فرض استقلال این دو عامل
فرض وجود رابطه معنادار بین این دو عامل
جدول ۴-۱۵ آزمون ضریب همبستگی پیرسون در فرضیه پنجم

 

sig ضریب همبستگی پیرسون
۰٫۱۹ ۰٫۰۷-

از آنجا که هدف؛ بررسی رابطه بین دو متغیر کمیِ نرمال می باشد از ضریب همبستگی پیرسن برای سنجش رابطه این عوامل استفاده می نماییم . ضریب اطمینان در این تحقیق برابر ۹۵% در نظر گرفته شده است . مقدار ضرییب همبستگی پیرسون محاسبه شده برابر ۰٫۰۷- شده است و سطح معناداری آن برابر ۰٫۱۹ می باشد و از آنجا که سطح معناداری آزمون یا همان sig بزرگتر از ۰٫۰۵ می باشد فرض صفر مبنی براستقلال این دو عامل تایید می شود ؛
پایان نامه - مقاله - پروژه
بنا براین نتیجه می گیریم که در شرکت های تولید مواد غذایی که مورد نمونه گیری واقع شده اند ، یافته های تحقیق مبین آن است که بین بعد راهبردی به عنوان یکی از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و عملکرد مالی رابطه معناداری وجود ندارد و این دو عامل مستقل از هم هستند. تمرکز و تراکم نقاط در نمودار نقطه ای زیر حول خط برازش گویای وجود رابطه بین متغیر ها می باشد .
نمودار ۴-۱۰ نمودار پراکندگی فرضیه پنجم
نمودار پراکندگی ترسیم شده نشان می دهد که نقاط داری پراکندگی بسیار زیادی می باشند و از خط برازش فاصلۀ بسیار زیادی دارند ،لذا عدم وجود رابطۀ معنادار بین این دو متغیر به وضوح مشاهده می شود ،با این وجود رابطه بسیار ضعیف که ترسیم شده نشان از معکوس بودن روابط دارد اما این رابطه معنادار نیست ،بنابراین بعد جامعه و اجتماع محلی رابطه ای معنادار با عمکرد مالی شرکت در شرکت های تولید مواد غذایی ندارد و این عوامل مستقل از هم می باشند.
خلاصه فصل چهارم
همانطور که در بخش های آمار توصیفی و استنباطی ملاحظه شد ، اکثریت افراد نمونه (مرد ) بودند و اغلب افراد در ردۀ سنی ۳۰ تا ۴۰ سال بوده و همچنین اغلب افراد تحصیلات خود را مقطع لیسانس اظهار نمودند . در خصوص آمار استنباطی و ارزیابی فرضیه های تحقیق با ضریب اطمینان ۹۵ % فرضیات مورد آزمون قرار گرفتند و وجود رابطه معنادار بین ابعاد محیط زیست ، رفتار کسب و کار و بعد راهبردی شرکت با نرخ بازده دارایی شرکت تایید شد .
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۱٫۵ مقدمه
کمبود وقت در دنیای امروز گاهی ارزشی همانند طلا به زمان بخشیده است و انسان را مایل می سازد که در زمانی کوتاه بیشترین اطلاعات مفید و ثمربخش را پیرامون موضوع مورد علاقه خود به دست آورد.
یک پایان نامه به عنوان مجموعه ای از اطلاعات، دستیابی به چنین هدفی را به خوبی ممکن می سازد، چرا که محقق یک دسته مطالب پیرامون موضوعی خاص با دقت و تلاش بسیار جمع آوری کرده است و با بیان خلاصه ای از آن امکان دست یابی کلی به تمام مطالب وجود دارد.در این فصل با توجه به اطلاعات بدست آمده در فصل قبل به تحلیل و نتیجه گیری یافته های خویش می پردازیم و سعی می نماییم و سعی می نماییم با چاره اندیشی و ارائه راه حل های مناسب قدم هایی را در بهبود وضع سیستم موجود برداریم.
نتیجه گیری و بیان یافته ها یکی از مراحل بسیار مهم هر تحقیق محسوب می شود.در واقع حاصل تحقیق در این فصل گنجانده می شود، که نتایج تحقیق است.پس باید این فصل با دقت و تحلیل درست نوشته شود تا در آینده برای سایر افراد موثر واقع شود و آن ها را در انجام تحقیقات مشابه کمک کند.
۲٫۵ خلاصه پژوهش
با گذرجوامع از حالت سنتی به صنعتی و فراصنعتی مسئولیت اجتماعی اهمیت زیادی پیدا می کند، به نحوی که امروزه مورد توجه همه صنایع و سازمان ها قرار گرفته است . در جامعه ما نیز به عنوان جامعه ای در حال گذار از یک مرحله نیمه صنعتی به یک جامعه صنعتی ، این مر حائز اهمیت شده است . زندگی در ساختار جدید و متفاوت از گذشته، مستلزم شناخت چگونگی تاثیرگذاری ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی برتوسعه اقتصادی و غیر اقتصادی صنایع می باشد هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی شرکتهای تولید کنندۀ مواد غذایی است. . جامعه آماری این پژوهش، تعداد کل شرکت های تولیدی مواد غذایی در استان گیلان است.از طریق نمونه گیری تصادفی ساده ، نمونه مورد نظر انتخاب شد. با بهره گرفتن از نمونه اولیه ، روایی و پایایی پرسشنامه تایید شد.. پس از جمع آوری داده ها به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته شد. این پژوهش پنج فرضیه اصلی را دنبال می کند. که برای بررسی این فرضیه ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده کرده ایم.
.۳٫۵ نتایج آمار توصیفی
در نمونه مورد بررسی حدود ۵۲ درصد از نمونه ۳۰۴ نفری مرد می باشند و اکثریت افراد در ردۀ سنی ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند ، گروه تحصیلی لیسانس با میزان ۵۹ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است همچنین لازم به یادآوری است که اغلب کارشناسان و متخصصانی که ما را در تکمیل پرسشنامه یاری نمودند بیشتر از۲۰ سال تجربه کاری دارند و این میزان حدود ۲۱درصد از حجم نمونه می باشد.
