توزیع مربوط به نحوه­ رساندن کالا و خدمت به مشتری است. طراحی یک سیستم توزیع نیازمند دو نوع تصمیم می­باشد. اولین تصمیم، تصمیم استراتژیک (تعداد سطوح بین تولیدکننده و مشتری) و دومین تصمیم، تصمیمات تاکتیکی می­باشد (مانند سیاستهای مدیریتی مانند نرخهای بهره و نرخهای خفیف). در حالی که ادبیات مدل­سازی بر روی یکی از این عوامل و یا دیگری متمرکز شده است، شواهد امر حاکی از اثر تعاملی این دو متغیر تصمیم می­باشد(۳۱).
توزیع کالاهای ورزشی ملموس نظیر تجهیزات ورزشی از رویکردی مشابه با سایر کالاهای مصرفی تبعیت می نماید. کالاهای ورزشی از طریق کانال های توزیع و یکسری از واسطه ها نظیر عمده فروشان و خرده فروشان بازاریابی می شوند، که در این فعالیت دخیل می باشند، تا اطمینان حاصل نمایند که محصولات مناسب در زمان مناسب و قیمت مناسب با کیفیت و کمیت مناسب در دسترس باشند.
ورزش به عنوان یک محصول و یا خدمت ناملموس مشخصه های توزیعی مخصوص خود را یدک می کشد.
از مهمترین ابزار کانالهای توزیع [۴۱]در دست مدیران ورزشی رسانه ها هستند. بدون عملکرد صحیح رسانه، افراد برای تماشای مسابقه مورد نظر خود مجبور هستند کیلومترها راه را طی کنند و به شکل حضوری آن را تماشا کنند. همچنین می توان به نقش آژانسهای توزیع بلیط [۴۲]به عنوان یکی دیگر از بخشهای کانال توزیع اشاره نمود(۵۱).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱-۱۳-۲-۱- اجزای متداول کانال های بازاریابی
اجزای متداول کانال های بازاریابی به شرح زیرند:
۱- دلال: واسطه ای که کارش نزدیک کردن نظرات خریداران و فروشندگان است. کسی که موجودی ای از کالا متعلق به خود ندارد و در مسائل مالی هم مداخله نمی کند و هیچ مخاطره ای را هم قبول نمی کند.
۲- تسهیل کننده: کسی که کمک رسان فرایند توزیع است، اما نه مالکیت کالا را عهده دار می شود و نه در مذاکرات خرید و فروش دخالت می کند.
۳- نماینده تولید کننده: شرکتی که معرفی کننده کالاست و کالاهای متعلق به چند تولیدکننده را برای فروش در اختیار دارد. نماینده تولیدکننده کسی است که سازمان به جای افزودن بر پرسنل فروش خود، از خدمات این سازمان واسطه استفاده می کند.
۴- بازرگان: واسطه ای که کالا را می خرد، مالکیت آن را عهده دار می شود و آن را دوباره به فروش می رساند.
۵- خرده فروش: واحد اقتصادی تجاری که کالاها و خدمات را به طور مستقیم و برای استفاده شخصی و غیر تجاری به مصرف کننده نهایی می فروشد.
۶- نمایندگی فروش: واسطه ای که به دنبال مشتری است و از طرف تولیدکننده، درباره فروش کالا مذاکره به عمل می آورد اما عهده دار مالکیت کالا نمی شود.
۷- پرسنل فروش: گروهی از کارکنان که توسط سازمان و به منظور فروش کالاهای آن استخدام می شوند، ایشان همچنین خدمات مورد نیاز مشتریان سازمان را هم در اختیار آن ها قرار می دهند.
۸- عمده فروش (توزیع کننده): واحد اقتصادی تجاری که کالا یا خدمات سازمان را در اختیار کسانی قرار می دهد که آن کالا یا خدمات را برای فروش مجدد یا مصارف تجاری خریداری می نمایند(۲۹).
