دانلود منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل ... |
![]() |
- تاب آوری به عنوان یک ویژگی شخصیتی یا توانایی پیش بینی افراد در مقابل تأثیرات منفی ناملایمات و احتمال خطر فرض می شود.
- یک وضعیت روحی مثبت یا سلامت روانی(مثل درک مثبت، خود پنداری، پیشرفت تحصیلی، موفقیت در وظایف و…) یا فقدان بیماری روحی روانی علیرغم وجود یا احتمال خطر تعریف میگردد.
- یک فرایند پویا که بر کنش بین متغیرهای فردی و پیرامونی تأثیر گذاشته و در طول زمان تغییر می کند. این تعریف به دلیل چهارچوب فراگیر و تلفیق ویژگیهای فردی با محیطی ایجاد تابآوری بیش از تعاریف قبلی مورد توجه است(به نقل از یزدانی، ۱۳۹۱).
هاندرسن[۱۴۹] (۲۰۰۴) تاب آوری را ترکیبی از ۶ عامل زیر معرفی می کند:
- فراهم سازی حمایت مهربانانه
-
- طراحی و ارتباط سازی برای افزایش امیدواری
- فرصت سازی برای مشارکت معنادار
- پیشاهنگی در پیوند های اجتماعی
- مرزبندی شفاف و سازگار
- آموزش مهارت های زندگی
همچنین، لاتر و همکاران[۱۵۰] (۲۰۰۰) و ماستن و کواتسورث[۱۵۱] (۱۹۹۸) خصوصیات تاب آوری را به این شرح توصیف نموده اند:
- برخورداری از تیزهوشی و مهارت عقلانی، توانائی در صمیمیت و گسستگی
- توانایی در مفهوم پردازی موضوعات متعدد، دستیابی فرد به این اعتقاد که حق زندگی کردن دارد.
- برخوردار بودن از توانایی یادآوری و فراخوانی اشخاص و موضوعات خوب و نگهداری آنها(نمادهای خوب) در ذهن.
- برخورداری از توانایی در لمس عواطف، بجای این که وی هر زمان که عواطف مهم وی برانگیخته شدند، آنها را انکار یا سرکوب کند.
- داشتن هدف در زندگی
- برخورداری از توانائی جذب و استفاده از حمایت اجتماعی
- برخورداری از توان در نظر گرفتن احتمالات در زندگی و استفاده مطلوب از دستورات اخلاقی جامعه مدنی.
- نیاز و توانایی در کمک به دیگران.
- برخورداری از خزانه عاطفی و برخورداری از دیدگاهی نوع دوستانه نسبت به دیگران.
در مجموع می توان گفت که تابآوری فرایندی پویا است که در آن تأثیرات محیطی و شخصیتی در تعاملی متقابل بر یکدیگر اثر می گذارند. پژوهش های تابآوری الگوهای نظری رشد انسان را که پیش از این توسط اریکسون، برونفن، پیاژه، کلبرگ، گیلیان، استینر، مزلو و پیرس مطرح شده بود، مورد تأیید قرار می دهند. در تمامی این الگوهای نظری، در حالی که بر ابعاد مختلف رشد انسانی(روانی- اجتماعی- شناختی- اخلاقی- معنوی) تأکید می شود، هسته مرکزی این رویکردها را این پیش فرض تشکیل می دهد که فطرتی بیولوژیک برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد-طبیعت خود اصلاح گری ارگانیسم انسانی- که بطور طبیعی و تحت شرایط معین محیطی می تواند آشکار شود. همانگونه که ماستن می گوید: هنگامی که فاجعه از سر بگذرد و نیازهای اولیه انسانی تأمین گردد، آن گاه تابآوری احتمال ظهور مییابد (به نقل از سامانی و همکاران، ۱۳۸۶).
