کو و همکاران در تحقیقی تحت عنوان “اثر ورزش در حمایت و آگاهی از تصویر شناسه­ی شرکت­ها و قصد خرید محصولات حامیان مالی” در سال ۲۰۰۸، به این نتیجه رسیدند که اشتیاق به ورزش روی آگاهی از شناسه تاثیر دارد و آگاهی از شناسه، تصویر شناسه و قصد خرید را تحت تاثیر قرار می­دهد.
گوینر و بنت در تحقیقی تحت عنوان “تاثیر نام تجاری منسجم و شناسه­ی ورزشی روی برند مناسب در یک زمینه­ حمایتی مالی” در سال ۲۰۰۸ همچنین نشان دادند که نگرش مثبت نسبت به حامی و قصد خرید از محصولات حامی رابطه معنی­داری با یکدیگر دارند.
در تحقیقی سرگی و همکاران[۱۲۸] (۲۰۰۸) با بسط دادن مفهوم «تناسب ادراک شده» [۱۲۹]به حوزه حامی­گری و ارتباطات بازاریابی، مدلی را توسعه داده­اند که در آن تناسب ادراک شده فرد از رویداد بر میزان وفاداری نسبت به شناسه حامی رویداد تأثیر می­ گذارد. نتایج حاصل از این تحقیق که بر روی ۱۵۸۸ نفر از هواداران مسابقات ناسکار انجام گرفت، نشان داد که تناسب ادراک شده از رویداد تأثیر مثبتی بر وفاداری فرد به شناسه دارد. همچنین این محققین نشان دادند که هرچه میزان اشتیاق فرد نسبت به رویداد و آگاهی از حامی بیشتر باشد، این تأثیر بیشتر می­ شود.
فیلو و همکاران در سال ۲۰۱۰ در مطالعه­ ای تحت عنوان “سابقه و پیامدهای تعلق و تصویر حامیان در رویدادهای خیریه­ی ورزشی” که بر روی ۶۷۲ نفر از مخاطبان دوی ماراتون در استرالیا انجام گرفته بود، به این نتیجه رسیدند که تعلق به رویداد و تصویر حامی، تاثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات حامی داشته است. همچنین الکساندر و همکاران (۲۰۰۷)، در تحقیقی که بر روی یک تیم بسکتبال انجام داده بودند، به این نتیجه رسیدند که تمایل به خرید محصولات حامی در افرادی که از نگرش مثبتی نسبت به حامی برخوردارند، بیشتر است.
در تحقیقی ونتورا و دداوغلو[۱۳۰] (۲۰۱۳) به بررسی تاثیر اجرای برنامه ­های بازاریابی بر طرز تفکر مشتریان در تیم­های فوتبال ترکیه پرداختند و در این زمینه مدلی را ارائه دادند. نتایج حاصل از این تحقیق که بر روی تیم­های فوتبال ترکیه انجام گرفت، نشان داد که هواداران در تیم­های فوتبال ترکیه به نشان تجاری صاحبان برند خیلی شدید متعصب هستند و بازیکنان ستاره و دستاوردهای تیم به ترتیب در رده­های بعدی بودند. و همچنین نشان داده شد که طرز تفکر مشتریان(آگاهی، انجمن­ها، رفتار و وابستگی) نتایج رضایت­بخشی را روی فعالیت مشتریان(بلیط و قصد خرید) نداشتند.
۱-۱-۶-۲) الگوی اسپید و تامپسون (۲۰۰۰)
عنوان: بررسی عوامل اثر گذار بر نتایج حاصل از حامی­گری ورزشی
اسپید و تامسون در تحقیق خود به بررسی رابطه بین نگرش مصرف­ کنندگان به رویداد ورزشی، تناسب ادراک شده میان حامی و رویداد، و نگرش نسبت به حامی با نتایج حاصل از حامی­گری پرداختند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که تناسب میان رویداد و حامی، حسن نیت حامی، حضور پر رنگ حامی و نگرش نسبت به حامی، از مهمترین عوامل تعیین کننده نتایج حاصل از حامی­گری است. علاقه نسبت به رویداد و جایگاه رویداد از دیگر عوامل تعیین کننده نتایج حاصل از حامی­گری است. تناسب میان حامی و رویداد شدت رابطه میان علاقه به رویداد و جایگاه رویداد را تحت تاثیر قرار می­دهد.
