نگارش پایان نامه با موضوع : شناسایی و الویت بندی عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات- فایل ۳۰ |
تحقیقات علمی براساس هدف به سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق توسعه دسته بندی می شوند. این پژوهش از نظر ماهیت، از نوع پژوهشهای کمی و بر حسب هدف در دسته تحقیقات کاربردی قراردارد. هدف از تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود (بازرگان و دیگران، ۷۹،۱۳۸۶).
به طور کلی روش های تحقیق را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
روش های کتابخانه ای: در این روش، محقق، ادبیات و سوابق مسئله و موضوع تحقیق را مطالعه می کند و در نتایج مطالعات خود را در ابار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم ثبت و نگهداری می نماید و در پایان نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آنها اقدام می کند.
روش های میدانی : در این روش محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود وبا مراجعه به افراد یا محیط اطلاعات مورد نظر را گردآوری کند.در واقع در روش های میدانی محقق باید از طریق پرسشگری، مصاحبه، مشاهده و تصویر برداری اطلاعات را استخراج کرده و سپس آنها را تجزیه و تحلیل نماید.
در این تحقیق نیز هم از روش کتابخانه ای ) شامل مطالعه پایان نامه ها ، کتب و مقالات مرتبط ) و هم از روش میدانی )جمع آوری اطلاعات به صورت پیمایشی( استفاده شده است و برای گردآوری اطلاعات از روش های پرسشنامه کمک گرفته شده است.
۳-۳٫ جامعه آماری :
جامعه آماری این پژوهش مشتریان آژانسهای مسافرتی همدان می باشد.
۳-۴٫ نمونه آماری :
از آنجا که جامعه آماری تحقیق نامحدود می باشد ، برای تعیین حجم نمونه از فرمول زیر استفاده گردیده است .
= Z مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان ۱- α ، = e خطای برآورد و یا درجه آزادی و = p نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین می باشند . ما در این تحقیق سطح اطمینان را ۹۵% در نظر گرفتیم که Z برابر ۱۰۹۶ می باشد.
در نهایت حجم نمونه ۳۸۴ نفر حاصل گردید. ۴۱۵ پرسشنامه بین مشتریان آژانسهای مسافرتی شهر همدان توزیع گردید تا بتوان ۳۸۴ پرسشنامه جمع آوری کرد ولی از این تعداد ۷۸ پرسشنامه کامل پر نشده بود ۵۴ پرسشنامه مورد قبول نبودند. و در نهایت ۲۸۳ پرسشنامه مورد قبول واقع شد.
۳-۵٫ ابزار سنجش :
در این پژوهش برای جمع آوری داده های مورد نیاز از روش پرسشنامه استفاده شده است.به منظور تهیه پرسشنامه و استاندارد کردن آن ، محتوا ، شکل و نوع سوالات را به کمک استاد راهنما و کارشناسان صاحب نظر در زمینه تحقیق مورد بررسی قرار داده و پس از انجام اصلاحات ، نهایتا ،پرسشنامه نهایی در بین نمونه توزیع گردید. پرسشنامه مذکور در پیوست پایان نامه امده است.سوالات تخصیص یافته به هر عامل در پرسشنامه در جدول ۳-۱ آمده است.
جدول شماره ۳-۱ . متغیرها و سوالات مربوطه
متغیرها | سازه ها | سوالات |
خصوصیات دموگرافیک | جنسیت ،سن، تحصیلات ، شغل | ۴-۱ |
محتوای پیام | پیام را از نظر محتوی، به پنج دسته تقسیم کرده ایم: کوتاه و رسا، مرتبط با گروه هدف، چشم گیرو جذاب و حاوی اطلاعات مفید در مورد محصولات یا خدمات. | سوال ۷ (۵قسمت) |
نگرش نسبت به تبلیغات پیامکی | -نگرش پاسخ دهندگانی که فکر می کنند تبلیغات پیامکی ایده خوبی است. -نگرش پاسخ دهندگانی که دوست دارند از پیامک برای ترفیع یک محصول استفاده کنند. - نگرش پاسخ دهندگانی که فکر می کنند تبلیغات پیامکی یک سرگرمی است. - نگرش پاسخ دهندگانی که دوست دارند تبلیغات پیامکی دریافت کنند. |
سوال ۹ (۶ قسمت) |
ارسال تبلیغات بر مبنای اجازه | پرسیدن در مورد رضایت مشتری برای دریافت پیام های تجاری فرصت دادن به مشتری برای توقف دریافت پیامها در هر زمانی |
سوال ۱۰ (۶ قسمت) |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-08-13] [ 10:40:00 ب.ظ ]
|