۳- خوشبینی
محققان مطالعه بر روی خوشبینی را به عنوان یک سازه روان شناختی درقرن بیستم آغاز کردند (میلیگان[۱۵۲]، ۲۰۰۳) خوشبینی معادل کلمه لاتین به معنی بهترین است. تیگر[۱۵۳] (۱۹۷۹) خوش بینی را خلق یا نگرشی میداند که با در نظر گرفتن انتظار فرد و اجتماع همراه است؛ یعنی فرد آنچه مطلوب اجتماع است را نسبت به آنچه برای خود سودمند میداند در نظر میگیرد. با توجه به این تعریف میتوان استنباط کرد که خوشبینی مفهومی عینی یا واحد نیست و با مضامین آن مشخص می شود. زیرا در مورد هر فرد آنچه به عنوان خوشبینی در نظر گرفته می شود به چیزهایی که برای او مطلوب و خواستنی است، بستگی دارد(پترسون[۱۵۴]، ۲۰۰۰؛ به نقل از بهاری، ۱۳۸۹).
خوشبینی را توانایی بهتر نگریستن به دنیا و وقایعی که در آن اتفاق میافتد و توانایی برخورد درست با واقعیات زندگی تعریف کرده اند(به نقل از گنجی، ۱۳۸۵).
خوش بینی با بهره گیری از راهبردهای کنار آمدن فعال ارتباط دارد. خوش بینی، نگرشها و گرایشهای مثبت برنامه ریزی برای بهبود، جستجوی اطلاعات و بازسازی موقعیتهای بد بر حسب مثبتترین جنبههایشان را پیش بینی می کند(اسنایدر و لوپز[۱۵۵]، ۲۰۱۲).
تایلر[۱۵۶] (۱۹۷۹) خوشبینی را روحیه یا نگرشی تعریف می کند که با توقع درباره آینده اجتماعی یا مادی مرتبط است؛ آیندهای که فرد ارزیابی کننده، از نظر اجتماعی به دلیل منافع یا لذتی که برایش دارد، مطلوب تلقی می کند(مکاینس و چان[۱۵۷] ۲۰۰۶، به نقل از محمدی و همکاران،۱۳۸۵).
انواع خوشبینی
- خوش بینی سرشتی یا گرایشی
خوش بینی سرشتی یا گرایشی یک انتظار کلی است دایر بر این که در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهند افتاد تا رویدادهای بد. شیبر و همکاران (۱۹۸۵) استدلال می کنند که افراد خوش بین در رویارویی با دشواریها به دنبال کردن هدفهای با ارزش خود ادامه می دهند و یا با به کارگیری کنار آمدن مؤثر، خودشان و حالتهای شخصیشان را تنظیم می کنند تا این که بتوانند به هدفهای خود برسند.
خوشبینی سرشتی با سلامت خوب و پاسخ مثبت به مداخلههای پزشکی در بعضی شرایط مانند بیماری قلبی و سرطانی همبسته است. تأثیر خوشبینی سرشتی بر بهبودی از طریق شیوه های پزشکی را میتوان مدیون راهبردهای کنار آمدن مؤثر، مثل تعریف مجدد یا چارچوببندی مجدد زندگی دانست. در مقابل، افراد بدبین از راهبردهای کنار آمدن اجتنابی استفاده می کنند یا از کنار آمدن با مشکلات شانه خالی می کنند (ترجمه کریمی و افراز،۱۳۸۷).
۲ .خوش بینی تبیینی
استاد مارتین سلیگمن (۱۹۹۸) و همکارانش خوشبینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده به عنوان یک سبک تبیینی، مفهومی کرده اند. بر طبق این دیدگاه، افراد خوشبین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل بیرونی گذرا و خاص مانند اوضاع و احوال حاکم، تبیین می کنند. برعکس، افراد بدبین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل درونی و شکست شخصی تبیین می کنند (ترجمه کریمی و افراز،۱۳۸۷).