۴٫۵ نتایج آزمون های پژوهش
بر اساس اولین فرضیه تحقیق به بررسی رابطه بین بعد شرایط محیط کار ِ مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی ، پرداختیم. نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که بین بعد شرایط محیط کار ِ مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود ندارد .
بر اساس دومین فرضیه تحقیق به بررسی رابطه بین محیط زیست مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی ، پرداختیم. نتایج به دست آمده از آزمون و عملکرد همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین بعدتوجه به محیط زیست از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد و با توجه به اینکه جهت این رابطه مثبت و مستقیم می باشد نشان می دهد که هر چقدر توجه به محیط زیست توسط شرکت افزایش یابد عملکرد مالی مناسب تری خواهند داشت ..
بر اساس سومین فرضیه تحقیق به بررسی رابطه بین بعد رفتار کسب و کار ِ مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی پرداختیم. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین بعد رفتار کسب و کار ِ مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود ندارد .
بر اساس چهارمین فرضیه تحقیق به بررسی رابطه بین بعد جامعه و اجتماع محلی ِ مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی ، پرداختیم. نتایج به دست آمده از آزمون و عملکرد همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین بعدتوجه به جامعه و اجتماع محلی از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد و با توجه به اینکه جهت این رابطه منفی می باشد نشان می دهد که در صورت اولویت دادن به اهداف جامعه و اجتماع محلی توسط شرکت ها ، اهداف شرکت های تولید مواد غذایی به ویژه شرکت های تولید مواد پروتئینی نظیر سوسیس و کالباس با مخاطره مواجه شده و عملکرد مالی شرکت کاهش خواهد یافت .
بر اساس پنجمین فرضیه تحقیق به بررسی رابطه بین بعد راهبردی ِ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و عملکرد مالی پرداخته شده.است .. نتایج به دست آمده از آزمون و عملکرد همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین بعدتوجه به بعد راهبردی از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود ندارد .
۶) نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی مستقیما تحت تاثیر متغیرهای محیط زیست ، رفتار کسب و کار و بعد راهبردی شرکت قرار گرفته است و در مجموع متغیرها توانسته اند ۲۹ درصد از واریانس متغیر وابسته یعنی عملکرد مالی را تبیین کنند. به عبارتی ابعاد محیط زیست ، رفتار کسب و کار و بعد راهبردی شرکت در کنار هم بر عملکرد مالی شرکت اثر معنادار دارد . نوع اثر گذاری شاخص ها بدین شرح است : توجه به محیط زیست با توجه به مقدار بتا برابر۰٫۷۶ واحد در جهت مثبت افزایش عملکرد مالی؛ توجه به رفتار کسب وکار به اندازه ۰٫۴۸ واحد در جهت کاهش عملکرد مالی ؛ بعد راهبردی به اندازۀ ۰٫۲۹ واحد در جهت کاهش عملکرد مالی است ؛ ، مدل برازش شده به صورت زیر خواهد بود:
(بعدراهبردی شرکت) ۰٫۰۳۴- (بعد رفتار کسب و کار ) ۰٫۰۷- ( بعد محیط زیست ) ۰٫۱۶ +۰٫۱۸ = نرخ بازده دارائی
۵-۵ نتایج کلی براسس یافته های پژوهش
عدم وجود رابطه معنادار بین برخی از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی به این معنا نیست که سازمان ها باید اصول مسئولیت پذیری اجتماعی را نادیده بگیرند . شاید این یافته پژوهش به دلیل به کارگیری معیارهای کوتاه مدت بوده و یا شاید بهتر بود برای اندازه گیری میزان مسئولیت پذیری اجتماعی و ابعاد آن در صنایع تولیدی مواد غذایی ، به جای در نظر گرفتن پاسخ های مدیران ارشد ، نظرات ذی نفعان سازمانی در نظر گرفته می شد. به هر حال ، همان طور که رابینز و کالتر بیان می کنند ، در مجموع ، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد مسئولیت پذیری اجتماعی ، عملکرد مالی یک سازمان را مختل می کند . علاوه بر این ، وجود رابطه منفی و یا فقدان وجود رابطه بین برخی از ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی در بین شرکت ها ، نتیجه ای عجیب و غیر واقعی به نظر نمی رسد ؛ زیرا مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی در بین مدیران ارشد سازمان های ایرانی بسیار غریب است و سازمان های ایرانی اغلب به علت مالکیت دولتی و فقدان احساس نیاز به ایجاد ذهنیت مثبت در بین مشتریان خود ، در جهت به کارگیری اصول مسئولیت پذیری اجتماعی ،تمایل چندانی نشان نمی دهند.
۶٫۵ مقایسه نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات مشابه

