محیط اجتماعی سالم و جو دوستانه حاکم بر باشگاه

 

۸/۳

 

۹۴/۰

 

 

 

۱۸

 

داشتن سرویس های بهداشتی و رختکن و حمام مناسب

 

۸۹/۳

 

۹۵/۰

 

 

 

۱۹

 

توجه کافی به خواسته ­ها و نیازهای مشتریان

 

۹۵/۳

 

۹۶/۰

 

 

 

۲۰

 

نظافت و آراستگی محیط داخل باشگاه

 

۰۳/۴

 

۹۹/۰

 

 

 

همان­طوری که در جدول ۱۱-۴، مشاهده می­ شود میانگین و انحراف استاندارد هر کدام از سوالات ارائه شده است. بالاترین میانگین مربوط به سوال ۲۰ و پایین ترین میانگین مربوط به سوال ۱۲ می باشد.
بخش دوم: آمار استنباطی
تحلیل عاملی
هر ابزار پژوهش، برای اندازه ­گیری یک متغیر خاص طراحی شده که این متغیر، تحت عنوان سازه هدف و یا متغیر هدف[۸۹] ملاحظه ­شود. به هر میزان که ابزار اندازه ­گیری بتواند سازه یا متغیر هدف را که برای آن طراحی شده است، اندازه ­گیری کند، از میزان روایی ( اعتبار)[۹۰] بالاتری برخوردار است. همبستگی بین میزان واقعی ماهیت متغیر هدف و نمره بدست آمده از ابزار مورد اندازه ­گیری، در زمینه مقدار متغیر هدف، تحت عنوان اعتبار ابزار اندازه ­گیری شناخته می­گردد. ( کامکاری، ۱۳۸۶). در رابطه با انواع روایی، اعتبار سازه[۹۱] نمایانگر آن است که ابزار اندازه ­گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصه­ای را که مبنای نظری دارد، می­سنجد.
دانلود پایان نامه
با عنایت به توضیحات فوق، اعتبار عاملی[۹۲] صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی[۹۳] بدست می ­آید. یک عامل، یک متغیر فرضی (سازه). است که نمرات مشاهده شده را در یک یا چند متغیر تحت تأثیر قرار می­دهد. هرگاه تحلیل عاملی روی یک ماتریس همبستگی صورت گیرد، آزمون­هایی که تحت تأثیر عوامل خاصی قرار گرفته دارای بار عاملی در آن عامل است (کامکاری، ۱۳۸۶).
مهم­ترین مدل آماری که برای تعیین اعتبار سازه انجام می­گیرد و با بهره گرفتن از داده ­های کمی صورت می­پذیرد، شیوه تحلیل عامل است. این شیوه در راستای شناسایی عوامل سازنده یک سازه به کار می­رود و بر اساس مفروضه مولفه­گرایی استوار است. بدین ترتیب که بر اساس همبستگی­های بدست آمده بین شاخص­ های گوناگون، تلاش می­ کند تا دسته­بندی تجربی را بین گروهی از شاخص­ های ابزار اندازه ­گیری صورت دهد و از این طریق عوامل سازنده یک سازه را شناسایی کند. امروزه روش تحلیل عامل، از تنوع بالایی برخوردار بوده و شیوه ­های تحلیل عامل تأییدی[۹۴]، تحلیل عامل اکتشافی[۹۵]، تحلیل عامل مرحله دوم[۹۶] و تحلیل عامل مراتب لایه­ای[۹۷] را شامل می­ شود (کامکاری، ۱۳۸۶).
به صورت کلی می­توان عنوان نمود که مهم­ترین نظام آماری در فرایند روایی سازه، با تکنیک تحلیل عامل سروکار دارد. با یک نگاه کلی­نگر، می­توان تحلیل عامل را به دو نوع اکتشافی و تأییدی تقسیم نمود. در تحلیل عامل تأییدی که از طریق نرم­افزارهای پیشرفته LISREL و AMOSصورت می­گیرد، مشخصات ویژه یک نظریه معتبر، به گونه ­ای کمی تعریف شده و مقادیری از قبیل ارزش ویژه [۹۸]با تأکید بر تعداد عوامل، از پیش تعیین می­شوند و با تأکید بر نظریه پیشین به عنوان یک توزیع تجربی و ملاک سازه ابزار اندازه ­گیری، به برازش[۹۹] داده ­های تجربی حاصل از اجرای آزمون با مشخصات ویژه