۲- بین اقلام تعهدی اختیاری و سهامداران نهادی رابطه معناداری وجود داد.
۳- بین اقلام تعهدی اختیاری و جریان­های نقد آزاد زیاد در شرکت­های با رشد کم رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین اقلام تعهدی اختیاری و سهامداران نهادی در شرکت­های با جریان نقدی آزاد زیاد و رشد کم رابطه معناداری وجود دارد.
آنها در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که به طور کلی جریان­های نقد آزاد شرکت­ها می ­تواند به عنوان محرکی برای مدیریت سود تلقی گردد و نیز مدیران شرکت­های با جریان­های نقدی آزاد و رشد کم، به احتمال زیاد اقدام به مدیریت سود می­نمایند تا در کوتاه­مدت برخی منافع شخصی خود را تأمین کنند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به فرضیه های دوم و چهارم، نتایج نشان داد که بین مدیریت سود و سهامداران نهادی در شرکت­های با جریان­های نقد آزاد زیاد و رشد کم، رابطه معناداری وجود ندارد و این موضوع بیانگر این مطلب است که حضور سهامداران نهادی نتوانسته­ است از مدیریت سود اعمال شده توسط مدیران، در شرکت­­های با جریان­های نقد آزاد و رشد کم، جلوگیری به عمل آورد.
دکتر رضا تهرانی و رضا حصارزاده در سال ۱۳۸۸ تحقیقی‌ در خصوص «تأثیر جریان های وجوه نقد آزاد و محدودیت های مالی بر بیش سرمایه گذاری و کم سرمایه گذاری» انجام داده اند.آنها در این تحقیق با بهره گرفتن از اطلاعات مالی سال ۱۳۷۹تا ۱۳۸۵ شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به بررسی تجربی رابطه بین جریان نقدی آزاد و بیش سرمایه گذاری و کم سرمایه گذاری و همچنین رابطه بین محدودیت در تأمین مالی و کم سرمایه گذاری پرداخته اند.
آنها در تحقیق خود به بررسی فرضیه های زیر پرداخته اند:
۱- بین محدودیت در تأمین مالی و کم سرمایه گذاری رابطه معنادار ومستقیمی و جود دارد.
۲- بین جریان وجوه نقد آزاد وبیش سرمایه گذاری رابطه معنا دار ومستقیم وجود دارد.
آنها در نهایت با بررسی۱۲۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به این نتیجه رسیدند که رابطه بین جریان های وجوه نقد آزاد و بیش سرمایه گذاری مستقیم و به لحاظ آماری معنادار
می­باشد و نیز اینکه رابطه بین محدودیت در تأمین مالی و کم سرمایه گذاری دراین شرکتها معنادار
نمی ­باشد.
شهابی ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان ارتباط بین محافظه کاری وسطح افشا در بورس اوراق بهادار تهران بیان داشته است که موضوع افشای اطلاعات به نحو مناسب و جامع کامل در گزارشهای سالانه شرکتها در تصمیم گیری قشر وسیعی از افراد جامعه دخالت دارد.ارائه کلیه اطلاعات به گونه ای که تصویر کاملی از فعالیت ها در رویدادهای مالی واحد تجاری را بیان نماید حاکی از افشای کامل می باشد سطح افشای اطلاعات در گزارشهای مالی علاوه بر هماهنگی و نیاز و خبرگی استفاده گنندگان گزارشهای مالی به ویژگی ها و معیارهای برگرفته از گزارشهای مالی نیز وابسته است از این رو تحقیق حاضر سعی در بررسی ارتباط محافظه کاری با سطح افشای اطلاعات مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در چهار صنعت محصولات کانی غیر فلزی،مواد و محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات،فراورده های غذایی و اشامیدنی خواهد داشت.با بهره گرفتن از اطلاعات صورتهای مالی و قیمت های سهام ۸۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ۸۳-۸۸ و بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون تک متغیره به کمک نرم افزار spssنتایج تحقیق نشان داد که بین محافظه کاری به روش باسو و سطح افشا رابطه منفی و معناداری وجود ندارد همچنین بین محافظه کاری به روش اقلام تعهدی غیر عملیاتی و سطح افشا تنها در صنعت مواد و محصولات شیمیایی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و در سه صنعت دیگر چنین نتیجه ای مشاهده نمی شود.
