بعد خلاقیت ونوآوری

 

۰.۸۴۹

 

۰.۱۶۳

 

۰.۴۱۲

 

۵.۲۱۲

 

۰.۰۰۰

 

 

 

متغیر وابسته (توانمندسازی)

 

 

 

مدل نهایی بر اساس جدول فوق به صورت زیر است:
(خلاقیت و نوآوری)۰.۴۱۲+( رضایت شغلی)۰.۲۶۵+۳۰.۳۹۸= توانمندسازی
مدل فوق نشان دهنده آنست که در صورت تغییر یک واحد متغیرهای رضایت شغلی و خلاقیت و نوآوری متغیر توانمندسازی به ترتیب به میزان (۰.۲۶۵ و ۰.۴۱۲) (در جهت مثبت) تغییر می یابد .

۴-۴- آزمون فرضیه های تحقیق

۴-۴-۱- فرضیه اول
بین خرده مقیاسهای آموزش سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه شش فرضیه فرعی ارائه گردید.
دانلود پروژه
۴-۴-۱-۱- فرضیه فرعی ۱-۱
بین خلاقیت و نوآوری و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس خلاقیت و نوآوری و توانمندسازی نشان داد که توانمندسازی با خلاقیت و نوآوری رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۴۲۸) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی اول اثبات می گردد یعنی: بین خلاقیت و نوآوری و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۴-۱-۲- فرضیه فرعی ۱-۲
بین روحیه تعاون و همکاری و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس روحیه تعاون و همکاری و توانمندسازی نشان داد که توانمندسازی با روحیه تعاون و همکاری رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۴۷۸) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی دوم اثبات می گردد یعنی: بین روحیه تعاون و همکاری و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۴-۱-۳- فرضیه فرعی ۱-۳
بین نظم و انضباط و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس نظم و انضباط و توانمندسازی نشان داد که توانمندسازی با نظم و انضباط رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۳۳۰) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی سوم اثبات می گردد یعنی: بین نظم و انضباط و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۴-۱-۴- فرضیه فرعی ۱-۴
بین قدرت تصمیم گیری و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس قدرت تصمیم گیری و توانمندسازی نیز نشان داد که توانمندسازی با قدرت تصمیم گیری رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۴۸۷) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی چهارم اثبات می گردد یعنی: بین قدرت تصمیم گیری و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۴-۱-۵- فرضیه فرعی ۱-۵
بین بعد رضایت شغلی و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس بعد رضایت شغلی و توانمندسازی نیز نشان داد که توانمندسازی با بعد رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۵۱۷) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی پنجم اثبات می گردد یعنی: بین بعد رضایت شغلی و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۴-۱-۶- فرضیه فرعی ۱-۶
بین بعد مهارت و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
بررسی همبستگی خرده مقیاس بعد مهارت و توانمندسازی نیز نشان داد که توانمندسازی با بعد مهارت رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد. که نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین این دو عامل پژوهش با مقدار (۰.۳۶۶) می باشد. از اینجا فرضیه فرعی ششم اثبات می گردد یعنی: بین بعد مهارت و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
بررسی شش فرضیه نشان داد تمامی خرده مقیاسهای آموزش سازمانی با توانمندسازی کارکنان همبستگی مثبت و معنادار در سطح خطای یک درصد دارند. از طرفی دو متغیر اصلی آموزش سازمانی و توانمندسازی نیز همبستگی قوی و معنادار با مقدار (۰.۵۴۵) داشتند. و نیز نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیر آموزش سازمانی قابلیت پیش بینی توانمندی کارکنان را دارد. به ازای تغییر یک واحد متغیر آموزش سازمانی ، متغیر توانمندی کارکنان به میزان (۰.۵۴۵) (در جهت مثبت) تغییر می یابد. لذا می توان گفت یک رابطه مثبت و معناداری بین این دو عامل وجود دارد. از اینجا فرضیه اول ما اثبات می گردد یعنی: بین آموزش سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
۴-۴-۲- فرضیه دوم
توانمندسازی در بین کارکنان زن و مرد متفاوت است.
نتایج مقایسه میانگین توانمندی بر حسب جنسیت نشان داد که میانگین توانمندی کارکنان مرد (۶۸.۵۷۱۴) از میانگین توانمندی کارکنان زن (۶۵.۵۲۶) بیشتر است و با توجه به سطح معناداری، تفاوت بین میانگینها از لحاظ آماری در سطح ۵ درصد معنادار می باشد. آزمون t دو نمونه ای نشان داد مقدار آماره t برای جنسیت کارکنان برابر با ۲.۰۲۶- می باشد. و از اینجا فرضیه دوم ما اثبات می گردد یعنی:
توانمندی کارکنان مرد شرکت آب و خاک سیستان با کارکنان زن متفاوت است.
۴-۴-۳- فرضیه سوم
توانمندسازی در بین کارکنان با سطوح تحصیلی متفاوت است.
نتایج مقایسه میانگین توانمندسازی بر حسب تحصیلات نشان داد که میانگین توانمندی کارکنان با تحصیلات مختلف با هم تفاوت دارد و با توجه به سطح معناداری، تفاوت بین میانگین ها از لحاظ آماری در سطح ۱ درصد معنادار می باشد. کارکنان با تحصیلات عالی بیشترین میانگین و کارکنان با تحصیلات متوسطه کمترین میانگین را دارند. آزمون آنوا نشان داد مقدار آماره F برای سطوح تحصیلی کارکنان برابر با ۴.۹۰۷ می باشدو از اینجا فرضیه سوم ما اثبات می گردد یعنی:
توانمندسازی در بین کارکنان با سطوح تحصیلی متفاوت است.
۴-۴-۴- فرضیه چهارم
توانمندسازی در بین کارکنان با سابقه کاری متفاوت است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...