براساس هدف پژوهش­های علمی را می­توان به سه گروه بنیادی، کاربردی و علمی تقسیم کرد.
این پژوهش از نظر طبقه ­بندی به لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی[۲۸] است و از نظر روش، شبه آزمایشی و از نوع پس­رویدادی می­باشد. این نوع پژوهش­های بیشتر بر مؤثرترین اقدام تأکید دارند و علت­ها را کمتر مورد توجه قرار می­ دهند.
پژوهش­های کاربردی، با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق پژوهش­های بنیادی فراهم شده برای رفع نیاز­مندی­های بشر و بهبود و بهینه­سازی ابزارها، روش­ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می­گیرند(حافظ­نیا، ۱۳۸۲).
پایان نامه - مقاله - پروژه
همچنین از نظر طبقه ­بندی پژوهش برحسب روش و نحوه­ گردآوری داده ­ها، این پژوهش
توصیفی– همبستگی است و از روش­شناسی مبتنی بر بازار استفاده شده است. پژوهش­های توصیفی به بررسی شرایط موجود جهت شناخت بیشتر به منظور کمک به فرایند تصمیم ­گیری مورد استفاده قرار می­گیرند(سکاران، ۱۹۹۲).

جامعه­ آماری

جامعه­ آماری عبارت است از افراد یا واحد­هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش، جامعه­ مورد بررسی، یک جامعه­ آماری است که پژوهش­گر مایل است درباره صفت (صفت­ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد(سرمد و سایرین، ۱۳۸۳).
جامعه­ مورد نظر این پژوهش، کلیه­ شرکت­های خودروسازی پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال­های ۸۷ تا ۹۲ است و فرضیه ­های موردنظر در رابطه با این جامعه­ آماری مورد مطالعه و آزمون قرار خواهد گرفت.

تعیین حجم نمونه و نمونه گیری

هدف محقق شناسایی جامعه و تعیین پارامترهای مربوط به آن است. برای این کار یا باید به کلیه­ افراد جامعه مراجعه کند و صفت و ویژگی مورد نظر پژوهش خود را در آن­ها جویا شود، یا باید تعدادی از افراد جامعه را مورد مطالعه قرار دهد و از طریق جمع کوچک­تری و روش معینی، پی به صفات و ویژ­گی­های جامعه ببرد. بدیهی است اگر جامعه­ مورد نظر کوچک و حجم و تعداد افراد آن کم باشد، می ­تواند آن را به طور کامل مطالعه نماید. ولی اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات وی اجازه ندهد، ناچار است از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود، ویژگی­ها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ­ها و اندازه­ های آماری آن را محاسبه کند.
بنابراین از آن­جا که جوامع آماری معمولاً از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی ­توانند به تمام آن­ها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیرند به انتخاب جمعی از آن­ها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفا کنند(حافظ­­نیا، ۱۳۸۲).
به طور کلی در پژوهش­های علوم انسانی متداول­ترین روش­های نمونه گیری به شرح ذیل است:
الف) نمونه گیری تصادفی ساده
ب) نمونه گیری تصادفی سیستماتیک
ج) نمونه گیری طبقه ­بندی­شده
د) نمونه گیری خوشه­ای
ه) نمونه گیری چندمرحله­ای
در این تحقیق از آنجا که یک صنعت خاص مورد تحقیق می‌باشد کلیه شرکت‌های این صنعت به عنوان نمونه مورد تحقیق قرار خواهند گرفت..

روش و ابزار گردآوری داده ­ها

گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن، گاه به اشتباه روش­های گردآوری اطلاعات را روش­های پژوهش می­نامند. مرحله­ گردآوری اطلاعات آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه­ای را گردآوری می­ کند و به روش استقرایی به فشرده­سازی آن­ها از طریق طبقه ­بندی و سپس تجزیه­ و ­تحلیل می ­پردازد و فرضیه ­های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می­دهد و در نهایت حکم صادر می­ کند و پاسخ مسأله پژوهش را به اتکای آن­ها می­یابد. روش­های گردآوری اطلاعات را به طور کلی به دو طبقه می­توان تقسیم کرد: روش­های کتابخانه­ای و روش­های میدانی(حافظ­نیا، ۱۳۸۲).
در این پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات نظری مورد­نیاز و هم­چنین پیشینه­ی پژوهش از روش کتابخانه­ای، یعنی مطالعه و بررسی متون، پایان نامه­ ها، مقالات و کتب تخصصی فارسی و انگلیسی و همچنین اطلاعات دریافتی از پایگاه­های اینترنتی استفاده شده است.

