پیامبرتان بهترین پیامبران، امامتان، بهترین امام و فرزندانش بهترین جانشینان هستند.
ای مردم! نسل هر پیامبری از خودش است، ولی نسل من از صلب علی(ع) است.
ای مردم! ابلیس به خاطر حسدی که داشت آدم را از بهشت بیرون کرد، پس مواظب باشید که به علی(ع) حسادت نورزید تا اعمالتان از بین رفته و قدم هایتان بلغزد. آدم در حالی که برگزیده ی خدا بود به خاطر یک لغزش هبوط کرد، پس بنگرید که وضعیّت شما چگونه است حال آن که دشمنان خدا در میان شما هستند؟ . آگاه باشید جز انسان بدبخت، کسی علی را دشمن نمی دارد و جز انسان پاک و پرهیزگار، کسی دوستدار او نیست . فقط مؤمنان مخلص به او ایمان می آورند. به خدا قسم سوره ی والعصر( بسم الله الرحمن الرحیم . و العصر ) [۶۷] در شأن او نازل شده است.
ای مردم! خدا را گواه گرفتم که رسالتم را انجام و پیام الهی را به شما رساندم .( و ما علی الرسول الا البلاغ المبین) .[۶۸]
ای مردم!(إتقوا الله حقّ تقاته و لا تموتنّ إلا و أنتم مسلمون ) [۶۹] از خدا آن طور که حق اوست پروا کنید و جز در حالت اسلام و مسلمانی نمیرید.
ای مردم! به خدا و رسولش و نوری که با او نازل شده ایمان آورید .( من قبل أن نطمس وجوهاً فنردّها علی أدبارها ) .[۷۰]
ای مردم! نور خداوند در من است، پس از من در علی، سپس در نسل او تا قائم، مهدی – صلوات الله و سلامه علیه – اوست که حقّ خدا و حق ما و خاندان را می گیرد چرا که ما از طرف خداوند حجت بر دشمنان و مخالفین و گناه کاران و ظالمین در تمام عالم هستیم.
ای مردم! بترسید که بعد از مرگ من به قهقری برگردید، که اگر منحرف شوید ضرری به خدا نمی رسد. آگاه باشید که علی(ع) صابر و شاکر است و بعد از او فرزندان من از صلب او چنین صفاتی دارند.
ای مردم! به خاطر اسلامتان بر خدا منّت نگزارید چرا که غضب او شما را فرا می گیرد، ( إنّه لبالمرصاد) [۷۱] و او در کمین گاه است.
ای مردم! بدرستی که خداوند و من از ایشان بیزاریم . ای مردم! براستی که ایشان و یارانشان در پایین ترین درکات جهنم اند.(مثوی المتکبرّین ) .[۷۲]
آگاه باشید که ایشان اصحاب صحیفه اند، پس یک نفر از شما در صحیفه اش نگاه کند.
گفت : جز عده ی کمی از مردم دیگران بر امر صحیفه رفتند.
ای مردم! من امامت و وراثت را در نسل خود تا روز قیامت باقی گذاشتم و آنچه می بایست تبلیغ کنم به شما تبلیغ کردم تا دلیلی باشد بر حاضر و غائب و بر هر کسی که شاهد است یا غائب، متولد شده یا نشده است.
حاضران به غائبان و پدران به فرزندان – تا روز قیامت – برسانند.
بدانید که خداوند غاصبین این حق را لعنت کرده است( سنفرغ لکم ایّها الثقلان ) [۷۳] و( یرسل علیکما شواظّ من نارِ و نحاسّ فلا تنتصران ) .[۷۴]
ای مردم! خداوند شما را خود سر رها نکرده بلکه باید امتحان دهید تا سره از ناسره مشخص شود .( حتّی یمیز الخبیث من الطیّب و ما کان الله لیطلعکم علی الغیب) .[۷۵]
ای مردم! خداوند بسیاری از گذشتگان را به خاطر مخالفت و انحرافشان به هلاکت رساند، بترسید و حقّ علی(ع) را رعایت کنید که خداوند به وعده هایی که می دهد عمل می کند.
ای مردم! بسیاری از گذشتگان شما منحرف شدند و خداوند هم هلاکشان کرد. پس کسانی که وصیّ من را مخالفت کنند نیز از بین می برد.
ای مردم! امر و نهی خداوند را به علی(ع) آموخته ام، هر آنچه به شما امر کرد اطاعت کنید تا هدایت شوید و آنچه را نهی کرد، سراغش نروید تا رشد کنید.( ولا تتفرق بکم السبل عن سبیله ) .[۷۶] راه های مختلف شما را از راه او باز ندارد.
من همان راه راستی هستم که باید تبعیّت کنید، بعد از من علی(ع) و بعد از او فرزندان من هستند.( أئمه یهدون بالحق و به یعدلون ) .[۷۷] در اینجا پیامبر(ص) سوره ی حمد را قرائت کرد و فرمود : در مورد من و فرزندان من نازل شده است.( اولئک أولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ) [۷۸]( الا إنّ حزب الله هم الغالبون ) [۷۹].