 

    1. نتیجۀ حاصل از تحقیق (صنوبر و همکاران ، ۱۳۹۰) ، با عنوان بررسی رابطۀ بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها ، بر روی تعدادی از شرکت های فعال تولید کننده مواد و محصولات داروئی و سهامی عام استان های آذربایجان شرقی و تهران ؛ نشان داد که بین متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی و هر یک از ابعاد پنج گانه آن با متغیر عملکرد مالی ، رابطه ای وجود ندارد. و این نتیجه با یافته های حاصل از فرضیه اول تحقیق حاضر مبنی بر عدم وجود رابطه بین بعد شرایط محیط کار و عملکرد مالی شرکت و فرضیه سوم مبنی بر عدم وجود رابطه بین رفتار کسب وکار و عملکرد مالی شرکت و همچنین فرضیه پنجم مبنی بر عدم وجود رابطه بین عملکرد مالی شرکت های تولید کنندۀ مواد غذایی و بعد راهبردی همسو می باشد.

 

    1. نتایج حاصل از تحقیق (جبار زاده و بایزیدی ،۱۳۸۹) ، با عنوان بررسی رابطۀ بین مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد سازمانی با محافظه کاری در گزارش گری مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران نشان داد که رابطه بین سازه های اخلاقی (مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و تعهدسازمانی) و محافظه کاری مثبت بوده و این یافته با نتیجه حاصل از پژوهش حاضر مبنی بر وجود رابطه معنادار و مثبت بعد محیط زیست (به عنوان یک سازه اخلاقی) و عملکرد مالی شرکت همسو می باشد.

 

  1. نتایج حاصل از تحقیق (سعیدی و ساوری ،۱۳۹۲) ، با عنوان بررسی ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نرخ بازده دارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان داد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی بانک ها و نرخ بازده دارایی آنها رابطه ای وجود ندارد. این نتیجه با یافته های حاصل از فرضیه اول تحقیق حاضر مبنی بر عدم وجود رابطه بین بعد شرایط محیط کار و عملکرد مالی شرکت و فرضیه سوم مبنی بر عدم وجود رابطه بین رفتار کسب وکار و عملکرد مالی شرکت و همچنین فرضیه پنجم مبنی بر عدم وجود رابطه بین عملکرد مالی شرکت های تولید کنندۀ مواد غذایی و بعد راهبردی آنها همسو می باشد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...