۱/۵

 

۳۹/۵

 

۸۶/۵

 

۲۹/۷

 

 

 

نتایج این بررسی که در جدول (۶-۲) نشان داده شده است بیان کننده این مطلب است که حل معکوس همواره مقداری خطا، به جهت هموارسازی­هایی که در مراحل قبل انجام دادیم در خروجی دارد. البته انجام هموارسازی برای رسیدن به جواب مناسب الزامی است. نکته مهم دیگری که در این جدول مشاهده­ می­ شود این است که در حل معکوس با افزایش خطا، خطای محاسبه نیرو به همان اندازه افزایش نمی­یابد و اندکی خطا را به خروجی اضافه می­ کند. این نشانگر توانمندی این ابزار جهت محاسبه نیروی زمانمند می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل(۶-۱۳): نیروی محاسبه شده با بهره گرفتن از کرنش همراه با خطا

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  

 

  • تاثیر تعداد کرنش­سنج بر شناسایی توزیع زمانی نیرو

 

 

 

 

 

به نظر می­رسد یکی از عوامل دیگری که در شناسایی توزیع زمانی نیرو موثر است تعداد ورودی مساله است که همان تعداد کرنش­سنج­های نصب شده روی قطعه می­باشد. لذا در این مرحله تلاش شده است تا تاثیر تعداد حسگر­ها مورد بررسی قرار گیرد. محل نصب کرنش‌سنج‌ها در شکل (۶-۱۴) نشان داده شده ­است. در این قسمت خطای اضافه شده به کرنش­های اندازه ­گیری شده ۲۵ درصد می­باشد، تا تاثیر تعداد کرنش­سنج بیشتر مشخص شود.
شکل(۶-۱۴): محل نصب کرنش­سنج­ها
مختصات کرنش­سنج­ها  ،  و مختصات  می­باشد. در ابتدا کرنش­سنج شماره ۴ و کرنش­سنج شماره ۳ بصورت جداگانه مورد استفاده قرار می­گیرند و در مرحله بعد داده ­های هر دو کرنش­سنج و در مرحله نهایی داده ­های تمام کرنش­سنج­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. در شکل (۶-۱۵)، برچسب بالای شکل به اینصورت خوانده می شود،  به ترتیب از سمت چپ به راست، نیروی محاسبه شده توسط سه عدد کرنش­سنج که در جهت و مختصات  ،  و  می­باشد.
شکل(۶-۱۵): نیروی محاسبه با بهره گرفتن از داده ­های کرنش­سنج­ها با ضریب هموارسازی میانی  و هموارسازی ثانویه ۵/۰
همانگونه که در شکل (۶-۱۵) نشان داده شده است هنگامی­که تعداد کرنش­سنج­ها افزایش یابد به شدت دقت محاسبه افزایش می­یابد و نکته دیگر اینکه که وقتی تعداد کرنش‌سنج­ها از حدی بیشتر شود، عملا افزایش حسگرها کمک زیادی به حل مساله نمی‌کند و در واقع داده ­های اضافی بی­تاثیر می­باشد.

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  

 

 

  • تاثیر خطا در تعیین ضریب میرایی جهت شناسایی توزیع زمانی نیرو

 

 

 

 

 

 

یکی از مسائلی که در این بررسی به آن برخورد کردیم، تاثیر خطا در انتخاب ضریب میرایی جهت شناسایی توزیع زمانی نیرو می­باشد. چرا که می­توان با انتخاب نامناسب ضریب میرایی جهت محاسبه ماتریس حساسیت به شدت از شناسایی توزیع زمانی نیروی دقیق دور شد. لازم به ذکر است در این بررسی شرایط مرزی مانند قبل می­باشد و خطای اضافه شده را ۵ درصد در نظر گرفتیم.
این بررسی را به دو قسمت کم ­میرا و فوق میرا تقسیم کردیم. در بررسی اول ضریب میرایی را ۰۰۱/۰ در نظر گرفتیم و کرنش آن را استخراج کردیم. حال با فرض نامشخص بودن ضریب میرایی، توزیع زمانی نیرو را با ماتریس‌های حساسیت با ضرایب میرایی متفاوت محاسبه می‌نماییم. نتایج این محاسبه در شکل (۶-۱۶) نشان داده شده است.
شکل(۶-۱۶): نیروی محاسبه شده کرنش با ضریب میرایی ۰۰۱/۰ ، با بهره گرفتن از ماتریس حساسیت­های متفاوت، ضریب هموارسازی میانی  و هموارسازی ثانویه ۵/۰
شکل (۶-۱۶) نشان می­دهد، در صورتی که ضریب میرایی واقعی در حالت کم ­میرا باشد می­توان نیرو را حتی با ضریب میرایی صفر با دقت خوبی محاسبه کرد. اگر ماتریس حساسیت، با ضریب میرایی فوق میرا محاسبه شده باشد، قله نیرو به شدت اختلاف خواهد داشت و بازه اعمال نیرو نیز منطبق بر بازه واقعی نخواهد بود.
در بررسی دوم انتخاب ضریب میرایی در حالت فوق میرا می­باشد که در این قسمت ۰۱/۰ انتخاب شده است. حال روند فوق را نیز برای این مساله تکرار می­نماییم تا بتوان نظری کلی را برای این مسائل بیان نماییم. این حالت میرایی، در شکل (۶-۱۷) نشان داده شده است. در این قسمت نیز انتخاب میرایی نادرست در ماتریس حساسیت به شدت تاثیرگذار است. با افزایش میرایی قله نیرو افزایش می­یابد و بازه زمانی کم می­گردد و با کاهش میرایی قله نیرو تا حالت کم­میرا کاهش می­یابد و بازه زمانی نیز تا حالت کم­میرا افزایش می­یابد و این روند در حالت کم­میرا نیز ادامه می­یابد ولی تغییر محسوسی ندارد، لذا قابل صرف ­نظر کردن می­باشد.
شکل (۶-۱۷): نیروی محاسبه شده کرنش با ضریب میرایی ۰۱/۰ ، با در نظر گرفتن ضرایب میرایی مختلف در تحلیل معکوس، ضریب هموارسازی میانی  و هموارسازی ثانویه ۵/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...