۲-۱-۱۳-۲-۲- استادیوم های ورزشی به عنوان کانال های توزیع
در استادیومهای ورزشی هم زمان با تولید محصول(مسابقه ورزشی) می توان شاهد مصرف آن بود. از موارد قابل توجه دراستادیومها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- ضرورت استفاده از مکان جدید:
داشتن استادیومهایی با جایگاههای لوکس، رستورانها و سایر امکانات تفریحی و سرگرمی برای تماشاگران، تضمین بازگشت سرمایه صاحبان این اماکن می باشد(۶۹).
نمای باشگاه ها و ساختمان ها و استادیوم ها،چشم انداز، اتومبیل ها، مبلمان و صندلی ها، تجهیزات ورزشی، کارکنان سازمان، علائم، مطالب نوشته شده و دیگر نوشته های قابل رؤیت، همگی شواهد محسوسی هستند که کیفیت خدمات یک سازمان ورزشی را نشان می دهند(۲۹).
۲- توزیع بلیط:
احتمالاً درآمد حاصل از فروش بلیط از قدیمی ترین روش کسب درآمد برای رویدادهای ورزشی بوده است. درآمدهای حاصل از فروش بلیط به منظور حفظ سلامت مالی سازمانهای ورزشی از حساسیت زیادی برخوردار است. امروزه تنها ۳۳ درصد بلیط مسابقات از طریق آژانسهای فروش بلیط فروخته می شود و فروش بیش از ۶۷ درصد این بلیطها به صورت فروش فصلی صورت می گیرد. در سیستمهای توزیع مدرن یک واحد توزیع بلیط وظیفه بازاریابی برای مسابقه، تبلیغات، حمایتهای فنی و ارائه خدمات به مشتری را بر عهده دارند. اجرای صحیح تمامی این وظایف موجب افزایش رضایتمندی تماشاگران از خرید خود می گردد(۳۰).
۲-۱-۱۳-۲-۳- رسانه های ورزشی به عنوان کانالهای توزیع
شکل دیگری از کانالهای توزیع که اهمیت استفاده از آن رو به رشد فزاینده ایی است، رسانه ورزشی می باشد. تلویزیون سراسری و کابلی، رادیو و اینترنت همگی از عناصر واسطه ایی برای رساندن محصولات ورزشی به دست مصرف کنندگان هستند. از آنجایی که علاقمندی سفارش دهندگان تبلیغات روز به روز بیشتر می شود شبکه های تلویزیونی قادر به پرداخت پول بیشتری برای دریافت حق پخش بازیها هستند(۶۹).
در گذشته ورزش به شدت و به نحو گسترده ای از عنصر روابط عمومی به عنوان یک موتور محرک اولیه متأثر می گشت. امروزه تمام روزنامه ها دارای بخش ورزشی بوده و به طرز گسترده ای رویدادهای مختلف ورزشی را گزارش می دهند. در نتیجه سازمان های ورزشی تمایل دارند که به نوعی با ورزش ارتباط برقرار نمایند، به علت اینکه ورزش به دقت به وسیله بخش های مختلف مصرف کنندگان پیگیری می شود و سازمان ها می توانند به طرز گسترده ای از این رسانه به عنوان موتور محرک ترویج محصولات و خدمات خویش به بخش های خاصی از بازار استفاده نمایند(۴۸).
۲-۱-۱۳-۳- ترویج
ترویج عبارت است از مجموعه فعالیت های اطلاع رسانی، ترغیب و اثرگذاری که این سه کاملا با هم مربوط هستند(۱۸). ترویج چیزی بیش از تبلیغات است و شامل تمامی انواع ارتباطات با مصرف کنندگان می باشد. برای بسیاری از سازمان های ورزشی برقراری ارتباط مؤثر و با کارآیی بالا با بازارهای هدف از اهمیت زیادی برخوردار است(۳۱).
به گفته دلپی (۲۰۰۰) ، سازمان دهندگان رویدادهای ورزشی نمی توانند تنها بازکننده درب های ورودی ورزشگاه ها باشند و منتظر بمانند تا شرکت کنندگان متوجه آنان شوند. به طور مشابه تنها عده کمی از مخاطبان محصولات ورزشی بدون ترویج متوجه این محصولات می شوند(۷۴).
