۵/۱۱۷

 

۴۵

 

۱۵۰

 

۲۰

 

۱۰

 

۱۵

 

۱۵۰۰

 

۰۲۵/۶۳۲۵۹

 

بدون TS

 

 

 

۵/۸۲

 

۸۰

 

۱۵۰

 

۲۰

 

۱۰

 

۲۰

 

۲۲۵۰

 

۵۸۷/۵۵۰۳۱

 

با در نظر گرفتن TS بهینه

 

 

 

جدول ۳-۶ نتایج به دست آمده را برای شرایط رقابت کامل، نشان می‌دهد. همان‌طور که از اطلاعات جدول ۳-۶ مشخص است، در شرایط رقابت کامل در بازار، بدون در نظرگرفتن کلیدزنی دوره‌ای بهینه، هزینه بهره‌برداری شبکه $/h 025/63259 است. در این حالت مجموع سود برای تمام مالکین در تمام روزها $/h 1500 بوده است. شکل‌های ۳-۱۴ و۳- ۱۵ تولید ژنراتورها و قیمت در شین‌ها را در هر روز از دوره، در شرایط رقابت کامل، نشان می‌دهند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ‏۳-۱۴ تولید ژنراتورها بدون در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
شکل ‏۳-۱۵ قیمت در شین‌ها بدون در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
با توجه به شکل ۳-۱۴ میزان انرژی تولیدی ژنراتور در شرایط رقابت کامل برابر با MW/h150 در هر ساعت روز بوده است. ژنراتور انرژی بین MWh 025/41 و MWh 45 و ژنراتور انرژی بین مقدار صفر و MWh 5/117 را در هر ساعت از روز، تولید می‌کنند. در این آرایش از شبکه در روزهای مختلف، تولید ژنراتور محدود شده است. با توجه به شکل ۳-۱۵ در شرایط رقابت کامل، قیمت در شین‌های جایی که ژنراتورهای و واقع هستند، به جز روز هجدهم دوره، در هر روز از دوره برابر با هزینه نهایی این ژنراتورها است؛ ولی در شین که ژنراتور در آن واقع شده است، به جز روز هجدهم، قیمت $/MWh 15 در هر ساعت روز تعیین شده است. در روز هجدهم از دوره، قیمت در تمامی شین‌ها برابر با $/MWh 10 در هر ساعت از روز می‌باشد. در این روز کمترین میزان سطح بار در شبکه وجود دارد. در شکل ۳-۱۶، مجموع سود مالکین در طول دوره نشان داده شده است. با توجه به شکل، زمانی که ژنراتور توان بیشتری را در مقایسه با ژنراتور تولید می‌کند، مجموع سود مالکین شبکه نیز در میزان حداکثر خود قرار دارد؛ ولی با متوقف‌شدن تولید ژنراتور ، مجموع سود مالکین نیز افت پیدا می‌کند.
شکل ‏۳-۱۶ مجموع سود مالکین بدون در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
از اطلاعات جدول ۳-۶ مشخص است که با خروج یک خط در ابتدای دوره برای کل دوره، هزینه بهره‌برداری شبکه $/h 587/55031 خواهد بود. شکل‌های ۳- ۱۷ تا ۳-۱۹ تولید ژنراتورها، قیمت در شین‌ها و مجموع سود مالک‌ها را در حالت رقابت کامل با در نظرگرفتن کلیدزنی نشان می‌دهند.
شکل ‏۳-۱۷ تولید ژنراتورها با در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
شکل ‏۳-۱۸ قیمت در شین‌ها با در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
شکل ‏۳-۱۹ مجموع سود مالکین با در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت کامل
با توجه به شکل ۳-۱۷ مشخص است که اترژی تولیدی توسط ژنراتور () نسبت به حالت رقابت کامل بدون کلیدزنی، افزایش یافته است ولی انرژی تولیدی ژنراتور نسبت به حالت رقابت کامل بدون کلیدزنی، کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که در آرایش جدید، تولید ژنراتورهای ارزان قیمت که در آرایش قبل، محدود شده بود، افزایش یافته و باعث کاهش هزینه بهره‌برداری کل شده است. در آرایش جدید، ژنراتور همانند حالت قبل توانی معادل MW/Day 150 در هر ساعت روز تولید خواهد کرد. تولید ژنراتور نیز به محدوده بین مقدار MWh025/41 و MWh 80 در هر ساعت از روز تغییر پیدا کرده است. در آرایش جدید شبکه، توان تولیدی ژنراتور به میزان MWh 5/82 در هر ساعت از روز محدود شده است. این در حالی است که در آرایش قبل این ژنراتور تا MWh 5/117 در هر ساعت روز انرژی تولید می‌کرد.