افراد خوشبین، افراد بدبین
افراد بدبین افراد منفعلتر هستند واحتمال کمتری وجود دارد که برای اجتناب از وقایع بد دست به اقداماتی بزنند وزمان وقوع حادثه برای توقف کردن آن کاری بکنند. در حقیقت، یک سیکل معیوب ایجاد می شود اگر افراد بدبین وقایع بد بیشتری داشته باشند واگر این وقایع بیشتر منجر به بیماری شوند، افراد بدبین باید بیماری بیشتری داشته باشند، دلیل نهایی که افراد خوشبین باید از سلامتی بهتری برخوردار باشند مربوط است به حمایت اجتماعی، ظرفیت حفظ رفاقت عمیق وعشق، به نظر می رسد که برای سلامت جسمانی اهمیت داشته باشد. افراد میانسالی که حداقل یک دوست دارند و می توانند نیمه شب به او زنگ زده ومشکلات خود را در میان بگذارند باید سلامت جسمانی بهتری داشته باشند از کسانی که دوستی ندارند. مجردها آمادگی بیشتری برای افسردگی دارند تا افراد متأهل حتی یک تماس اجتماعی معمولی، می تواند سدی باشد در مقابل بیماری. افرادی که تمایل دارند موقع بیماری خود را از دیگران جدا کنند به مریضی گرایش بیشتری دارند (به نقل از خدایی، ۱۳۸۶).
خوشبینها حالت اطمینان پایدار دارند و معتقدند که ناملایمات را میتوان به شیوه موفقیتآمیزی اداره کرد، اما بدبینها مردد و ناپایدار هستند و انتظار بدبختی دارند(اسنایدر و لوپز، ۲۰۰۲).
خوشبینی با افسردگی کمتر، ناراحتی کمتر و حتی زایمان بهتر و سالمتر در زنان باردار همراه بوده است (یالی و لوبل[۱۵۸]، ۲۰۰۲). علاوه بر این خوشبینی با عملکرد تحصیلی و شغلی هم رابطه مثبت دارد(نانیس و رایت[۱۵۹]، ۲۰۰۳). همچنین، سگرستروم[۱۶۰] (۲۰۰۱) در پژوهشی مشاهده کرد کسانی که در بدبینی نمره بالایی میگیرند به احتمال بیشتری به محرکهای منفی توجه می کنند، و افراد خوشبین به هر دو محرک مثبت و منفی توجه می کنند(به نقل از حمزهزاده و همکاران، ۱۳۹۱).
خوشبینی نقش مهمی در سازگاری با رویدادهای استرسزای زندگی دارد. هنگام رو به رو شدن با یک چالش، افراد خوشبین حالت اطمینان و پایدار دارند(حتی اگر پیشرفت، سخت یا کند باشد). اما بدبین ها مردد و ناپایدارند. این تفاوت ممکن است در شرایط سخت بیشتر باشد. خوشبینها بر این باورند که ناملایمات میتوانند به شیوه موفقیتآمیزی اداره شوند. اما افراد بدبین انتظار بدبختی دارند. خوشبینها جبرگرایی، سرزنش و فرار را کمتر به کار می برند، بر جنبه های منفی موقعیت متمرکز نمیشوند یا در زمینه سرکوب نشانههایشان کوشش نمیکنند و موقعیتهای غیرقابل تغییر را به جای تلاش در فرار از آنها، میپذیرند. خوشبینها هم چنین به واسطه کنار آمدن در برابر بیماریهای شدید و نگرانیهای مربوط به تهدیدهای سلامتی از بدبینها متمایز میشوند. به طور کلی خوشبینها نسبت به بدبینها گرایش بیشتری به کاربرد راهبردهای مسأله دار دارند(اسنایدر و لوپز، ۲۰۰۲).
رشد خوش بینی
رشد خوش بینی را سلامت روانی والدین، نوع سرمشق دهی نقش ارائه شده توسط والدین و میزان تشویق یا پاداشی که والدین در برابر خوشبینی به فرزندانشان ارائه می دهند مشخص می کند (آبرامسون و همکاران[۱۶۱] ۲۰۰۰، گیلهم[۱۶۲]، ۲۰۰۰) به احتمال زیاد افراد خوشبین از خانوادههایی هستند که در آنها پدر یا مادر افسردگی نداشتهاند والدین افراد خوشبین برای به کاربری سبک تبیین خوشبینانه، نسبت دادن موفقیت به عواملی درونی، کلی، و ثابت و تبیین شکست ها براساس عوامل بیرونی مشخص و گذرا، سرمشقهای نقشی خوبی برای فرزندان خود هستند افراد خوشبین از خانوادههایی هستند که در آن والدین از شکست های خود را میفهمند و آنها را به جای عوامل درونی به عوامل بیرونی نسبت می دهند (به نقل از موسوی نسب و تقوی، ۱۳۸۵).