تعریف شده نظریه مزبور پرداخته می­ شود. در مقابل در تحلیل عامل اکتشافی که از طریق نرم­افزار Spss صورت می­گیرد ، چارچوب نظری دقیقی برای بعد، سازه­ها و حتی مؤلفه‌های تشکیل دهنده سازه که در تحلیل عامل، به آن عامل می­گویند، در دسترس نمی ­باشد و بدون استناد به نظریه، تعداد عوامل سازنده یک سازه و یا عناصر بنیادی یک سازه تعیین می­گردد. از طریق تحلیل عامل است که می­توان همبستگی بین سوالات را بدست آورد و مشخص نمود که سوالات مقیاس ابزار اندازه ­گیری به چه میزان با یکدیگر همبستگی داشته و روابط درونی بین شاخص­ های اندازه ­گیری در چه زمینه­هایی مطرح می­ شود. با استناد به ضرایب همبستگی بین هر سوال با هر عامل که در اصطلاح فنی به آن بار عاملی[۱۰۰] می­گویند، می­توان به اجزاء سازنده یک عامل و یا شاخص­ های مرتبط با هر عامل دست یافت (کامکاری، ۱۳۸۶). با توجه به ماهیت اکتشافی و تاییدی پژوهش حاضر، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به جهت استخراج مؤلفه ها و گویه ها و در نهایت استخراج مدل پژوهش استفاده شد.
در این رابطه، برای شناسایی جایگاه یک سوال یا یک گویه در بین چند عامل، کافی است تا به بار عاملی آن سوال با عوامل مزبور رجوع نمود. به هر میزان که بار عاملی سوال یا عوامل مزبور افزایش یابد، همبستگی سوال با آن عوامل نیز بیشتر است و بیشترین بار عاملی با یک عامل خاص معرف این است که باید آن سوال را به عنوان زیرمجموعه­ای از آن عامل مزبور در نظر گرفت. در تحلیل­های آماری با تأکید بر روش تحلیل عامل، بار عاملی می ­تواند جایگاه هر سوال یا گویه را با تأکید بر عوامل سازنده یک سازه تعیین نماید. به علاوه، ارزش ویژه نیز تعیین کننده تعداد عوامل است. به راحتی با رجوع به مقادیر ارزش ویژه در فرایند پیچیده و آماری- ریاضی تحلیل عامل، می­توان عنوان نمود که یک سازه از چه عواملی تشکیل شده است و تعداد عوامل سازنده یک ابزار اندازه ­گیری چه می­باشد (کامکاری، ۱۳۸۶).
به منظور شناسایی بارعاملی گویه های پژوهش، در این بخش نخست تحلیل عامل اکتشافی ابزار پژوهش ارائه می گردد و سپس به وضعیت سوالات، عامل­ها و مفهوم آنها پرداخته می شود. قبل از اجرای تجزیه و تحلیل عاملی، محقق از آزمون KMO برای کفایت نمونه گیری و درک اینکه آیا تعداد گویه ها برای پیش بینی هر مؤلفه کافی است، استفاده کرد وهمچنین آزمون کالموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع انجام شد. از آزمون کرویت بار تلت نیز برای تعیین اینکه آیا گویه ها ارتباط معناداری برای فراهم کردن یک مبنای معقول برای تجزیه و تحلیل عامل دارد، استفاده شد. بر اساس گزارش لیچ، برت و مورگان[۱۰۱] (۲۰۰۵)، KMO باید بیشتر از ۰٫۷۰ و تست بارتلت نیز باید کمتر از ۰٫۰۵ باشد. لذا ضمن رعایت پیش فرض های آزمون، نتایج بدست آمده تاییدی بر استفاده آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بود.جدول (۱۲-۴). نتایج تست بارتلت و KMO نشان می‌دهد.
جدول ۱۲-۴، نتایج آزمون بارتلت و کیسر می یر و اوکلین

 

 

پیش فرض

 

مقدار

 

 

 

مقدار کیسر می یر و اوکلین (کفایت حجم نمونه)

 

۸۱۵/۰

 

 

 

آزمون کرویت بارتلت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...