ادراک مصرف ­کننده از حامی­گری
عومل مربوط به رویداد:
علاقه به رویداد
جایگاه رویداد
نتایج حاصله:
علاقه به حامی
مطلوبیت حامی
استفاده از محصولات حامی
عوامل مربوط به حامی گری:
تناسب میان حامی و رویداد
عوامل مربوط به حامی:
نگرش نسبت به حامی
حضور همه جانبه حامی
حسن نیت حامی
قرار گیری مصرف کننده در معرض حامی­گری
شکل (۶-۲)؛ الگوی اسپید و تامپسون(اسپید و تامپسون، ۲۰۰۰،ص۲۲۸)
۲-۱-۶-۲) الگوی گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)
عنوان: الگوی برای تعلق به تیم ورزشی: پیش­آیندها و پس­آیند­های حامی­گری
مقاله - پروژه
این دو محقق تاثیر تعلق هواداران به تیم ورزشی را بر روی چهار مورد از نتایج حامی­گری، از جمله تشخیص حامی، نگرش نسبت به حامی، حمایت و رضایت از حامی، سنجیدند. علاوه بر آن، این دو محقق از متغیر های اعتبار، اشتیاق به ورزش و مشارکت هوادار، به عنوان عوامل اثر­گذار بر تعلق به تیم استفاده کرده ­اند. با بهره گرفتن از الگوی معادلات ساختاری، این محققین به این نتیجه رسیدند که طرفدارانی که از تعلق تیمی بالایی برخوردارند، پاسخ مثبتی به نتایج حاصل از حامی­گری داده­اند. همچنین نتایج حاصل نشان داد که پیش­آیند­های مطرح شده می ­تواند عاملی در پیش ­بینی تعلق تیمی به­شمار رود.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میزان تشخیص حامی، نگرش مثبت به حامی، حمایت از حامی و رضایت از آن در افرادی که از تعلق تیمی بالایی برخوردار بوده ­اند، نسبت به سایر افراد بسیار بالا بوده است. همچنین بیان شد که تعلق به تیم در افراد مختلف متفاوت است چراکه آن می ­تواند تحت تاثیر اعتبار تیم، اشتیاق به ورزش و میزان مشارکت در ورزش، قرار گیرد.
این تحقیق بر روی ۱۰۷۰ نفر از تماشاگران مسابقات فوتبال بین دانشگاهی انجام گرفت که در نهایت ۹۲۲ نفر از آنان حاضر به مشارکت در تحقیق شده بودند. که ۵۹ درصد از مشارکت­کنندگان مرد و بقیه زن بوده ­اند.
۳-۱-۶-۲) الگوی الکساندر و همکاران (۲۰۰۷)
عنوان: پیش بینی نتایج حامی گری از منظر متغیر های نگرشی : مطالعه موردی لیگ حرفه ای بسکتبال
الکساندر و همکاران در سال ۲۰۰۷ به بررسی رابطه بین نگرش نسبت به رویداد، اشتیاق به ورزش و نگرش نسبت به حامی با تصویر شناسه، قصد خرید و تبلیغات توصیه­ای محصولات حامی پرداختند. داده ­های این تحقیق از تماشاگران مسابقات لیگ حرفه­ای بسکتبال در یونان جمع­آوری و از طریق تجزیه تحلیل رگرسیون چندگانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع ۳۰۰ پرسشنامه در بین تماشاگران پخش شده بود که ۲۵۷ پرسشنامه قابل قبول بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل الکساندر و همکاران نشاد داد که قصد خرید مصرف­ کنندگان از محصولات حامی شدیداً تحت تاثیر نگرش نسبت به رویداد، اشتیاق به ورزش و نگرش نسبت به حامی قرار دارد. تبلیغات توصیه­ای و تصویر شناسه نیز رابطه معنی­داری با نگرش نسبت به حامی و اشتیاق به ورزش دارد. همچنین نتایج حاصله نشان داد که ۷۳ درصد از پاسخ دهندگان از حامی رویداد آگاهی داشته اند.
۴-۱-۶-۲) الگوی کو و همکاران (۲۰۰۸)
عنوان: تاثیر اشتیاق به ورزش، آگاهی از حامی، و تصویر شرکت بر قصد خرید محصولات حامی
کو و همکاران در سال ۲۰۰۸ به بررسی رابطه بین متغیر­های کلیدی اثر بخشی حامی­گری از جمله آگاهی از حامی، تصویر شرکت و قصد خرید محصولات حامی پرداختند. اشتیاق به ورزش فوتبال نیز به عنوان یکی دیگر از متغیر­های کلیدی تاثیر­گذار بر حامی­گری مورد استفاده قرار گرفته است. این محققین بر اساس مصاحبه های شخصی و پخش کردن پرسشنامه در بین ۴۵۷ نفر از تماشاگران جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن، به این نتیجه رسیدند که مصرف کنندگانی که تصویر مثبتی از حامی در ذهنشان وجود دارد و اشتیاق بالایی نیز به ورزش دارند، قصد خریدشان از محصولات شرکت بالا است. همچنین اشتیاق به ورزش تاثیر مثبتی بر آگاهی از شناسه، تصویر شرکت و قصد خرید دارد.
