نسل ۲٫۵

 

 

 

CDMA
HCDMA[58]

 

سوئیچ بسته ای

 

دیجیتال

 

نسل ۳

 

 

 

منبع: (Lee et al, 2003)
بخش دوم
الگوهای مرتبط با پژوهش
مقدمه
از آنجا که موضوع این پژوهش مربوط به بخش بندی فناوری های نوین ( بانکداری موبایلی) است، سعی نمودیم تا در این قسمت، خلاصه­ای از مهم­ترین الگو­های مربوط به این مباحث را ارائه نماییم. لازم به تذکر است که در ادبیات پژوهش، پژوهش (یا الگوی) که صرفاً در راستای بخش بندی کاربران بانکداری موبایلی باشد یافت نشد. از این رو اشاره به مباحث و الگو­هایی که از لحاظ موضوعی و مفهومی قرابت بالایی با موضوع اصلی پژوهش دارند، الزامی می نمود.
در این قسمت از پژوهش به بررسی الگو های مربوط با پذیرش و بکارگیری خدمات فناوری پرداخته می شود. از جمله الگو هایی که در این قسمت از پژوهش به آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
الگو اقدام مستدل
الگو پذیرش فناوری
الگو پیکاراینن
نظریه شناخت اجتماعی
الگو انگیزشی
الگو رفتار برنامه ریزی شده
الگو تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده
۱٫۲٫۲- الگو های مرتبط با پذیرش و بکارگیری فناوری
در این قسمت از پژوهش به بررسی الگو های مربوط به پذیرش و بکارگیری خدمات فناوری پرداخته می شود. از جمله الگو هایی که در این قسمت از پژوهش به آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الگو اقدام مستدل
الگو پذیرش فناوری
الگو پیکاراینن
نظریه شناخت اجتماعی
الگو انگیزشی
الگو رفتار برنامه ریزی شده
الگو تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده
۱٫۱٫۲٫۲- الگو اقدام مستدل
الگو اقدام مستدل (نمودار ۴٫۲) که الگو نیات رفتاری نیز نامیده می شود، به منظور بهبود توانائی الگو نگرش نسبت به پدیده و پیش بینی رفتار، ایجاد شده است. این نظریه الگو پایه ای نگرش نسبت به پدیده را به چند طریق بسط می دهد. نخست آنکه این الگو پیشنهاد می کند که رفتار حاصل شکل گیری نیات خاص برای رفتار کردن است، بنابراین الگو مزبور فی نفسه تلاشی در جهت پیش بینی رفتار نمی کند، بلکه بیشتر سعی در پیش بینی نیات عمل دارد. دوم این که الگو اقدام مستدل شامل مفهومی به نام هنجار ذهنی است. هنجارهای ذهنی به ارزیابی آنچه که به گمان مصرف کننده و دیگران فکر می کنند، که او باید انجام دهد می پردازد. به عبارت دیگر هنجار ذهنی، اثرات قوی رهبران عقیده و گروه ­های مرجع بر رفتار را در این فرمول­بندی مطرح می کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
برخی از صاحب نظران معتقدند که هنجارهای ذهنی نیز تابعی از باورهاست. اما باورهائی از نوع دیگر، این باورها را باورهای شخصی می نامند. براساس این باورها شخص با در نظر گرفتن نظریات دیگران و بایدها و نبایدهای مورد قبول آنان رفتار خود را تنظیم کند. تغییر سوم در الگو، در برگیرنده پدیده ای است که نگرش ها به آن معطوف اند. این الگو به جای ارزیابی نگرش مصرف کننده نسبت به خدمات نگرش مصرف کننده نسبت به رفتار آشکار خرید را ارزیابی می کند.
اختلاف کلیدی در ارزیابی نگرش نسبت به رفتار به جای نگرش نسبت به پدیده در آن است که تمرکز بر روی ادراک مصرف کننده از پیامدهای خرید است. هنگامی که پیامد های خرید ارزیابی می شود، صرف نظر از این که محصول یا خدمات دارای بعضی ویژگی ها باشد، پژوهشگر بهتر می تواند انتظاراتی را که ممکن است در جهت جلوگیری از تبدیل نیات به رفتار عمل بنماید را مورد توجه قرار دهد (Peter & Olson, 1999).
متغیرهای جمعیت شناختی
سن / شغل / موقعیت اقتصادی و اجتماعی / تحصیلات / مذهب
نگرش ها نسبت به اهداف
نگرش ها نسبت به افراد
نگرش ها نسبت به مؤسسات
ویژگی های شخصیتی
درون گرایی – برون گرایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...