در شکل ۳-۱۸ مشاهده می‌شود که در مقایسه با شکل ۳-۱۵ که قیمت در شین‌ها را بدون کلیدزنی نشان می‌دهد، سطح قیمت در شین‌ها با کلیدزنی نسبت به شرایط بدون کلیدزنی، در طول دوره افت داشته است. البته در مورد ژنراتور مشاهده می‌شود که قیمت در روزهای ابتدایی افزایش و در روزهای میانی دوره کاهش یافته است. قیمت در شین در مقدار $/MWh 10 در طول دوره ثابت خواهد بود. در حالی که قیمت در شین‌های بین دو مقدار $/MWh 10 و $/MWh 20 تغییر خواهد کرد.
در شکل ۳-۱۹، مجموع سود مالکین در هر روز از دوره نمایش داده شده است. این شکل نشان می‌دهد که بیشینه مجموع سود مالکین نسبت به حالت بدون کلیدزنی افزایش یافته است. این موضوع به دلیل افزایش قیمت در شین نسبت به حالت بدون کلیدزنی است. پس از کلیدزنی دوره‌ای بهینه انتقال بیشینه سود مالکین در یک روز به $/h 2250 خواهد رسید و کمترین مقدار آن نیز در مقدار $/h 750 خواهد بود.
به طور کلی می‌توان گفت که کلیدزنی دوره‌ای بهینه انتقال، در شرایط رقابت کامل توانسته است، علاوه بر کاهش هزینه بهره‌برداری شبکه در طول دوره، قیمت‌ها را نیز در سطح پایین‌تری نگه‌ دارد و پخش توان جدید به گونه‌ای انجام می‌شود که سود مجموع مالکین شبکه افزایش پیدا کند.
اگر شرایط رقابت ناقص در بازار در نظر گرفته شود، نتایج تعادل در شبکه، بدون و با کلیدزنی در جدول ۳-۷ آمده است. در این جدول مشاهده می‌شود که بدون کلیدزنی، هزینه بهره‌برداری شبکه در $/h 025/76759 بوده است. در این حالت بیشینه سود کل مالکین در یک روز $/h 2700 می‌باشد. کمترین مقدار سود کل هم در روز هجدهم و به میزان $/h 750 به دست آمده است. تغییرات تولید ژنراتورها، قیمت در شین‌ها، مجموع سود مالک‌ها و قیمت پیشنهادی ژنراتورها بدون در نظرگرفتن کلیدزنی، در طول دوره نیز در شکل‌های ۳-۲۰ تا ۳-۲۳ آمده است.
شکل ‏۳-۲۰ قیمت در شین‌ها بدون در نظرگرفتن TS در شرایط رقابت ناقص
شکل ‏۳-۲۱ توان تولیدی ژنراتورها بدون نظرگرفتن TS در شرایط رقابت ناقص
شکل ‏۳-۲۲ مجموع سود مالکین بدون نظرگرفتن TS در شرایط رقابت ناقص
شکل ‏۳-۲۳ قیمت پیشنهادی ژنراتورها بدون نظرگرفتن TS در شرایط رقابت ناقص
در شرایط رقابت ناقص بدون کلیدزنی، با توجه به شکل ۳-۲۰، قیمت در تمام شین‌ها به جز در روز هجدهم برابر با $/MWh 20 است. در شرایط رقابت ناقص با توجه به شکل ۳-۲۱، حداکثر توان تولیدی ژنراتور به میزان MWh 45 در هر ساعت روز محدود شده است، در حالی که ژنراتور می‌تواند تا میزان MWh 5/117 در هر ساعت روز تولید داشته باشد.
در شکل ۳-۲۲ مجموع سود مالکین در طول دوره نشان داده شده است. بیشینه مجموع سود برابر با $/h 2750 وکمینه آن برابر با $/h 750 است. کمینه مجموع سود در روز هجدهم از دوره، به خاطر سطح بار پایین اتفاق افتاده است.
قیمت پیشنهادی ژنراتورها در شرایط رقابت ناقص بدون کلیدزنی در شکل ۳-۲۳ نشان داده شده است. با توجه به این شکل، ژنراتورهای و هزینه نهایی خود را در بازار پیشنهاد می‌دهند؛ اما ژنراتور در این شرایط بیشتر از مقدار هزینه نهایی خود را در بازار پیشنهاد می‌دهد.
همان‌طور که در جدول ۳-۷ آمده است، با کلیدزنی دوره‌ای بهینه انتقال هزینه بهره‌برداری کل شبکه کاهش یافته و به میزان $/h 587/55031 رسیده است. تغییرات تولید ژنراتورها، قیمت در شین‌ها، مجموع سود مالک‌ها و قیمت پیشنهادی ژنراتورها بدون در این حالت در شکل‌های ۳-۲۴ تا ۳-۲۷ نشان داده شده است.
جدول ‏۳–۷ نتایج شبکه سه شین تحت رقابت ناقص در یک دوره

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...