آن‌ها همچنین وظایف دفاتر مدیریت پروژه را در سه سطح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی مورد مطالعه قرار داده‌اند. سپس نتیجه‌گیری کرده‌اند که مدیریت دانش یکی از وظایف اصلی PMO در کلیه‌ی سطوح آن می‌باشد.
(Desouza, K.C., Evaristo, J.R., 2006)
۲-۲-۴-۱-۱- کارکردهای سطح استراتژیک
در سطح استراتژیک، وظیفه‌ی PMO اطمینان از این است که پروژه‌ها با موارد ذیل هم راستا هستند:
اهداف استراتژیک سازمان: به منظور آنکه پروژه‌های متقبل شده با اهداف بلندمدت کسب و کار در یک راستا باشند، آن‌ها اطمینان می‌دهند که اعضای تیم و پروژه پیوند مستقیمی با برنامه‌های عملیاتی استراتژیک سازمان دارند و با فرایند، انتخاب، اولویت و اجرای پروژه هم راستا هستند؛
رشد استراتژیک سازمان: برای آنکه پروژه‌های متعهد شده سهم مثبتی در رشد کسب و کار داشته باشند و پشتیبانی تصمیم پروژه از استراتژی توسعه‌ی کسب و کار مداوم باشد؛
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
مدیریت دانش اثربخش و کارآمد: به منظور بهبود خط مشی‌ها، شیوه‌ها و متدلوژی‌های مدیریت پروژه از طریق بکارگیری مکانیسم‌های کسب دانش کارآمد، تسهیم دانش، انتقال دانش و استفاده مجدد از دانش.
۲-۲-۴-۱-۲- کارکردهای سطح تاکتیکی
در سطح تاکتیکی، وظایف PMO اطمینان از موارد ذیل است:
پیوستگی نزدیک بین ابتکارات پروژه: به منظور ایجاد هماهنگی بین پروژه‌های مختلفی که از سوی سازمان تقبل شده‌اند. این امر مستلزم پیگیری نزدیک هر پروژه به منظور تحویل نتایج مورد نظر در زمان و بودجه مقرر است؛
ثبات در کیفیت محصولات و خدماتی که توسط پروژه‌ها حاصل می‌شود: با نظارت بر پروژه‌ها به منظور پیروی سفت و سخت از استانداردها و روش‌های معین؛
تسهیم دانش میان اعضای پروژه‌ها به منظور اطمینان از ارتباطات شفاف بین تیم‌های پروژه.
۲-۲-۴-۱-۳- کارکردهای سطح عملیاتی
در سطح عملیاتی، PMO در قبال موارد زیر پاسخگوست:
انجام ارزیابی پروژه‌ها: با ایجاد فرایند بررسی عملیاتی، تایید درخواست افزایش بودجه و یا منابع و اطمینان از انجام پروژه‌ها به روشی کارآمد؛
یکپارچگی دانش حاصل از پروژه‌ها: با حصول اطمینان از این‌که اطلاعات برای کمک به تصمیم‌گیری در فرآیندهای اجرایی خاص به آسانی در دسترس هستند؛
دانش تخصصی مدیریت پروژه: با ارائه خدمت به عنوان منبع اصلی دروس آموخته، تجارب برتر و متدلوژی‌های استاندارد؛
پایش دائمی رضایت مشتریان: گزارش وضعیت واقعی پروژه به تصمیم‌گیرندگان و ایجاد هماهنگی ارتباطی در میان مشتریان داخلی و خارجی.
بنا بر بررسی پیشینه‌ تحقیقات صورت گرفته حول کارکردها و وظایف دفاتر مدیریت پروژه، دریافتیم که پژوهش یاد شده، نخستین پژوهشی بوده که وظایف دفاتر مدیریت پروژه را از دیدگاه مدیریت دانش بررسی کرده است.
در ادامه سایر دیدگاه‌ها در زمینه‌ی کارکردهای عمومی دفاتر مدیریت پروژه را مرور خواهیم کرد.
۲-۲-۴-۲- کارکردهای PMO از دیدگاه گروه پی.ام سلوشنز
مطابق آخرین پژوهش گروه مشاورین پی.ام سلوشنز که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته است،۱۰ کارکرد برتر دفاتر مدیریت پروژه در جهان به شرح ذیل می‌باشند:
پایش و کنترل پروژه / طرح؛
پیاده‌سازی/ مدیریت متدلوژی و استانداردهای مدیریت پروژه؛
پیاده‌سازی/ مدیریت سیاست‌ها، رویه‌ها و الگوهای پروژه؛
مربی‌گری و تربیت در زمینه مدیریت پروژه؛
شروع کردن پروژه / طرح؛
برنامه‌ریزی پروژه / طرح؛
خاتمه دادن پروژه / طرح؛
هماهنگی چندین پروژه؛
پیگیری وضعیت سبد پروژه (نظارت بر عملکرد)؛
همسوسازی پروژه‌ها با اهداف استراتژیک.
(PM Solutions, 2014)
۲-۲-۴-۳- کارکردهای PMO از دیدگاه راد و لوین
از دیدگاه دیگر راد و لوین کارکردهای دفتر مدیریت پروژه را به دو دسته کلی کارکردهای «پروژه‌محور[۵۷]» و «سازمان محور[۵۸]» مطابق جدول ۲-۶ تقسیم‌بندی کرده‌اند.
(Rad, Parviz.F and Levin, G., 2002) (متین‌کوشا، ۱۳۹۱)
جدول ۲-۶- کارکردهای دفتر مدیریت پروژه از دیدگاه راد و لوین

 

کارکردهای پروژه‌محور کارکردهای سازمان‌محور
تقویت و تکمیل نمودن[۵۹]: جبران کردن کمبود منابع تیم پروژه ارتقاء : حمایت از فرهنگ مدیریت پروژه سازمان
ارشاد: هدایت اعضای تازه‌کار و غیر ماهر تیم آرشیو : ذخیره کردن اطلاعات عملکرد پروژه‌ها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...