بدانید که دشمنان علی همگی اهل نفاق و شقاوت و از برادران شیطان و دشمنان حق هستند.( الذین یوحی بعضهم إلی بعض زخرف القول ) [۸۰] کسانی که از روی غرور و تکبّر به هم تلقین های سوء می کنند . و بدانید که دوستان علی(ع) را خداوند این چنین می ستاید :( لاتجد قوما یؤمنون بالله و الیوم الآخر یوادّون من حادّ الله و رسوله ) [۸۱] و( الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلمِ اولئک لهم الأمن و هم مهتدون ) .[۸۲] یعنی دوستادارن او هرگز دشمنان خدا را دوست ندارند و ایمانشان را با ظلم آلوده نکرده اند. آنان کسانی اند که خداوند می فرماید :( الذین یخشون ربّهم بالغیب لهم مغفره و اجر کبیر ) [۸۳]
دوستان علی(ع) در حالی که فرشتگان به استقبال آن ها می آیند، بدون حساب وارد بهشت می شوند( طبتم فادخلوها خالدین ) [۸۴] و اولیای خداوند کسانی هستند که خداوند می فرماید :( و یدخلون الجنه بغیر حساب ) [۸۵]
امّا دشمنان او وارد جهنم می شوند : [۸۶]( کلّما دخلت أمه لعنت أختها) [۸۷]و( کلّما القی فیها فوجّ سألهم خزنتها ألم یأتکم نذیر ) [۸۸].
ای مردم! تا چه حد میان جهنم و بهشت فاصله است ؟ . دشمنان ما کسانی اند که خداوند آنان را لعن کرده است و دوستان ما کسانی اند که خداوند آنان را دوست دارد و مدح کرده است.
ای مردم! بدانید که من ترساننده از عذاب الهی هستم و علی(ع) هدایت کننده به سوی سعادت و هدایت است.
ای مردم! من پیامبر و علی(ع) وصیّ من بر شماست. بدانید که ختم کننده ی امامت – مهدی صلوات الله و سلام علیه »- از ما اهل بیت است. او مسلّط در دین خدا و انتقام گیرنده از ظالمین است. او ممالک را فتح و دشمنان و مشرکین را نابود می کند. او خون بهای اولیاء حق را می گیرد و دین خدا را یاری می کند. وی از دریای وسیع حقیقت و معرفت می نوشد و هر کسی را مطابق حال و استعداد و عملش مقام و رتبه می دهد.
او یگانه شخص برگزیده و انتخاب شده ی خداوند متعال است. او وارث علم انبیاء و محیط بر حقائق است. او از صفات و مراتب جلال و جمال پروردگار متعال خبرمی دهد، اوبه مراتب ایمان و حقایق عقاید آگاه می کند . او صاحب رشد کامل و ثبات و سداد در رأی و عمل است، امور دین الهی به او تفویض گشته و انبیاء گذشته به وجود او بشارت داده اند.
او حجّت باقی پروردگار است و بعد از او حجّتی نیست. حقی نیست مگر با او و نوری نیست مگر نزد او، او غالب و نصرت داده می شود ولی مغلوب و مقهور نخواهد بود. او ولیّ پروردگار متعال است در روی زمین، و حاکم خداوند است در میان بندگان او، و امین است نسبت به آشکار و پنهان.
ای مردم! من آن چه لازم بود به شما فهماندم بعد از من علی امور را برای شما روشن می کند. پس از پایان کلام من همه با علی(ع) دست داده و بیعت کنید. و اگر کسی بیعت خود را نقض کند به ضرر خود قدم برداشته است .( و من نکث فإنّما ینکث علی نفسه ) .[۸۹]
دانلود پروژه
ای مردم! خداوند می فرماید :( إنّ الصّفا و المروه من شعائر الله فمن حجّ البیت أو إعتمر ) [۹۰] حجّ و صفا و مروه از شعائر و علامت های الهی است.
ای مردم! حجّ را به جا آورید و بدانید هیچ کس به زیارت خانه خدا نیامد، مگر آن که او و خانواده اش بی نیاز شدند و کسی این عمل را ترک نمی کند مگر آن که او و خانواده اش فقیر و محتاج شد.
ای مردم! کسی در موقف حجّ توقف نمی کند مگر این که خداوند متعال گناه های گذشته او را تا آن موقع می آمرزد و چون حجّ او تمام شود، حساب اعمال او دوباره و از ابتداء شروع می شود.
ای مردم! بدانیدکه حجّاج در خلال این راه یاری می شوند و آن چه خرج وانفاق کرده اند به آنان داده می شود و خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی کند.
ای مردم! حجّ را با رعایت آداب دینی و شرائط آن به جای آورید . و از خانه ی خدا مراجعت نکنید مگر با توبه ی خالص و دست برداشتن از شهوات و تمایلات دنیوی.
