۲UNP200

 

 

 

۱۳

 

۹

 

۰٫۸

 

۱۴

 

۱۱

 

۲UNP160

 

 

 

لازم به ذکر است که در جداول ۲-۴ تا ۲-۶ ،  زوایه چرخشی تسلیم اعضاء بر حسب رادیان که از روابط موجود در فصل پنجم آیین نامه FEMA356 برای تیرها و ستون ها بدست می آید و  تغییر
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل محوری در بار کششی تسلیم بادبند می باشند.
۲-۱۴ معیارهای خرابی در اعضاء
در تحلیل های غیر خطی، ظرفیت اعضاء کنترل شونده توسط تغییر مکان، برابر با تغییر شکل های مجازب تعیین شده برای آنها در آیین نامه UFC می باشد و ظرفیت اعضای کنترل شونده توسط نیرو نیز از ضرب مقاومت حد پایین آنها در ضریب کاهش مقاومت  از آیین نامه ACI 318 برای سازه ها بتنی و از آیین نامه AISC برای سازبه های فولادی و یا سایر آیین نامه های مشابه بدست می آید. مقادیر نیاز اعضای کنترل شونده توسط تغییر مکان و نیاز اعضای کنترل شونده توسط نیرو نیز از تحلیل دینامیکی غیر خطی این سازه ها در مقابل خرابی پیش رونده بدست می آید. به طور کلی با در نظر گرفتن مطالب فوق می توان گفت که یک سازه توانایی مقاومت در برابر خرابی پیش رونده را دارد، اگر رابطه (۲-۵) برای تمامی اعضای آن صدق کند.
(۲- ۵)
نیـــــاز
ظرفیت

بر اساس آیین نامه UFC سطح عملکرد مفاصل پلاستیک در تیرهای سازه قاب خمشی نباید از آستانه فرو ریزش[۲۲] و در ستون ها از ایمنی جانی[۲۳] تجاوز کند.
فصل سوم
مدل های مورد بررسی
۳- ۱ مقدمه
در این فصل قصد داریم به معرفی مدل های سازه ای مورد بررسی و مقاطع بکار رفته در آن و آیین نامه های مورد استفاده برای تحلیل و طراحی آن بپردازیم. فصل نیز نحوه مقاوم سازی مدل های مورد برسی در مقابل خرابی پیشرونده توضیح داده خواهد شد.
۳-۲ هندسه و بارگذاری سازه
در این تحقیق برای بررسی خرابی پیش رونده از دو مدل سه بعدی شش طبقه که در یک جهت دارای سه دهانه و در جهت دیگر دارای چهار دهانه است، استفاده شده است. ارتفاع همه طبقات برابر ۳ متر می باشد. سیستم بار جانبی، قاب خشمی ساده، سیستم ترکیبی قاب خمشی و مهاربندی و همچنین قاب مهاربندی شده با اتصالات مفصلی در حالت سه بعدی و دو بعدی می باشد و اتصالات پای ستون نیز گیردار هستند. بار مرده طبقات و بام و راه پله به ترتیب  (  بار سقف  بار معادل تیغه ها)،  و  در نظر گرفته شده است بار زنده برای سقف طبقات  و برای سقف بام  و برای راه پله  در نظر گرفته شده است. بار مرده دیوارهای جانبی با احتساب نما برابر  در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است که در سازه شش طبقه برای سیستم قاب خمشی و دو حالت آرایش بادبندی در حالت ترکیبی در سه طبقه اول، سوم و پنجم حالت حذف ستون در نظر گرفته شده است.
همان طور که در شکل (۳-۱) نیز مشاهده می گردد، در هر طبقه ۹ حالت حذف ستون داریم که در مجموع در هر سازه ۲۷ حالت حذف ستون و در نتیجه دو مدل آرایش بادبندی و مقاوم سازی آنها ۱۰۸ مدل خواهیم داشت. و همچنین برای سازه قاب خمشی در سه طبقه اول، سوم و پنجم و برای قاب مهاربندی شده با اتصالات مفصلی در طبقه اول در دو حالت سه بعدی و دو بعدی حذف ستون ها انجام شده اند. لازم به ذکر است که این حالات حذف ستون در سازه ها بر اساس معیارهای آیین نامه UFC در بخش محل های حذف ستون برای بررسی رفتار سازه در برابر خرابی پیش رونده همانطور که در بخش ۲ این تحقیق نیز توضیح مختصری داده شده انتخاب شد.
۳-۳ فرضیات تحلیل و طراحی
در این تحقیق برای تعیین نیروهای زلزله از آیین نامه ۲۸۰۰ ایران[۱۴] ،برای طراحی سازه از مبحث ۱۰ مقررات ملی[۱۵]، برای تعیین مشخصات مفاصل پلاستیک از آیین نامه FEMA 356[16]، برای بارگذاری از مبحث ششم مقررات ملی[۱۷]، و در نهایت برای بحث خرابی پیش رونده از ویرایش دوم آیین نامه UFC استفاده شده است. ضمناً برای تیرها از مقاطع IPE و برای ستون ها از مقاطع قوطی و برای بادبندها از مقاطع دوبل ناودانی استفاده شده است. فولاد مصرفی از نوع ST37 با تنش جاری شدن  می باشد. ضریب تبدیل تنش تسلیم به تنش تسلیم مورد انتظار نیز برابر ۱/۱ در نظر گرفته شده است.
شکل ۳-۱- پلان سازه و محل حذف ستون در طبقات
۳-۴ مقاطع مورد استفاده برای مدل­ها
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در این تحقیق برای تعیین نیروهای زلزله از آیین نامه ۲۸۰۰ ایران و برای طراحی سازه از مبحث ده مقررات ملی استفاده شده است. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل و طراحی اولیه
سازه ETABS 9.5 و برای تحلیل سازه در برابر خرابی پیش رونده نیز SAP2000 می باشد. لازم به ذکر است که در بدست آوردن مقاطع از تیپ بندی مقاطع خودداری شده است. تمامی مقاطع مورد استفاده برای سازه ها در ادامه آورده شده است. در جدول ۳-۱ مقاطع مورد استفاده برای تیرها، ستونها و بادبندها آورده شده است.
جدول۳-۱- مقاطع مورد استفاده در مدلهای مورد بررسی

 

 

بادبند

 

ستون

 

تیر

 

 

 

۲ UNP 100×۸

 

TUB 160×۱۶۰×۱۰

 

IPE 180

 

 

 

۲ UNP 100×۱۰

 

TUB 160×۱۶۰×۱۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...