تعداد شرکتهای تابعه صنعتتعداد شرکتهایی که در عضویت صنعت شرکت مورد بررسی باشند به عبارتی تعداد شرکتهای هم صنعت با هر شرکت میباشد که از طریق سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بدست میآید.
شاخص صنعتاز طریق سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران قسمت تاریخچه شاخص صنعت صنایع استخراج میگردد.
۳-۶) جامعه آماری و نمونه گیری:
جامعه آماری این پژوهش را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در ۷ صنعت (فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی، سیمان آهک گچ، محصولات شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات، محصولات غذایی) بورس اوراق بهادار تهران که دارای اطلاعات لازم جهت محاسبه متغیرهای پژوهش طی دوره مورد بررسی بودهاند تشکیل میدهند. برای اینکه درنتایج پژوهش تورشهای ناشی از نوسانات غیرعادی و یا اطلاعات نادرست حذف گردند حجم نمونه پس از مطالعات اولیه براساس روش حذف سیستماتیک مبتنی بر غربال کردن با درنظر گرفتن چهار معیار زیر مشخص شد. به این منظور ابتدا کلیه شرکهای عضو ۷ صنعت مورد نظر پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران تاپایان سال۱۳۹۱ فهرست شده و سپس از میان آنها شرکتهایی انتخاب شدند که تمامی شرایط زیر را داشته باشند:
پایان نامه
پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه باشد.
شرکتهای مورد بررسی بیش از ۶ ماه وقفه معاملاتی نداشته باشند.
از ۰۱/۰۱/۱۳۸۷ تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۲۹۱ در عضویت بورس اوراق بهادار تهران باشتد.
اقلام صورتهای مالی جهت محاسبه متغیرها طی دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ موجود باشد.
جدول ۳-۱ نمونه و فیلترینگ

 

شرح تعداد  
اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۱ ۲۱۳ جمع کل
شرکتهایی که سال مالی آنها منتهی به ٢٩/١٢ نمیباشد. ۷۴ فیلتر
شرکتهایی که بیش از ۶ ماه وقفه معاملاتی داشتهاند. ۲۳ فیلتر
شرکتهایی که در عضویت بورس اوراق بهادار نمیباشند. ۱۲ فیلتر
شرکتهایی که اطلاعات آنها در دسترس نمی باشد ۴۱ فیلتر
جمع شرکتهای حذف شده از جامعه آماری ۱۵۰ کل فیلتر
جمع شرکتهای عضو نمونه ی آماری ۶۳ مانده

۳-۷) روشها و ابزار جمعآوری دادها
فرضیه ها به عنوان گمانها، حدسها، راه حلها و پاسخهای احتمالی پیرامون مسأله پژوهش، مطرح میشوند. پژوهشگر باید با ابزارهایی داده های لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمعآوری و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات، به آزمون فرضیه ها بپردازد. برای جمعآوری داده ها به ابزار گوناگونی نیاز است. نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش پژوهش است. باید به تأثیر هر یک از ابزارهای گوناگون جمع آوری داده ها در هدف پژوهش توجه کرد تا زمینه های افزایش اعتبار پژوهش فراهم آید. مباحث تئوریک این پژوهش، از طریق مطالعات کتابخانهای و بررسی سوابق و مدارک موجود در رابطه با موضوع پژوهش جمع آوری و از کتابها، پایان نامهها، مجلات داخلی و خارجی معتبر مرتبط با موضوع پژوهش، استفاده شده است. همچنین داده‏های مورد نیاز برای آزمون فرضیه ‏های پژوهش از طریق مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و استفاده از صورت‏های مالی سالانه و یادداشت‏های توضیحی شرکت‏های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران (شامل: ترازنامه، صورت سود و زیان)، گزارشات هیئت مدیره و نرم‏افزارهای تلخیص کننده اطلاعات مالی شرکت‏ها مانند ره آورد نوین، ودیگر داده های مورد نیازپژوهش از طریق مراجعه به هفته نامهها، ماهنامهها و سالنامههای منتشر شده توسط سازمان بورس واوراق بهادار تهران برای دوره‏ی زمانی ۵ ساله (۱۳۹۱-۱۳۸۷) گردآوری و جهت محاسبه متغیرهای پژوهش در یک بانک اطلاعاتی مانند نرم‏افزار Excel ذخیره شده است.
۳-۸ ) روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش داده های مقطعی و ترکیبی میباشد. در ادامه به توضیح روش پردازش مدل مورد بررسی پژوهش پرداخته میشود، لازم به ذکر است در این مطالعه برای پالایش داده ها از نرمافزار Excel و برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از نرمافزار Eviews بهره گرفته شده است. و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.
۳-۸-۱ آمار توصیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...