• تحقیق آزمایشی : آزمایش دقیق ترین ودر عین حال پیچیده ترین شکل پژوهش علمی است. هدف آزمایش استنباط روابط علت و معلولی بین پدیده هایی است که مورد کنترل قرار گرفته اند [۱۴۳].

 

  • تحقیق پیمایشی : روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش سوالات از قبل تنظیم شده و با ترتیب تعیین شده قبلی در قالب پرسشنامه ساختار یافته از نمونه افرادی است که نماینده یک جامعه معین باشد [۱۴۷].

 

    • تحقیق همبستگی یا همخوانی : هنگامی که محقق، دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه یا یک دسته اطلاعات از دو یا چند گروه را در اختیار دارد، می ­تواند از این روش تحقیق استفاده کند. چرا که این روش برای مطالعه میزان تغییرات در یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر است [۱۴۴].

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  • تحقیق اکتشافی : زمانی به مطالعه اکتشافی روی می­آوریم که درباره وضع موجود آگاهی چندانی نداریم یا آنکه درباره چگونگی حل مسائلی که در گذشته پدید آمده­اند و با وضعیت موجود شباهت دارند اطلاعاتی در دست نداریم [۱۴۳] درتحقیق اکتشافی از جامعه و نمونه استفاده نمی­گردد [۱۴۸].

 

  • مطالعه موردی : مطالعه موردی از ترکیبی از داده ها استفاده می کند. مشاهدات فردی که برای برخی دوره ها یا وقایع ممکن است به مشارکت توسعه یابد [۱۴۷].

 

با توجه به توضیحات و تعاریف بالا، این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی، بر اساس داده ­ها از نوع کیفی و کمی، بر اساس مکان از نوع کتابخانه­ای و میدانی و بر اساس روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است.
۳-۳- مراحل انجام تحقیق
از آنجایی که این پژوهش از نوع تئوری و عملی می­باشد نیازمند مطالعات کتابخانه­ای و میدانی بوده است. در این راستا مقالات، کتب و پایان نامه­ های متعددی مطالعه و بررسی شده ­اند. برای جمع­آوری اطلاعات به طور حضوری به دانشگاه­ها و مراجع کتابخانه­ای زیادی مراجعه شده است. در مرحله انتخاب مدل، مطالعات زیادی صورت گرفته است و دلایل انتخاب آن تشریح شده است و برای بررسی اعتبار مدل، در هر مرحله از مدل نتایج مورد بررسی خبرگان قرار گرفت. در ادامه کار برای شناسایی و انتخاب عوامل حیاتی دستیابی به اهداف استراتژیک (در یک مثال واقعی) نیازمند نظر خبرگان بوده­ایم. در این راستا پرسشنامه­هایی طراحی و بین آنان توزیع شده است و روایی و پایایی آن بررسی شده است. گاهی اوقات به منظور جمع­آوری بهتر داده ­ها، با خبرگان مصاحبه صورت گرفته است.
خروجی مراحل روایی و پایایی پرسشنامه، وارد مدل شدند. ارتباط بین عوامل و روابط علی شناسایی شده و اثر مستقیم یا معکوس آن­ها بر یکدیگر تعیین شدند. به هر رابطه یک وزنی داده شده است که میزان این ارتباط را نشان می دهد. در مرحله بعدی نگاشت ادراکی فازی عوامل موفقیت در حوزه آموزش رسم شد. برای رسم نگاشت ادراکی فازی، از نرم افزار FCMapper استفاده شده است. پس از رسم نگاشت ادراکی فازی، عوامل حیاتی موفقیت شناسایی شده و در ادامه به تحلیل عوامل و سناریوها پرداخته شد. با رسم گراف نهایی نگاشت ادراکی فازی میزان تاثیر عوامل حیاتی بر اهداف نشان داده شده است. در پایان با کمک نگاشت بدست آمده، راهبرد­های لازم سازمان برای رسیدن به اهداف شناسایی شده و سناریوهایی برای دستیابی به اهداف طراحی شده ­اند.
با این موارد مطرح شده این پژوهش از نوع توصیفی- پژوهشی می­باشد و با توجه به پیاده­سازی آن در سازمان آموزشی و پژوهشی از نوع کاربردی است. در شکل (۳-۱) مراحل انجام این پژوهش نشان داده شده است.
شناسایی اهداف بلندمدت آموزشی دانشگاه
شناسایی عوامل موثر در موفقیت آموزش دانشگاه از ادبیات موضوع و محیط با توجه به اهداف بلندمدت
یافتن ویژگی­ها و مزایای رویکرد FCM و مقایسه آن با سایر روش­ها
معرفی FCM و بررسی پیشینه ادبیات آن در ایران و خارج از ایران
بررسی مدل­های تحلیل عوامل حیاتی موفقیت( CSFs)
( SD،AHP ،CSC ، FCM)
انتخاب رویکرد FCM برای مدل­سازی عوامل حیاتی موفقیت(CSFs)
تعیین روابط علی بین عوامل موفقیت و میزان تاثیر عوامل در حوزه آموزش
رسم FCM با بهره گرفتن از نرم افزار FCMapper
شناسایی CSFs با دو رویکرد مرکزیت و مسیر حیاتی