بنی مهد و همکاران ۱۳۹۰ به بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و نظام راهبری شرکتی پرداختند که تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین سازوکارهای راهبر ی شرکتی و محافظه کاری حسابدار ی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این تحقیق برای بررسی ارتباط بین محافظه کار ی و نظام راهبری شرکتی از معیارهای درصد مالکیت سهامداران نهادی، درصد اعضا ی غیرموظف هی ات مد یره، تفکیک وظایف رئیس هیات مدیره از مدیرعامل و وجود حسابرس داخلی در شرکت بعنوان سازوکارها ی نظام راهبری شرکتی و روش های گیولی وهین و بال و شیواکومار بعنوان معیارهایی برای محاسبه محافظه کاری در ۷۱ شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۸۳ الی ۸۸ استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر این مطلب می باشد که بدلیل محدودیت پایین بودن حجم نمونه آماری و با توجه به نی از مدل بال وشیواکومار به تعداد مشاهدات زیاد و در طول دوره زمانی طولانی، مدل یاد شده در ایران از لحاظ آماری معنی دار نبوده و امکان استفاده از این روش در ایران در حال حاضر میسر نمی باشد. همچنین یافته های این تحقیق در خصوص ارتباط بین محافظه کاری (محاسبه شده از طریق روش گیولی و هین) و نظام راهبری شرکتی بیانگر وجود رابطه مثبت بین درصد مالکیت نهادی سهام و درصد اعضای غیرموظف هیات مد یره و رابطه منفی بین تفکیک وظایف رئیس هیات مدیره از مدیرعامل با محافظه کاری در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران بوده است . ضمن اینکه بین محافظه کاری و وجود حسابرسی داخلی در بورس اوراق بهادار تهران رابطه ای مشاهده نگردید. نتیجه کلی تحقیق تائید کننده دیدگاه مکمل در خصوص ارتباط بین محافظه کاری و مکانیزیم های راهبر ی شرکتی می باشد.
بنی مهد و باغبانی ، ۱۳۸۸ در تحقیقی با عنوان اثر محافظه کاری حسابداری، مالکیت دولتی، اندازه شرکت و نسبت اهرمی بر زیان دهی شرکت‌ها که در این پژوهش اثر محافظه کاری حسابداری، مالکیت دولتی، اندازه شرکت و نسبت اهرمی بر زیان دهی شرکت‌ها در ۴۸ شرکت زیان ده از تابلو بورس اوراق بهادار تهران را برای دوره زمانی ۷ ساله ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار می‌دهد شاخص محافظه کاری در این پژوهش بر حسب اقلام تعهدی سنجیده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که محافظه کاری حسابداری با زیان دهی شرکت رابطه مستقیم دارد. این موضوع از دیدگاه نظری پذیرفته شده است. هم چنین نتایج پژوهش بر وجود رابطه مستقیم میان اندازه شرکت و زیان دهی و رابطه معکوس میان نسبت اهرمی و زیان دهی تاکید دارد. نتایج نشان می‌دهد که مالکیت دولتی اثری بر زیان دهی شرکت ندارد.
ساربانی ۱۳۹۱ در تحقیقی با عنوان تاثیر محافظه کاری مشروط ونامشروط برخطای پیش بینی سود بیان می دارد که سرمایه گذاران و اعتباردهندگان دو گروه اصلی از استفاده کنندگان برون سازمانی اطلاعات مالی به شمار می روند . تهیه و فراهم کردن اطلاعات مربوط برای این دو گروه، یکی از رسالت های اصلی مدیریت و سیستم های حسابداری است. مدیران از طریق افشای اطلاعات در قالب گزارشگری مالی این رسالت را ایفا می نمایند. صورت های مالی قسمت مهمی از گزارشگری مالی را تشکیل می دهند. و به این نتیجه میرسد که بین محافظه کاری مشروط و نامشروط با خطای پیش بینی سود رابطه ای به صورت مستقیم وجود دارد.
جدول ۱-۲ چکیده پژوهش های انجام شده در زمینه پژوهش حاضر

 

تاریخ محقق عنوان تحقیق نتایج
۱۹۸۶ جنسن هزینه­ های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد، تأمین مالی شرکت، قبضه مالکیت وی پیش ­بینی نمود که افزایش اهرم، مدیران را منضبط نموده و رفتارهای فرصت­طلبانه آنها را کمتر می­نماید. به این دلیل که بازپرداخت بدهی، وجوه نقد اضافی کمتری را در دسترس مدیران باقی خواهد گذاشت.
۲۰۰۱ فردنیاند گیول و ستوای ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد، نقش نظارتی دیون و حق­الزحمه حسابرسی در این تحقیق به این نتیجه رسیده ­اند که ارتباط مثبت بین جریان وجوه نقد آزاد و حق­الزحمه حسابرسی در شرکت­های دارای سطوح پائین / بالای مالکیت سرمایه مدیرانه به ترتیب قوی­تر و ضعیف­تر می­باشد. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که اثر متقابل بین جریان وجوه نقد آزاد و مالکیت سرمایه مدیرانه در شرکت­های دارای سطوح بالا / پائین دیون به ترتیب کمتر و بیشتر است.
۲۰۰۱ جونز و شارما رابطه بین مدیریت سود و جریان­های نقدی آزاد به این نتیجه رسیدند که در شرکت­های با رشد کم رابطه معنادار مستقیمی بین اقلام تعهدی اختیاری و جریان­های نقد آزاد وجود دارد به این دلیل که در این نوع شرکت­ها مدیران سعی می­ کنند از طریق اقلام تعهدی اختیاری عملکرد ضعیف واحد تجاری خود را بهبود بخشند. اما در شرکت­های با رشد زیاد به چنین رابطه معناداری دست پیدا نکردند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...