از دیدگاه بازاریابی ورزشی ترویج که در صنعت ورزش مورد استفاده قرار می گیرد به صوت زیر تعریف می شود: عملیات شکل دهی و یا تأثیر بر افراد در ارتباط با محصولات شرکت های ورزشی ، سطح مداخله و تصویر شرکت های مرتبط با ورزش. در این تعریف بخش ها و افراد گوناگونی وجود دارند که سازمان های مرتبط با صنعت ورزش می بایست با دقت کافی آن ها را مورد توجه قرار دهند(۶۵).
یک سازمان ورزشی محصولات و خدمات خویش را برای مصرف کنندگان نهایی، مشتریان تجاری، کل لفراد جامعه، جوامع تجاری و رسانه ها ترویج می نماید. در بازاریابی ورزشی ، بخش عمده ای از ارتباطات و ترویج، خصوصا در ارتباط با مشتریان و مخاطبان جدید ، از ماهیتی آموختنی برخوردار می باشد. ممکن است ضرورت داشته باشد شرکت و یا سازمان های ورزشی به مخاطبان آموزش دهند که ورزش چه منافعی برای آن ها دارد، کجا و چه زمانی می توان آن ها را بدست آورد و چگونه در فرآیندهای خدمات شرکت نمود.
بلوریان چهار عامل مهم را که در فرایند تصمیم گیری مدیر در خصوص آمیخته بازاریابی ترویج تاثیر دارد را بدین گونه بیان می دارد:
میزان پول در دسترس، چگونگی ماهیت بازار، اهمیت محصول و چرخه عمر محصول(۶).
۲-۱-۱۳-۳-۱- اجزای آمیخته ترویج
اجزای آمیخته ترویج از نظر شانک شامل: تبلیغات، پیشبرد فروش، فروش حضوری، حمایت و روابط عمومی می باشد(۶۹).
تبلیغات[۴۳]:
عبارتست از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمات از طریق حامل های مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند. تبلیغات که به منظور ایجاد ارتباط و معرفی محصول یا خدمات و با پرداخت وجه در یکی از رسانه ها صورت می گیرد، با هدف ایجاد شناخت و آگاهی از نشان و نیز وفاداری به نشان انجام می شود(۶۹).
بعضی از رسانه­های تبلیغاتی عبارتند از: بیلبورد، کارتهای چاپی، رادیو، سینما، تلویزیون، تبلیغات از طریق شبکه­ اینترنت، سکوهای ایستگاه اتوبوس، مجله­ها، روزنامه­ها، دوره­گردهای شهری، کناره­های اتوبوس، درهای تاکسی، بر روی دستمال کاغذی، سریالهای تلویزیونی و رادیویی، در پشت بلیطها و هر مکانی که یک فرد، آنجا را برای رساندن پیامش اجاره نماید. تبلیغات تبدیلی[۴۴] که در برنامه ­های دیگر رسانه ­ها نهفته می­باشد، بنام جا دادن کالا[۴۵] معروف است.
تبلیغات بر روی اینترنت، پدیده­­ی تازه­ای می­باشد. قیمت­های اینترنتی به ارتباط فضای پیرامون شبکه­ اینترنت بستگی دارد. تبلیغات از پست الکترونیکی پدیده­ تازه­تری است. تبلیغات تقاضا نشده در پست الکترونیکی بنام اسپام[۴۶] معروف است. هدف غایی تبلیغات، تلاش برای ایجاد چیزی به نام سهم حافظه[۴۷] است. سهم حافظه وضعیت یک مارک از کالا را نشان می­دهد که می­توان آن را بدست آورد وقتی که با گروه های عمیق­تر و تجربی­تری از اهداف مواجه­ایم(۱۱).
پیشبرد فروش[۴۸]:
ترفیع فروش کوششهای ترفیعی غیرشخصی است که برای داشتن یک اثر فوری بر روی فروش طراحی می­گردد. ترفیع فروش ارتباطات بازاریابی رسانه­ای است که در یک زمان محدود از پیش تعیین شده برای افزایش تقاضای مصرف ­کننده، تحریک تقاضای بازار و یا بهبود دسترسی به کالا، بکار می­رود(۱۱).
