سیلیکوز[۱۳] (۲۰۰۸) در مطالعه ای تحت عنوان عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی در محیط آموزشی در دو سطح درونی و بیرونی نشان داد که عوامل موثر بر سطوح درون شامل دلایل شخصی انتخاب شغل، اولویت ها و انتظارات از آینده شغلی، توانایی ارتقاء و رسیدن به مدارج بالاتر و عوامل موثر بر انگیزش را نگرش فرد نسبت به شغل، شأن و منزلت اجتماعی شغل، میزان درآمد، مناسب بودن شرایط و محیط کار و کارایی تجهیزات آموزشی معرفی نمود.( به نقل از حاجی محمدی، ۱۳۹۱، ص ۱۱۸)
نودا[۱۴] (۲۰۱۰) در مطلعه ای تحت عنوان عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی در محیط های آموزشی نشان داد که تشویق و تنبیه، پیشرفت های کاری و شغلی، فرصت های آموزشی، شأن و منزلت اجتماعی بالای شغل، علایق شخصی از جمله عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی می باشند.( به نقل از حاجی محمدی، ۱۳۹۱، ص ۱۱۸)

نتیجه گیری

با توجه تغییرات و تحولات فرهنگی، علمی و اجتماعی در عصر حاضر به نظر می رسد که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد گسترده و تربیتی که بیشترین سهم از آموزش و تربیت نیروی انسانی در هر جامعه ای را بر عهده دارد، دارای وظیفه بسیار خطیری می باشد. و اما آموزش و پرورش برای اینکه بتواند به این وظیفه خود درست عمل کرده و جامعه خود را در مسیر پیشرفت به جلو ببرد نیاز به نیروی انسانی با انگیزش بالا دارد، و نیز همچنین مدیرانی با تجربه و کارآمد و آشنا به امر مدیریت، چرا که یکی از عوامل تأثیر گذار و مهم در انگیزش شغلی بخش عظیمی از بدنه آموزش و پرورش یعنی معلمان در گرو مدیر، سبک مدیریت، رهبری، رفتار، اطلاعات و شایستگی های او می باشد لذا توجه به این مقوله مهم یهنی مدیریت و به ویژه سبک رهبری در آنها امری با اهمیت به نظر می رسد و نیز همچنین شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی در معلمان و رابطه آن با سبک رهبری که در پیشینه و تحقیقات صورت گرفته وجود رابطه مثبت و تأثیر گذار آن بارها تأیید شده ضروری به نظر می رسد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

مدل تحقیق

با توجه به متغییر های مورد مطالعه در این تحقیق که شامل سبک رهبری (رباطه مدار و ضابطه مدار) و انگیزش شغلی بوده است و نیز همچنین با توجه به ادبیات و پیشینه تحقیق مدل تحقیق حاضر به شکل زیر می باشد:

فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

مقدمه

در این فصل پیرامون روش تحقیق، جامعه مورد پژوهش، نمونه و روش گزینش آن، روش جمع آوری اطلاعات، ابزار مورد استفاده در تحقیق بررسی و اعتبار و پایایی ابزار تحقیق و روش های آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل و داده ها بحث شده است.

۱- ۳ روش پژوهش :

این پژوهش از نظر اهدف کاربردی و از نظر داده‌ها کمّی و شیوه گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق توصیفی و به لحاظ روش از نوع پیمایشی می باشد، زیرا پژوهشگر قصد دارد زمینه ای به دست آورد و به دنبال چه وقت چرا، چگونه و چه کسانی است. در واقع هدف توصیف، تبیین و کشف اطلاعات در یک مقطع زمانی مشخص از نمونه است.( خورشیدی، ۱۳۸۶، ص ۳۸۷)

۲- ۳ جامعه آماری :

جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه مدیران و دبیران زن و مرد دبیرستان های متوسطه ی شهرستان تاکستان شامل۳۴۰ نفر دبیران تشکیل می دهد. که در جدول (۳- ۱) آورده شده است.
جدول (۳- ۱) جامعه آماری

 

جامعه آماری تعداد
دبیران ۳۴۰

 

۳ - ۳ نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن :

الف ) نمونه آماری
نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردیده است. بدین ترتیب حجم نمونه پژوهش حاضر از ۱۸۴ نفر تشکیل شده است. که در جدول (۳ - ۲) آورده شده است.
جدول ۳ – ۲ نمونه آماری

 

نمونه آماری تعداد
دبیران ۱۸۴

ب ) روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی طبقه ای انجام شده است. زمانی از این روش استفاده می شود که جامعه دارای طبقات کاملاً مشخص و تعریف پذیر، داده های داخل هر طبقه تا جایی که امکان دارد همگون تر، و از میان ویژگیهایی که بر پایه آن طبقه بندی می شود از یکسو و متغیرهای مورد مطالعه از سوی دیگر، ارتباط وجود داشته باشد. برای تعیین حجم نمونه در هر طبقه از فرمول زیر استفاده شد است(خورشیدی، ۱۳۸۶).
حجم نمونه کل ×

۴- ۳ ابزار اندازه گیری داده ها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...