چنانچه جوانان به خانوادههایی متعلق باشند که ضربههای روانی عمده (مثل بیکاری وفقر) را تجربه کرده و با این بدبیاری ها به خوبی کنار آمده و از آن خلاص شده اند خوشبین بار میآیند، والدین افراد خوشبین فرزندانشان را تشویق می کنند تا با شکستهایشان به نحو خوشبینانه برخورد کنند و بدین ترتیب خوشبینی و پشتکار را به روشهای مختلف تقویت کنند. به احتمال زیاد افراد بدبین از خانوادههایی هستند که والدین افسردهاند سبک تبیینی بدبینانه را به فرزندانشان سرمشق می دهند وبه گونه افتراقی رشد سبک تبیینی بدبینانه را تقویت می کنند جایی که والدین فرزندان را سرزنش و شکست آنها را به عوامل درونی، کلی و ثابت نسبت می دهند به احتمال زیاد این کودکان در بزرگی بدبین بار میآیند کودک آزاری و غفلت از آنها نیز کودکان را در معرض آسیب پذیری پرورش سبک تبیینی بدبینانه و افسردگی قرار میدهد. خوشبینی، با به تأخیر انداختن رضامندیهای ناشی از منافع گذرا و کوتاه مدت به امید دستیابی به هدفهای بلند مدت نیز رابطه دارد و به احتمال زیاد افراد خوشبین ایمان دارند که هدف های بلند مدت قابل دسترساند (ترجمه کریمی و افراز،۱۳۸۷).
مطالعات آیندهنگر و گذشتهنگر نشان دادهاند که افراد دارای سبک تبیینی خوشبینانه در مقایسه با افراد دارای سبک تبیینی بدبینانه، کم تر احتمال دارد که به هنگام رویارویی با رویدادهای فشارانگیز عمدهی زندگی، به ضعف سلامت جسمانی یا افسردگی دچار شده و یا به خودکشی دست بزنند برعکس افراد بدبینی که در کودکی با رویدادهای فشارزای عمده زندگی (مانند تعارض مزمن بین پدر و مادر، طلاق، یا غم از دست دادن مادر) روبه رو میشوند احتمال بیشتر میرود که به افسردگی دچار شوند اگر آن ها از یک رابطه حمایت اجتماعی خوب برخوردار باشند احتمال افسردگی کاهش مییابد، اما اگر افسردگی باعث شود که آنها در مدرسه موفق نشوند و مورد سرزنش قرار گیرند، اسناد این شکست ها به صورت درونی، کلی و ثابت موجب می شود که افسردگی تشدید گردد و به صورت دایمی درآید. خوشبینی در بزرگسالی با پیشرفت بهتر در تحصیلات دانشگاهی عملکرد ورزشی؛ سازگاری شغلی و خانوادگی همراه است(ترجمه کریمی و نیلوفری،۱۳۸۸).
۴- خودکارآمدی
یکی از ابعاد«خود» در نظریه شناختی- اجتماعی بندورا خودکارآمدی است که به توانایی ادراک شده فرد در انطباق با موقعیتی خاص گفته می شود. مفهوم خودکارآمدی به قضاوت افراد درباره توانایی آنها در انجام یک کار یا انطباق با یک موقعیت خاص است.
بندورا خودکارآمدی را به عنوان باور و قضاوت فرد از توانایی خود بر سازمان و انجام رشتهای از اعمال که برای تولید نتایج مورد نظر نیاز است تعریف کرده است(زارع زاده، ۱۳۸۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 07:42:00 ب.ظ ]
|