود روی حشرات مذکور پاشیده می شود (هرون[۵۱] و همکاران، ۱۹۹۵ ; شفقت[۵۲] و همکاران، ۲۰۰۷). هر یک از غلظت­ها به صورت جداگانه ۳ مرتبه در فاصله زمانی ۷ روز تکرار شد.
تیمار کفشدوزک به دو روش تماسی و گوارشی نیز انجام گرفت که در روش تماسی همانند طرح آزمایش قبلی مورد آزمایش قرار گرفته است و در روش گوارشی شپشک آردآلود به وسیله اسپری به سموم فوق آغشته شده و بعد کفشدوزک مربوطه روی آن رهاسازی شده است.
شکل ( ‏۳‑۱) سموم گیاهی استفاده شده در این بررسی
شکل ( ‏۳‑۲) طرح آزمایش انجام شده در ۴ تیمار با ۶تکرار

طرح پایه و تجزیه وتحلیل آماری:

آمار برداری جهت تعیین مرگ ومیر ۲۴ ، ۴۸ ، ۷۲ ، ۹۶ ساعت پس از پاشش تیمارها انجام گرفت مرگ و میر طبیعی ابتدا از روی شاهد محاسبه و سپس به کمک فرمول ابوت[۵۳] مرگ ومیر سایر تیمار ها تصحیح شد (ابوت[۵۴]، ۱۹۲۵). تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزار spss و آزمون Tukey انجام گرفت (ارک[۵۵]، ۱۹۸۳).
در نهایت به کمک نرم افزار SPSS ، LC50 و LC90 سموم فوق را در همه ی مراحل آزمایش بدست آمد .

نتایج

 

اثر سمیت تنداکسیر، سیرینول، پالیزین و فن­پروپاترین بر روی پوره سن ۲ شپشک آردآلود مرکبات

پس از محاسبه درصد تلفات و تبدیل مناسب داده ­های خام، تجزیه واریانس به صورت نرم افزار SPSS و مقایسه میانگین­ها با بهره گرفتن از آزمون توکی انجام گرفت خلاصه جدول آنالیز واریانس نشان می­دهد که در سطح احتمال ۱% فرض یکسان بودن اثرات دز های مختلف تیمارها رد می­ شود و اختلاف معنی­داری بین دز های مختلف سموم وجود دارد. همچنین فرض یکسان بودن زمان­های مختلف تاثیرگذاری سموم نیز رد می شود و اختلاف معنی داری بین آنها وجود دارد (جدول ۳-۱ ).
جدول ( ‏۴‑۱) تجزیه واریانس سموم مورد بررسی روی درصد مرگ ومیر

 

 

S.O.V

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...