بینش ازسوی مدیریت عالی سازمان ارائه می‌شود.

 

تعیین جهت کلی
سازمان

 

 

 

شکل دهی واجرای ایده ها وافکاردرتمام سطوح سازمانی انجام می‌شود.

 

مدیریت عالی تصمیم می‌گیرد که چه چیزی درسازمان انجام می‌شود و دیگران وظیفه دارند آنرا اجرا کنند.

 

شکل‌دهی و
اجرای ایده‌ها

 

 

 

تفکرنظام مند: کارکنان نه تنها کارخود رابلکه ارتباط وپیوستگی دیگرمشاغل موجود در سازمان را درک می‌کنند.

 

جزءنگری: هرکسی مسئول کارخودش است.

 

ماهیت تفکر

 

 

 

تضادها از راه به کارگیری یادگیری جمعی و یکپارچه سازی اندیشه‌های مختلف درسراسر سازمان حل می‌شود.

 

از طریق به کارگیری قدرت و نفوذ سلسله مراتبی حل می‌شود.

 

حل تضاد

 

 

 

نقش رهبرایجادبینش مشترک، قدرتمند سازی کارکنان وبه طورکلی ایفای سه نقش طراح، معلم وخدمتگذاراست.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

نقش رهبر، ارائه‌ بینش، پاداش، تنبیه واعمال نظارت است.

 

رهبری وانگیزش

 

 

 

پژوهشهای انجام شده در ایران
زارعی متین (١٣٨٠) درتحقیقی الگوهای رفتاری سازمان یادگیرنده را بررسی کرد و با وضعیت موجود سازمان‌ها مورد مقایسه قرار داد. ویژگیها و مولفه‌های سازمان یادگیرنده که مورد بررسی قرارگرفت عبارتند از: آرمان مشترک، ساختار سازمانی، قابلیت فردی، نگرش سیستمی و استراتژیک، کارگروهی، توانمند سازی کارکنان، فرهنگ یادگیری، پاداش برای رفتار معطوف به یادگیری، نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات، آشکارسازی اسناد واطلاعات، رویکرد مشتری محوری و رهبری تحول آفرین. براساس نمرات بدست آمده از این تحقیق، این ویژگیها و مولفه‌ها درقالب بالاترازحد قابل قبول و پایین‌ترازحد قابل قبول دسته‌بندی شد که در جدول ٢- ١۴ نیزارائه شده است.
جدول ٢- ۱۵ ویژگیهای سازمان یاد گیرنده به دست آمده در تحقیق زارعی متین

 

 

ویژگی‌هایی که میانگین آنها
پایین ترازحد قابل قبول است

 

ویژگی‌هایی که میانگین آنها
بالاترازحد قابل قبول است

 

 

 

قابلیت فردی
ساختارسازمانی
پاداش برای رفتارمعطوف به یادگیری
نظام پذیرش وبررسی پیشنهادات
رویکرد مشتری محوری
آشکارسازی اسناد واطلاعات

 

آرمان مشترک
نگرش سیستمی واستراتژیک
کارگروهی
فرهنگ یاد گیری
توانمند سازی کارکنان
رهبری تحول آفرین

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...