ای مردم! نماز و زکات را همان طور که خداوند فرموده انجام دهیدو اگر چیزی را ندانستید یا فراموش کردید از علی(ع) بپرسید که خداوند او را از من خلق کرده و من از او هستم .بدانید که حلال و حرام های الهی بیش از آن است که بشمارید.
من از طرف خداوند امر شده ام که برای علی(ع) و فرزندان بعد از او تا مهدی صلوات الله علیه از شما بیعت بگیرم.
ای مردم! آنچه از حلال و حرام ها گفته ام ثابت و غیر قابل تبدیل است. شما هم همان طور حفظ کنید و به یکدیگر توصیه کرده و آن ها را تغییر ندهید.
دوباره شما را سفارش می کنم : نماز را به پا دارید و زکات را پرداخت کنید، امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهید. بدانید که بهترین طریق امر به معروف و نهی از منکر، فرا گرفتن گفتار و وصایای من و رساندن آن به دیگران و امر به قبول آن ها و نهی از مخالفت با آن ها است. بدرستی که امر به معروف و نهی از منکری نیست مگر با وجود امام معصوم.
ای مردم! قرآن به شما می فهماند که امامان بعد از او فرزندان اویند و همه ی آن ها از من و من از ایشان هستم. خداوند می فرماید :( و جعلها کلمه باقیه فی عقبه ) [۹۱] پس اگر به آن ها تمسّک جوئید گمراه نمی شوید.
ای مردم! تقوا، تقوا ؛ از روز قیامت بترسید چون( إنّ زلزه الساعه شیءُ عظیم ) [۹۲]
مرگ و حساب، میزان و محاسبه در نزد پروردگار را به خود یادآور شوید. ثواب و عقاب اعمالتان را در نظر داشته باشید، کسی که کار نیک انجام دهد بهره ای دارد و کسی که با بدی ها وارد محشر شود هیچ بهره ای از بهشت ندارد.
ای مردم! شما بیشتر از آنان هستید که بتوان با دست از شما بیعت گرفت ولی خداوند فرموده که با زبان به ولایت او و فرزندانش که امامان بعد از او هستند اقرار کنید.
پس همه با هم بگوئید‌ : حرف های تو را شنیدم و به آن ها راضی و اطاعت کنندگان از آن هستم. و با قلب ها و جان ها و زبان ها و دست هایمان با تو در مورد علی(ع) و فر زندانش بیعت می کنیم. و هیچ تغییر و تبدیلی بر آن وارد نکرده و هیچ شک و شبهه ای در آن وارد نمی کنیم تا بر این مطلب بمیریم و مبعوث شویم.
و هیچ گاه پیمان را نقض نکرده و پیوسته مطیع خدا و رسولش و علی(ع) و فرزندانش هستیم.
فرزندانی که از صلب او بعد از حسن(ع) و حسین(ع) امامان مردم اند و من آنان را برای شما معرفی کردم بدرستی که حسن و حسین بزرگ جوانان اهل بهشتند و دو امام بعد از پدرشان هستند و فرزند من می باشند.
ای مردم بگوئید : خدا را در این مورد اطاعت می کنیم و از تو و علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) و امامان بعدشان فرمانبرداری می کنیم و با هر کدام از آن ها که درکشان کنیم با دست، بیعت کرده و با دیگرانشان به زبان اقرار می کنیم، خدا راگواه می گیریم و او برای شهادت کافی است.
ای مردم! چه می گوئید؟! خداوند هر صدائی را می شنود.( فمن اهتدی فلنفسه و من ضلّ فإنّما یضلّ علیها ) [۹۳] هر کس هدایت شود به خودش سود می رسد و هر کس بیعت کند گویا با خدا بیعت می کند( ید الله فوق أیدیهم ) .[۹۴]
ای مردم! تقوا پیشه کرده و با علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) و امامان بعد از آن ها( کلمه باقیه ) [۹۵] بیعت کنید که خداوند بی وفایان را هلاک و کسانی که به عهد خود پایدار بودن را رحمت می کند( و من نکث فإنّما ینکث علی نفسه ) .[۹۶]
ای مردم تکرار کنید آنچه به شما گفتم و با علی(ع) بیعت کرده و بگوئید :‌( سمعنا و أطعنا غفرانک ربّنا و إلیک المصیر ) [۹۷] و بگوئید( الحمد الله الذی هدانا بهذا و ما کنّا لنهتدی لولا إن هدانا الله ) .[۹۸]
ای مردم! خداوند فضائل علی(ع) در قسمت های زیادی از قرآن بر من نازل کرد، هر کس این فضائل را نقل کرد قبول کنید.
ای مردم! هر کس خدا و پیامبرش و علی(ع) و فرزندان او را اطاعت کند به فوز عظیم رسیده است.
ای مردم! هرکس در بیعت با او از دیگران سبقت گیرد وارد بهشت می شود، ( اولئک الفائزون فی جنات النعیم ) .[۹۹]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...