به تعبیری دیگر، پیشبرد فروش عبارتست از محرکهای کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول و خدمات. در این روش از ابزار گسترده ای برای برانگیختن واکنش های قوی تر یا سریع تر بازار بهره گیری می شود که شامل استفاده از کوپن های تخفیفی، حراج، کاهش قیمت ها، جایزه هایی برای خرید محصول و نمایش تجاری جهت تشویق مصرف کنندگان می باشد( ۲۶،۶۹).
فروش حضوری[۴۹]:
فروش یا فعالیت فروش، بخش جداناپذیر از فعالیت­های تجاری است. فروش حضوری (فروش شخصی) عبارتست از انتقال اطلاعات درباره محصول، خدمت، ایده ونظایر آن به مشتریان جهت متقاعد کردن آنها برای خرید.
انواع فروش و معامله عبارتند از: فروش خانه به خانه، فروش چند سطحی، فروش مستقیم، سفارش پستی، فروش تلفنی، خرده­فروشی، ارسال محموله.
فروش مستقیم باعث ایجاد حفظ ارتباطات نزدیک با مشتری می­گردد. چالش مربوط به جریانات آتی در بازاریابی در دنیای غرب بسیار وسیع است و بیشتر حول تطبیق ارتباطات بازاریابی به عنوان دیدگاه جدید در توضیح رفتار بازاریابی متمرکز شده است. در این میان، فروش مستقیم به عنوان یک شکل از ارتباطات بازاریابی به دنبال قرار گرفتن این ارتباطات شخصی شده، با تمام ابعادی که در طی ساخت و نگهداری این ارتباطات وجود دارد، بین تولیدکننده و خریدار می­باشد (لاک و همکاران[۵۰]، ۱۹۹۹).
فروش حضوری به اشکال متفاوت توسط بازاریابان مورد استفاده قرار می گیرد. که برخی از آنها شامل: تعیین حمایت از شرکتهای حامی مالی در برابر شرکتهای به کمین نشسته، فروش سوییتهای لوکس یا جایگاههای لوکس در استادیومها می باشد(۶۱). به عبارت دیگر، عرضه شفاهی محصولات که به صورت مکالمه رودررو با یک یا چند نفر مشتری به قصد فروش انجام می شود فروش شخصی یا فروش حضوری نامیده می شود(۱۸).
حمایت[۵۱]:
عبارتست از سرمایه گذاری در یک ورزش (ورزشکار، لیگ، رویداد و غیره) به منظور کسب حمایت کامل از اهداف سازمانی، اهداف بازاریابی یا اهداف خاص ترویجی(۶۵،۱۸).
روابط عمومی[۵۲]:
ارتباطات درونی و بیرونی است (با بهره گرفتن از فعالیت­های سمبلیک) که برای اطلاع یا تأثیر جوامعی خاص با بهره گرفتن از نوشتن، بازاریابی، تبلیغات و پیامدهای خاص انجام می­ شود. بعضی از متخصصین روابط عمومی به صورت تمام وقت بعنوان کارمندان این شرکتها، سیاستمداران، سازمانهای غیرانتفاعی یا دولتها مشغول کار می­باشند در حالی که بقیه برای آژانسهای روابط عمومی کار می­ کنند و خدمات خود را به صورت قراردادی در اختیار مشتریان قرار می­ دهند و تجربه­ فنی خود را هر وقت که لازم باشد در اختیار آنها قرار می­ دهند (۱۱).
به عبارت دیگر روابط عمومی شامل تشویق غیرشخصی، تقاضا برای یک محصول، خدمت یا واحد تجاری از طریق درج اخبار تجاری مثبت در یک رسانه بدون پرداخت وجه(۱۸). روابط عمومی ارتباطات سودمند و دو جانبه ای را بین سازمانهای ورزشی و عموم، به منظور کسب موفقیت سازمان، شناسایی، پایه گذاری و حفظ می کند(۶۹).
به طور کلی محققان و نویسندگان مختلف بازاریابی ورزشی عناصر مختلف و دسته بندی های متفاوتی را در زمینه عناصر تشکیل دهنده این بخش از آمیخته بازاریابی ورزشی ارائه می نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...