1. قبل از شروع جلسات آموزشی دانش آموزان در کارگاه آموزشی توسط محقق، با نحوه ارسال و دریافت ایمیل ، استفاده از اینترنت برای جستجوی مطالب و نحوه استفاده از رایانه برای نشان دادن فایل های صوتی، تصویری، ویدیو و … آشنا شدند.

    دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. در طی ۸ جلسه ی آموزشی، معلم (محقق) سوال های ارزشیابی آغازین را چند روز قبل از تشکیل کلاس درس برای دانش آموزان ایمیل می نمود و از دانش آموزان پاسخ دریافت می کرد. دانش آموزانی که در خانه امکان دسترسی به اینترنت نداشتند، با همکاری کادر دبیرستان از امکانات دبیرستان استفاده می کردند.

 

    1. در تمام طول این ۸ جلسه، کلاس درس در آزمایشگاه تشکیل شد و دانش آموزان از همان جلسه اول گروه بندی شدند. به این صورت که دانش آموزان در گروه های ۴ نفره به دور یک میز آزمایشگاه نشستند.در هر گروه یک رایانه وجود داشت. علاوه بر آن وسایل آزمایش مورد نیاز بر روی میز ها قرار می گرفت.

 

    1. معلم با نشان دادن تصاویر، فیلم وسؤال از طریق ویدیو پروژکشن که برای همه گروه ها قابل رؤیت بود یا از طریق سخنرانی کوتاه دانش آموزان را بر می انگیخت. سپس دانش آموزان با وسایل موجود بر روی میز ها، کاوشگری را آغاز می کردند.

 

    1. دانش آموزان از کامپیوتر جهت مشاهده ی انیمیشن یا فیلم و آنچه در آزمایشگاه با چشم دیده نمی شد(مانند جابجا شدن یون ها در محلول ها، حل شدن نمک در آب در مقیاس میکروسکوپی ) و تجزیه وتحلیل نمودارها (مانند، نمودار انحلال پزیری گازها در آب) یا دریافت اطلاعات بیشتر استفاده می کردند.

 

    1. معلم از قبل انیمیشن، فیلم و عکس های مربوط به بحث کلاسی را تهیه کرده بود و در صورت لزوم ( قطع اینترنت یا نیاز به سخنرانی از پروژکشن استفاده می کرد.

 

    1. معلم با سوال های خود از دانش آموزان، پیشروی صحیح آن ها را کنترل می کرد.

 

    1. دانش آموزان می توانستند با سؤال کردن و راهنمایی گرفتن از معلم به کاوشگری خود عمق بخشند.

 

    1. در پایان هرجلسه ارزشیابی پایانی به صورت گروهی به عمل می آمد.

 

    1. جهت تعیین تکلیف در خانه از دانش آموزان خواسته می شد با بهره گرفتن از اینترنت در باره سوال هایی که معلم مطرح کرده بود جستجو نمایند وپاسخ های خود را که شامل متن، انیمیشن یا فیلم بود ، برای معلم پست الکترونیکی نمایند.

 

۲-۹-۷- اجرای آزمون های مربوطه
آزمون ها به صورت همزمان و در موعد مقرر با کمک کادر اجرایی دبیرستان انجام شدند. جدول۳-۴ مشخصات آزمون ها را به تفکیک نشان می دهد:
جدول شماره ۳-۵: شرح آزمون های تحقیق

 

ردیف نام ازمون متغیر مربوطه زمان اجرا
۱ پیش آزمون یادگیری قبل از اجرای تحقیق
۲ پس آزمون یادگیری یادگیری بعد از اجرای تحقیق
۳ پس آزمون یادداری یادداری سه هفته بعد از اجرای تحقیق

۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی به شرح ذیل استفاده شده است:
۳-۱۰-۱- آمار توصیفی:
جهت تجزیه و تحلیل دادها در آمار توصیفی از جدول، نمودار، میانگین، انحراف معیار استفاده شد.
۳-۱۰-۲- آمار استنباطی:
جهت تجزیه وتحلیل داده ها در آمار استنباطی از آزمون t گروه های مستقل جهت مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. همچنین از آزمون کواریانس جهت بررسی اثر مداخله ( روش تدریس فعال فناورانه برای کنترل متغیر معدل نیمسال قبل به عنوان متغیر کواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام شده است.
فصل چهارم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...