توان تولیدی

 

نوع مولد DG

 

 

 

W1-kW5

 

Micro

 

 

 

kW5-MW5

 

Small

 

 

 

MW5-MW50

 

Medium

 

 

 

MW50-MW300

 

Large

 

 

 

۲-۲-۳- مکان نصب تولیدات پراکنده
عموماً منابع تولید پراکنده را در شبکه ­های توزیع و در نزدیکی مصرف­ کنندگان نصب می­ کنند. یکی از مکان­های دیگر که برای نصب تولیدات پراکنده استفاده می­ شود، پست­های فوق توزیع
پایان نامه - مقاله - پروژه
می­باشند. در این صورت نیاز به ایجاد یک مکان جدید برای نصب DGها دیگر وجود ندارد و همچنین به علت حضور اپراتور در پست­های فوق توزیع، بهره ­برداری منابع تولید پراکنده راحت­تر و با هزینه کمتری صورت می­گیرد.

۲-۳- تکنولوژی‌های DG
مولدهای DG دارای انواع گوناگونی می‌باشند. از متداول‌ترین واحدهای DG می‌توان به توربین‌های احتراقی، دیزل ژنراتورها، میکرو توربین‌ها، وسایل ذخیره‌ساز انرژی، توربین‌های بادی، انرژی بیوماس، پیل‌های سوختی و سلول‌های فتوولتاییک اشاره کرد. البته هر نوع تکنولوژی DG برای کاربردی خاص و در محلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال از انرژی باد در مناطقی که بادخیز هستند، می‌بایستی استفاده کرد .
این تکنولوژی‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم‌بندی نمود:

 

 

  • مولدهایی که بر اساس سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. این دسته شامل توربین‌های احتراقی، دیزل ژنراتورها و میکرو توربین‌ها می‌باشد.

 

 

 

  • مولدهایی که با بهره گرفتن از انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند. این دسته نیز شامل توربین‌های بادی، سلول‌های خورشیدی، مولدهای انرژی امواج، زمین‌گرمایی و بیوماس می‌باشد.

 

 

 

  • تکنولوژی‌هایی که براساس ذخیره‌سازی انرژی استوارند. این دسته نیز شامل خودروهای برق ده قابل اتصال به شبکه، باتری‌ها، چرخ‌های طیار، ذخیره‌سازهای انرژی ابررسانای مغناطیسی[۱۰] (SMES)خازن‌ها، ذخیره‌سازهای انرژی با فشرده‌سازی هوا[۱۱] (CAES)، سلول‌های سوختی و هیدرو پمپ‌ها می‌باشد.در جدول (۲-۲) انواع مختلفی از تکنولوژی‌های DG همراه با محدوده ظرفیت تولید توان آن‌ها آورده شده است.

 

 

۲-۳-۱- بررسی انواع تکنولوژی‌های DG
در ادامه به‌اختصار به بررسی برخی از تکنولوژی‌های مهم این‌گونه مولدها پرداخته شده است.در مرجع [۱۸ و۲۴] نوعی طبقه‌بندی در مورد منابع DGصورت گرفته است که به شرح زیر می‌باشد‌. عناصر عنوان شده در این طبقه ­بندی به‌عنوان نمونه ذکر گردیده و هدف دسته‌بندی مولدهاست ولی ازنظرگوناگونی مولدها چندان کامل نیست.
جدول (۲-۲) برخی از تکنولوژی‌های DG و ظرفیت قابل دسترس

 

 

تکنولوژی‌هایDG

 

ظرفیت قابل‌ دسترس

 

 

 

توربین گازی سیکل ترکیبی

 

۳۵-۴۰۰MW

 

 

 

موتورهای احتراق داخلی

 

۵kW-10MW

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...