تدوین فرضیه ­ها

فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده ­ها، اشیاء و متغیرها، که محقق را در تشخیص نزدیک­ترین و محتمل­ترین راه برای کشف مجهول کمک می­نماید. بنابراین، فرضیه گمانی است موقتی که درست ­بودن یا نبودنش باید مورد آزمایش قرار گیرد(حافظ­نیا، ۱۳۸۲).
فرضیه اصلی:
بین استراتژی تقسیم سود و کارایی شرکتهای قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد
فرضیات فرعی:
۱٫بین بازده دارایی و استراتژی تقسیم سود رابطه وجود دارد
۲٫بین بازده سهام و استراتژی تقسیم سود رابطه وجود دارد
۳٫بین نسبت کیو توبین و استراتژی تقسیم سود رابطه وجود دارد
۴٫بین کارایی تحلیل پوششی داده ها و استراتژی تقسیم سود رابطه وجود دارد

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

۱.روش های توصیفی:
در این تحقیق برای اینکه بتوانیم نمونه آماری راتوصیف نماییم با بهره گرفتن از شاخص های توصیف داده ها به سه گروه شاخص هاس مرکزی( مانند میانگین و میانه)، شاخص های پراکتدگی(مانند واریانس و انحراف معیار) و شاخص های شکل توزیع (مانند شاخص چولگی و شاخص کشیدگی) به توصیف نمونه آماری پرداخته خواهد شد.
۲٫روش های تحلیل پیش فرض ها:
الف)نرمال بودن متغیرهای مستقل و وابسته: آزمون کولموگرووف – اسمیرنوف(K-S )
برای اینکه بتوانیم نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق را مورد بررسی قرار دهیم از این آزمون ناپارامتریک استفاده شده است. در این آزمون اگر سطح معنی داری متغیرها بزرگتر از ۵صدم باشد در این صورت توزیع متغیرها نرمال می باشد. این آزمون برای گرفتن مجوز لازم جهت استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون بر متغیرهای مستقل و وابسته اعمال می گردد تا نرمال بودن اطلاعات اثبات گردد.
ب)نرمال بودن باقی مانده ها: آزمون دوربین – واتسون(DW)
برای اینکه بررسی نماییم که بین متفیرهای تحقیق خود همبستگی وجود نداشته باشد از این آزمون استفاده خواهیم نمود. در صورتیکه این آماره بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ باشد نشان دهنده این است که متغیرهای فرضیه دارای خود همبستگی نیستند.
۴٫روش های استنباطی:
الف) تعیین کارایی
در این مرحله برای بدست آوردن کارایی از چهارمدل BCC ستانده گرا و نهاده گرا و CCR ستانده گرا و نهاده گرا کارایی ها را محاسبه کرده و از بین آنها کارا ترین مدل را جهت مقایسه با جریان نقدی آزاد انتخاب می کنیم.
ب) نسبت های تقسیم سود: یکی دیگر از ارکان این تحقیق استراتژی تقسیم سود است که جهت تحلیل و مقایسه با کارایی از نسبت های مربوط به آن استفاده خواهیم نمود
۵)نرم افزارها:
از نرم افزار GAMS و SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبات آماری و از نرم افزار Excel جهت پردازش اولیه داده ها و مرتب سازی آنها استفاده خواهد شد. به علاوه از نرم افزار ره آورد نوین و بانک اطلاعاتی تدبیر پرداز نیز برای استفاده از اطلاعات و داده های بورس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به‌طور خلاصه جهت آزمون فرضیه¬های پژوهش، مراحل زیر انجام‌شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...