حذف کارهایی که هیچ کس نباید انجام دهد.
تفویض مناسب اختیار به کارکنان جهت انجام امور سازمان
کارهایی که یاقی میماند باید توسط شما مدیر انجام شود
شکل زیر از شرمبورم (۱۹۹۳) مفهوم دقیق بهره وری را که برآیند کارایی و اثربخشی است، نشان میدهد:

 

کارایی و اثربخشی وجود دارد.
اهداف حاصل میشود.
بهره وری خوب و بدون ضایعات از منابع وجود دارد.
کارایی وجود دارد ولی اثربخشی وجود ندارد.
اهداف حاصل میشود.
عدم بهرهبرداری صحیح از منابع
کارایی وجود دارد ولی اثربخشی وجود ندارد.
اهداف حاصل نمیشود.
منابع تلف نمیشود و آسیب نمیبینند.
کارایی و اثربخشی وجود ندارد.
اهداف حاصل نمیشود.
اتلاف منابع رخ میدهد.

شکل ‏۲-۱: برآبند کارایی و اثربخشی
مدل های بهبود بهره وری
هدف در افزایش بهره وری، افزایش فشارهای کاری، تعداد ساعات کاری و … نمیباشد. برای بهرهور شدن باید احساس مسئولیت، بهرهبرداری و کارآفرینی بیشتر در استفاده از منابع موجود به دست آورد به طوری که کالا و خدمات ارزانتر و در مقیاس بیشتر در محدوده های زمانی و منابع موجود به مشتریان ارائه شود (موسوی، ۱۳۷۷).
پایان نامه - مقاله - پروژه
بهره وری میتواند معیاری برای مقایسه سازمان فراهم آورد. سازمان میتوان به مدد نسبت بهره وری، عملکرد خود را با گذشته مورد مقایسه قرار و سنجش قرار دهد و کم و کاستیهای احتمالی را جبران نماید. نسبت بهره وری به عنوان معیاری برای مقایسه میتواند راهگشای سازمان برای برنامهریزیهای آتی، جابهجاییها و تجدید ساختار سازمانی و … باشد. سنجش بهره وری میتوان در هدفگذاری، بودجهریزی، کاهش خرینهها، نظارت بر عملیات، افزایش مسئولیت و پاسخگویی افراد سازمان کمک نماید (شریفزاده، ۱۳۷۲).
برای افزایش بهره وری در سطوح مختلف مدلها و رویکردهای متعددی مطرح شدهاند. این مدله و رویکردها از لحاظ نوع توجه به عامل (اعم از نهاده، فرایند یا ستانده) و از لحاظ کمی و کیفی بودن متفاوت هستند. در این بخش به چند مدل و رویکرد مهم که بیشتر بر بعد انسانی و بهره وری نیروی کار تاکید دارند، اشاره میشود.
مدل گودوین
گودوین با تاکید بر بهبود بهره وری معتقد است که باید بهبود را به نحو مناسبی اداره کرد و به این سوال پاسخ داد: جریان بهبود را چگونه را میتوان حفظ کرد؟
بر اساس این مدل، گودوین و همکارانش اصطلاح مدیریت بهبود را به عنوان کانون رویکرد گودوین برای بهبود عملکرد سازمان مطرح کردند. گودوین بر اهمیت انسان و نیروی کار تاکید بسیار دارد و معتقد است که مهمترین دارایی یک شرکت، نیروی انسانی است و از این رو تلقیها و نیروهای انگیزشی آنها عامل عمدهای برای موفقیت سازمان هستند.
مدل هرشاور و راش
این دو صاحبنظر برای بهبود نیروی کار مدلی پیشنهاد کردهاند. در این مدل، عملکرد نیروی کار، کانون مدل است که تحت تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم عوامل سازمانی و فردی قرار دارد. هر عاملی در این مدل میتواند به عنوان یک داده وارد شده، عملکرد نیروی کار را تحت تاثیر قرار دهد و عوامل دیگری نیز میتوانند به عنوان ستاده عملکرد نیروی کار تلقی شوند. این مدل از اثر بازخورد و ویژگیهای تاخیر زمانی برخوردار است. بدین معنا که نتیجه یک عمل توسط یک شخص یا گروه سرانجام بر همان شخص یا گروه تاثیر خواهد داشت (هرشاور و راش، ۱۹۷۸).
مدل کوانتان و وتون
این دو صاحبنظر مدلی را مطرح کردهاند که بهبود بهره وری را با رشد سازمان و نقش مدیر به عنوان تصمیمگیرنده متناسب میسازد. در این مدل بر استراتژیهایی برای بهبود بهره وری تاکید میشود که بر رشد و توسعه سازمان تکیه میکند. آنها معتقدند که نوع استراتژیهای بهبود بهره وری به مراحل رشد سازمان بستگی دارد و برای رشد سازمان به چهار مرحله اشاره کردهاند که عبارتند از (باین، ۱۹۸۲):
تعیین اهداف و تقدم و تاخر آنها نسبت به همدیگر
مشخص کردن ملاک و معیاری برای ستادهها با توجه به محدودیتهای سازمانی
تهیه و تدارک برنامههای عملی
حذف موانع شناخته شده بر سر راه بهبود بهره وری
تکمیل روش اندازه گیری بهره وری و محاسبه بهره وری بر مبنای قیمت سال پایه
اجرای برنامههای عملی
برانگیختن کارگران و سرپرستان برای دستیابی به بهره وری بیشتر
ایجاد و حفظ فرایندهی تلاشها در جهت حرکت بهره وری
بررسی نتایج فعالیتها در فرهنگ سازمانی
مفهوم اتوماسیون
مردی که اولین بار در سال ۱۹۴۷ این کلمه را معروف ساخت، دلمار هاردر رئیس کمپانی اتومبیلسازی فورد بود. نظر هاردر آن نبود که این کلمه را شهرت جهانی بدهد و منظور وی توضیح اختراع و پیشرفت تازهای بود که در کارخانه فورد حاصل شده و برای انتقال ادوات اتومبیل از قسمتی به قسمت دیگر کارخانه از وسیلهای که به نام «منتقل کننده» نامیده میشد، استفاده میکردند.
اگر در گذشته، اتوماسیون به دستگاه های منتقل کنندهی کارخانه اتومبیلسازی فورد اطلاق میشد اما اینک به غولهای عظیمی اطلاق میشود که اصلاً به کارگر احتیاج ندارند و خودبخود و تحت کنترل یک دستگاه خودکار مغناطیسی دیگر یک قسمت مهم از هواپیما میسارد. ماشینآلاتی اختراع شده است که خود به خود انواع و اقسام کالا از اجناس یدکی تا اتومبیلهای باری را که در کنار اسکله ریخته باشد جدا و جور میکند و در محفظههای معینی میگذارد. دستگاه های الکتریکی جدیدی تهیه شده است که با ترازوهای بسیار دقیق خود مخلوطهای سیمان و صنایع غذایی را با دقت بسیار زیاد تهیه میکند و ماشینهای جدید حساب الکترونیک عملیاتی انجام میدهند که گاه عقل از فهم آن قاصر است.
تمام این ماشینآلات خرد و کوچک را اتوماسیون مینامند و شاید به همین جهت هنوز تعریف جامعی براب اتوماسیون ارائه نشده است. بعضیها اتوماسیون را چنین تعریف میکنند:
«ماشینی که به وسیلهی وسائل غیرانسانی کنترل میشود.»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...