آگاهی
اشتیاق
قصد خرید
تصویر
شکل (۷-۲)؛ الگوی کو و همکاران(کو و همکاران، ۲۰۰۸، ص۸۲)
۵-۱-۶-۲) الگوی سرگی و همکاران (۲۰۰۸)
عنوان: بررسی تأثیر تناسب ادراک شده از تصویر رویداد بر وفاداری به شناسه
در این تحقیق سرگی و همکاران (۲۰۰۸) با بسط دادن مفهوم «تناسب ادراک شده»[۱۳۱] به حوزه حامی­گری و ارتباطات بازاریابی، مدلی را توسعه داده­اند که در آن تناسب ادراک شده فرد از رویداد بر میزان وفاداری نسبت به شناسه حامی رویداد تأثیر می­ گذارد. این محققین همچنین اثر تعدیل­کنندگی اشتیاق به رویداد و آگاهی از شرکت حامی را در این رابطه مورد بررسی قرار دادند. تناسب ادراک شده فرد از رویداد، میزانی که در آن فرد تصویر رویداد را با تصویری که از خود دارد، یکی می­داند.
نتایج حاصل از این تحقیق که بر روی ۱۵۸۸ نفر از تماشاگران مسابقات ناسکار انجام گرفت، نشان داد که تناسب ادراک شده از رویداد تأثیر مثبتی بر وفاداری فرد به شناسه دارد. همچنین این محققین نشان دادند که هرچه میزان اشتیاق فرد نسبت به رویداد و آگاهی از حامی بیشتر باشد، این تأثیر بیشتر می­ شود.
اشتیاق به رویداد
تناسب ادراک شده از رویداد
وفاداری به شناسه
آگاهی از حامی
شکل (۸-۲)؛ الگوی سرگی و همکاران (سرگی و همکاران، ۲۰۰۸، ص۱۰۹۲)
۶-۱-۶-۲) الگوی فیلو و همکاران (۲۰۱۰)
عنوان: پیش­آیند­ها و نتایج تعلق به تیم ورزشی و تصویر حامی در رویدادهای ورزشی خیریه.
فیلو و همکاران در سال ۲۰۱۰ به بررسی پیش­آیند­ها و پس­آیندهای حامی­گری در یک رویداد ورزشی خیریه پرداختند. این محققین با بهره گرفتن از الگو پیوستار روانشناختی (PCM)، عوامل موثر بر ادراک افراد از حامیان رویداد را مورد ارزیابی قرار دادند. همچنین تاثیر این ادراکات از حامی روی نتایج رفتاری مشارکت­کنندگان سنجیده شد. بدین منظور پرسشنامه­ای در بین ۶۷۲ نفر از تماشاگران مسابقات دو استقامت در تگزاس که با نیت خیریه برگزار می­ شود، توزیع گردید. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که اشتیاق به فعالیت­های تفریحی و خیریه، رابطه معنی­داری با تعلق به رویداد دارد. همچنین تصویر حامی و تعلق به رویداد رابطه معنی­داری با قصد خرید محصولات حامی دارد. و در نهایت اینکه تعلق به رویداد تاثیر مثبتی بر قصد مشارکت افراد در آینده دارد درحالی که تصویر حامی تاثیری بر آن ندارد.
شکل (۹-۲)؛ الگوی فیلو و همکاران (فیلو و همکاران، ۲۰۱۰، ص ۶۳۵)
۲-۶-۲) داخلی
عشقی(۱۳۸۸) در تحقیقی بر بررسی اثربخشی حمایت­های مالی ورزشی بر هواداران بر فوتبال در ایران به این نتیجه رسید که حمایت­های مالی ورزشی باعث ارتقای تصویر عمومی شرکت، افزایش قصد خرید، وفاداری هواداران به حامی مالی می شود ولی تاثیر چندانی بر آگاهی از نام ونشان تجاری و علاقه به شرکت و نشان تجاری ندارد.
محمدی(۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی نقش حمایتهای مالی ورزشی در ایجاد تعهد هواداران فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی پرداخت که بر اساس نتایج به­دست آمده از این تحقیق، حمایت­های مالی ورزشی باعث ارتقای تصویر شرکت، افزایش تعهد خرید، علاقه به شرکت و وفاداری به حامی مالی می­ شود ولی تاثیر چندانی بر آگاهی از نام و نشان تجاری ندارد.
عبدوی در سال ۱۳۹۱ در تحقیقی تحت عنوان “رابطه­ تعلق هواداران به تیم­های ورزشی، تصویر شناسه، قصد خرید و تبلیغات توصیه­ای محصولات حامی” به بررسی پیش­آیند­ها و پس­آیندهای حامی­گری را روی تیم ورزشی بسکتبال مهرام پرداخت. بدین منظور پرسشنامه­ای در بین ۳۸۵نفر از هواداران تیم بسکتبال مهرام در ورزشگاه توزیع گردید. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که جذابیت ورزش رابطه معنی­داری با تعلق به تیم دارد ولی جایگاه ورزش در زندگی افراد نقشی در تعلق به تیم ندارد. همچنین تصویر حامی و تعلق به تیم رابطه معنی­داری با قصد خرید و تبلیغات توصیه­ای محصولات حامی دارد. و در نهایت اینکه تعلق به تیم تاثیر مثبتی بر قصد مشارکت افراد و تصویر شناسه­ی حامی در آینده دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...