شکل (۳-۱): مراحل انجام پژوهش

تحلیل عوامل موفقیت و تحلیل سناریو
۳-۴- جامعه آماری
معمولا تحقیقات حوزه مدیریت در زمره تحقیقات کاربردی هستند و بطور معمول پژوهشگر سعی می­ کند به یک مساله و پرسش واقعی که در عمل وجود دارد، طی یک فرایند تحقیق پاسخ دهد. با توجه به اینکه آگاهی از سازمان (گروه، قشر یا جامعه …) که در آن تحقیق صورت گرفته است می ­تواند بر درک بهتر فرایند و دستاوردهای تحقیق تاثیر بسزایی داشته باشد، لذا شناخت سازمانی که در آن آزمودنی­های تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرند، از اهمیت زیادی برخوردار است [۱۴۹]. جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا موضوعاتی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد [ ۱۴۳].
در این پژوهش جامعه آماری شامل متخصصان حوزه آموزش دانشگاه است.
جامعه آماری حوزه آموزش: معاونین آموزشی و مسئولان و برنامه­ ریزان آموزشی دانشگاه و دانشکده، مدیران گروه ­های آموزشی و تحصیلات تکمیلی، اساتید دانشکده و دانشجویان کارشناسی ارشد.
۳-۵- نمونه گیری تحقیق
پس از تعیین یک جمعیت نه ممکن است و نه مفید که اطلاعاتی درباره تک تک واحدهای تشکیل دهنده جمع آوری کرد. وقتی دو شرط جمع باشد مطالعه نمونه الزام­آور می­باشد :
۱- وقتی که جمعیت بسیار بزرگ باشد و مساله تحقیق ایجاب کند که اطلاعات زیادی درباره تک تک افراد یا واحدهای جمعیت جمع­آوری شود.
۲- وقتی که از دیدگاه محقق مهم باشد که تصویر کلی که از جمعیت ترسیم می­ شود مطابق همان تصویری باشد که احیانا بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده از کلیه آحاد جمعیت ترسیم می­ شود [۱۵۰].
نمونه گیری یا نمونه­برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، بطوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات آزمودنی­های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم [۱۴۳]. دو نوع اصلی طرح نمونه گیری وجود دارد : نمونه گیری احتمالی و غیراحتمالی.
الف: نمونه گیری احتمالی : در نمونه گیری احتمالی، اعضای جامعه شانس یا احتمال شناخته شده­ای دارند که به عنوان آزمودنی گروه نمونه انتخاب می­شوند [۱۴۳]. نمونه گیری احتمالی به انواع مختلفی تقسیم می­ شود که بطور خلاصه معرفی می­گردند:

 

  • نمونه گیری ساده یا نامحدود: اعضای جامعه آماری شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند.

 

  • نمونه گیری نظام­دار (سیستماتیک) : هر n امین عنصر جامعه آماری با شروع از یک نقطه­ی تصادفی در چارچوب جامعه آماری انتخاب می­ شود.

 

  • نمونه گیری تصادفی طبقه­ای : جامعه آماری ابتدا به گروه ­های معنی­دار تقسیم می شوند، سپس آزمودنی ها به صورت تصادفی از هر طبقه یا گروه انتخاب می­شوند­.

 

  • نمونه گیری خوشه­ای : ابتدا گروه­هایی که اعضای نا متجانس دارند شناسایی می شوند، سپس بعضی از آن ها بطور تصادفی انتخاب می شوند و سرانجام همه اعضای هر گروه که تصادفی انتخاب شده ­اند مطالعه می شوند .

 

  • نمونه گیری ناحیه­ای : نمونه برداری خوشه ای در داخل یک ناحیه یا محل ویژه صورت می گیرد .

 

  • نمونه گیری مضاعف : نمونه ای یکسان یا دسته ای فرعی از نمونه ، دو مرتبه مورد مطالعه قرار میگیرد .

 

ب: نمونه گیری غیراحتمالی : در نمونه­برداری غیراحتمالی عناصر با شانس شناخته شده یا از پیش تعیین شده­ای به عنوان آزمودنی انتخاب نمی­شوند [۱۴۳]. نمونه گیری غیراحتمالی به انواع مختلفی تقسیم می­ شود که بطور خلاصه معرفی می­گردند:

 

  • نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس : در دسترس­ترین اعضا به عنوان آزمودنی انتخاب می­شوند.

 

  • نمونه گیری هدفدار قضاوتی : آزمودنی­های انتخاب شده بر پایه تخصصشان در موضوع پژوهش مورد مطالعه قرار می­گیرند.

 

  • نمونه گیری هدفدار سهمیه­ای : آزمودنی­ها منحصرا از گروه های مورد نظر و در دسترس بر طبق تعداد یا سهمیه­ای که پیشتر تعیین شده انتخاب می­شوند [۱۴۳].

 

با توجه به انواع نمونه گیری و مطالب ارائه شده و حجم بالای جامعه آماری و به علت در دسترس نبودن برخی از افراد جامعه آماری، می­توان نوع نمونه گیری در این پژوهش را هدفدار سهمیه­ای از نوع غیر احتمالی دانست. لذا از هر گروه ذکر شده در جامعه آماری تعدادی به تصادف و بر حسب در دسترس بودن برای پاسخ به پرسشنامه ­ها انتخاب شده ­اند. در جدول (۳-۱) نمونه آماری حوزه آموزش نشان داده شده­ است.
جدول (۳-۱): تعیین نمونه آماری حوزه آموزش.

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...