الگوها
مدل وابسته
معماری پایه
کارهای مرتبط
پروتکل ها
پروفایل ها
ویژگیها
استانداردها
ورودی
نیازها
انگیزه ها
اهداف
اجرای SOA
واقعی
شکل ۲-۱۲: مدل مرجع SOA
در معماری باید اهداف، انگیزه، و نیازهای واقعی دیده شود و پیاده سازی درابهام و انزوا صورت نگیرد. در واقع ورودی های معماری شامل اهداف، انگیزه و نیازهای سازمان می باشد. معماری اغلب در بستر یک محیط از پیش تعریف شده، مانند پروتکل ها، پروفایل ها، مشخصات و استانداردهای مناسب توسعه پیدا کرده و استفاده می شود. در پیاده سازی SOA به تمام عناصر، اصول معماری عمومی و زیرساخت های خاص نیازهای فعلی توجه شده، و در پایان در محیط عملیاتی ایجاد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدل پیشنهادی شرکت IBM
این مدل که در شکل زیر نشان داده شده، شیوه‌ای است برای توسعه کاربردهای نرم‌‌افزاری در سطح سازمان، که در مقابل تغییرات انعطاف‌پذیری بیشتر می‌دهد و توان توسعه کاربردهای پیچیده‌تر را فراهم می کند و قابلیت تغییر و توان توسعه و پیاده‌سازی فرآیندهای کسب و کار پیچیده‌تر در سازمان نیز بدست می‌آید.
پایان نامه
لایه یکپارچگی
لایه زیر ساخت امنیت، مدیریت و کنترل
لایه معماری اطلاعات
لایه نظارت
خدمات مصرف کننده
ارائه دهنده خدمات
شکل ۲-۱۳: مدل پیشنهادی شرکت IBM
شکل زیر نحوه استفاده از لایه های تکنولوژی در معماری نرم افزار را نشان می دهد و اینکه پیاده سازی سرویس های مورد نیاز مصرف کنندگان را تسهیل می بخشد.
شکل ۲-۱۴: ارتباط بین سطوح لایه ها
شکل زیر تعامل و ارتباط بین سرویس ها را به گونه ای که موجودیت ها از طریق پارادایم های انتشار، جستجو، فراخوانی و اتصال با یکدیگر در تعاملند نشان می دهد.
شکل ۲-۱۵: ارتباط بین سرویس ها
بسته معماری شرکت که ساختار معماری سرویس گرا را نشان می دهد، شامل دو دسته عناصر کارکردها[۵۱] و عوامل کیفی سرویس [۵۲] می باشد که در زیر شرح داده شده است:
توابع
ثبت سرویس
فرایندهای کسب و کار
سرویس
توصیف سرویس
پروتکل ارتباطی سرویس
نقل و انتقال
عوامل کیفی سرویس
سیاست
امنیت
تراکنش
مدیریت
شکل ۲-۱۶: بسته معماری پیشنهادی شرکت IBM
کارکردها:
نقل و انتقال[۵۳]: مکانیزمی برای انتقال درخواست سرویس از طرف بکار گیرنده سرویس به ارائه کننده سرویس و انتقال پاسخ سرویس درخواست شده به آن می باشد.
پورتکل ارتباطی[۵۴]: مکانیزمی است توافق شده بین ارائه دهنده و بکار گیرنده سرویس، برای اینکه چه چیزی درخواست شده و چه چیزی برگشت داده شده است.
توصیف سرویس[۵۵]: شمای توافق شده ای است برای شرح اینکه، سرویس چه هست؟ چطور فراخوانی می شود؟ و چه داده هایی را سرویس برای اجرای درست آن نیاز دارد.
سرویس: توصیف کننده، سرویسی قابل دسترس و قابل استفاده می باشد.
فرایند کسب و کار[۵۶]: مجموعه ای از سرویس ها با ترتیبی مشخص و قواعدی خاص برای اجرای کاری مشخص فراخوانده می شود. فرایند کسب و کار می تواند شامل یک سرویس از سرویس های خودش باشد و یا ترکیبی از روند فراخوانی سرویس هایی با مشخصات متفاوت باشد.
ثبت و بازخوانی سرویس[۵۷]: مخزنی است از نشانی سرویس ها و شرح داده های آنها که به وسیله ارائه دهنده سرویس، سرویسی در آن انتشار می یابد و یا توسط گیرنده سرویس به یافتن سرویسی از سرویس های قابل دسترس می پردازد.
عوامل کیفی سرویس:
سیاست ها[۵۸]: یک مجموعه از شروط و قواعد که می گوید یک سرویس تحت پوشش کدام سرویس دهنده به سرویس گیرنده عرضه می شود..
امنیت[۵۹]: مجموعه قواعدی است که برای تعیین هویت، اجازه دسترسی و کنترل دسترسی درخواست کننده سرویس به یک سرویس، بکار برده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...